4345
Sök

T5/ T7 Sprut.. Vad är det som gäller?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#1
Hej. Sitter med en SAAB 9000 -93 Med ett LH Jetronic 2.4.2 Vill nu uppdatera detta till ett vassare org sprut med OBD II kontakt. här är några frågor jag skulle vilja ha besvarade smile

Vilket är att föredra T5 Eller T7 .
Vad är skillnaderna i komponenter?
är  det enklast att bara ta hela systemet å flytta över?



Tack Tack

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

378 Inlägg
1 april 2009
#2
T5 Mapsensor (bra)
T7 Luftmassemätare (dåligt)

Vad jag vet på rak arm, utan läsning.
men jag rekommenderar www.saabturboclub.com/forum där finns specialister.

// KimpaaBooY

1 062 Inlägg
2 april 2009
#3
T7 blir bra mycket krångligare iom att det kräver elstyrt gasspjälhus. GÅR ju att byta till T7 om du flyttar över toppen med insug eller bygger adapter och monterar dit T7 spjälhuset på ditt orginalinsug. Övriga givare passar nog alla skulle jag tro. Men T7 är även mera integrerat mot bilen i övrigt så det kan nog krävas en hel del efterforskning.
T5 är ju klart enklare att byta till då det fungerar bra helt fristående och räcker långt i effektväg.

M.V.H.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#4
AndreasPlars skrev:
T7 blir bra mycket krångligare iom att det kräver elstyrt gasspjälhus. GÅR ju att byta till T7 om du flyttar över toppen med insug eller bygger adapter och monterar dit T7 spjälhuset på ditt orginalinsug. Övriga givare passar nog alla skulle jag tro. Men T7 är även mera integrerat mot bilen i övrigt så det kan nog krävas en hel del efterforskning.
T5 är ju klart enklare att byta till då det fungerar bra helt fristående och räcker långt i effektväg.

M.V.H.

Okej. Låter som T5 är det att satsa på. Vill ha lite mer power å OBD 2. Ska inte ha så extrem prestanda ändå

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 710 Inlägg
3 april 2009
#5
Revotech skrev:
är  det enklast att bara ta hela systemet å flytta över?

Har aldrig konverterat en sugis men det är inte "bara".
Motorns kabelmatta går in i LH-boxen och signaler gå oxo vidare in i bilens matta.
Hänger du dit en T5.2/5.5 matta så är alltså svårigheten att få in rätt signaler i bilen matta.
Är dock lite elkunnig och har bägge elscheman så är det inte så svårt.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

V4
218 Inlägg
3 april 2009
#6
Hur skulle det fungera att ta ett komplett T5 system och köra på en annan bil typ vid turbo konvertering eller trimmning? Med tanke på att det finns T5/T7 suit så man kan mappa själv, eller blir det både dyrare och mycket krångligare än ett eftermarknadssprut?

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2009
#7
Beetle skrev:
Hur skulle det fungera att ta ett komplett T5 system och köra på en annan bil typ vid turbo konvertering eller trimmning? Med tanke på att det finns T5/T7 suit så man kan mappa själv, eller blir det både dyrare och mycket krångligare än ett eftermarknadssprut?

Jag lurar på samma sak.   Hur funkar det med tändkassetten? måstem an använda en sådan? kan man ersätta den med något annat?  eller rent av montera tändkassett på innerskärmen och dra tändkablar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 019 Inlägg
3 april 2009
#8
torpis skrev:
Jag lurar på samma sak.   Hur funkar det med tändkassetten? måstem an använda en sådan? kan man ersätta den med något annat?

Tändkassetten måste man ha. T5/T7 har ingen kamlägesgivare utan använder sig av jonströmsmätning via tändstiften för att ta reda på vilken fas motorn är i. Jonströmsmätningen används också för att detektera knack. Trionic har alltså ingen vanlig knacksensor. Hur det funkar på en annan motor kan nog vara svårt att veta. Finns iofs de som monterat T5 på gamla B202 motorer och där har det funkat men de är å andra sidan hyffsat lika konstruktionsmässigt.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#9
Men om T5 använder jonströmsmätning för att upptäcka knackningar så måste den jobba tillsammans med tändstyrboxen.  Vilket betyder att om jag ska konvertera till T5 måste jag byta ut tändsystemet med.
Vilket tändsystem är det i dom med T5 ?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 019 Inlägg
6 april 2009
#10
Revotech skrev:
Vilket tändsystem är det i dom med T5 ?

Trionic 5 sköter bränsleinsprutning, laddtrycksstyrning och tändning.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#11
Garfield skrev:
Revotech skrev:
Vilket tändsystem är det i dom med T5 ?

Trionic 5 sköter bränsleinsprutning, laddtrycksstyrning och tändning.

Då måste jag slänga ut mitt EZK tändsystem då ja. Okej. men då börjar de klarna smile

Det är en sugis. Så jätte mycket ladd blir det inte wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök