2984
Sök

Saaben vill tok ladda!

176 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Som sagt jag har en saab 9000 turbo-88a som hade en moddad APC där en kabel lossna som jag lödde dit igen och efter det så började bilen tok ladda 1,5-2 bar så fort man gasar och turbon börjar ladda, jag har kollat slangar och dem är ok, och jag har även kollat wastegaten och den stången rör sig fint men trögt och jag har även kört med MVn urkopplad och då laddar bilen ca 0,85 bar, och jag har även bytt MV och prövat med en annan, ska även säga att jag har nu bytt APC-box till en orginal men bilen vill iaf ladda 1,5-2 bar.....vad kan det vara för fel, jag blir knäpp på bilen snart:D


Smålänning
7 883 Inlägg
2 april 2009
#2
Äsch, låt den hållas om den tycker det är kul wink

Nä, men 0,85 i GLT är på tok för högt. Skulle tippa på att din WG-clocka är trasig... Ska ladda 0,45 +- 0,05 med MV urkopplad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

176 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#3
ok måste jag köpa ny turbo då eller går det att byta wastegate klockan?


2 164 Inlägg
2 april 2009
#4
Börja med att skruva på WG armen så kan du både minska och höja laddet.
Men i ditt fall skulle jag även kolla så MVn funkar som den ska.

MVH


1 210 Inlägg
2 april 2009
#5
Fredrik-79 skrev:
Börja med att skruva på WG armen så kan du både minska och höja laddet.
Men i ditt fall skulle jag även kolla så MVn funkar som den ska.

MVH

Nä går de verkligen att göra så??

har för mig att APC styr de hela så de har ingen betydelse att du skruvar på WG staget...

176 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#6
Fredrik-79 skrev:
Börja med att skruva på WG armen så kan du både minska och höja laddet.
Men i ditt fall skulle jag även kolla så MVn funkar som den ska.

MVH

Jag har prövat 2 olika MV och bilen laddar lika på båda, kan ju meddela att det gick skit trögt att dra i wastegate stången...


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
2 april 2009
#7
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 210 Inlägg
2 april 2009
#8
Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

Se där ja! då hade jag ju inte helt fel då tongue cool
Senast redigerat av Ekis! (2 april 2009)

176 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#9
Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

ja om det nu är wastegaten som är paj...hmm


1 497 Inlägg
2 april 2009
#10
Det är ju ingen jätte dyr historia att köpa..
Och den byter du utan problem på 30min.
Två 10mm muttrar och en clips.

// Axel

176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#11
AxlSam skrev:
Det är ju ingen jätte dyr historia att köpa..
Och den byter du utan problem på 30min.
Två 10mm muttrar och en clips.

// Axel

vart köper man en wastegate som passar orginal turbo?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 april 2009
#12
Saab eller GIK

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 710 Inlägg
3 april 2009
#13
Det är heeeeelt OK att skruva på WG-staget för att ställa GRUNDLADDTRYCKET om det nu är för högt, hur skall man annars göra?
GLT skall som  twin_cam skrev vara 0.45 bar och justeras på staget genom att det i ditt fall göra stången längre.
En förutsättning är ju att wg är som den skall d.v.s , den skall löpa lätt och inte kärva.

För att topptrycket skall bli rätt och att regleringen skall funka är det en förutsättning att GLT är korrekt.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
Det är heeeeelt OK att skruva på WG-staget för att ställa GRUNDLADDTRYCKET om det nu är för högt, hur skall man annars göra?
GLT skall som  twin_cam skrev vara 0.45 bar och justeras på staget genom att det i ditt fall göra stången längre.
En förutsättning är ju att wg är som den skall d.v.s , den skall löpa lätt och inte kärva.

För att topptrycket skall bli rätt och att regleringen skall funka är det en förutsättning att GLT är korrekt.


mvh Jonas

Bilen har ju gått hur bra som helst innan ju.....och jag pröva rda i wastegate stången igår och det gick väldigt trögt, fick ta i som bara den....och hur vet man att man har skruvat på stången så man har rätt GLT....ska stången gå lätt när allt sitter ihop eller när man har tagit isär stången???


176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#15
Nu har man pratat med Anders Weglin på Weglin Racing och han sa att  han tror att wastegaten inte är paj för den reagerar ju när man tar bort kontakten från MVn och går ner till GLT...


1 497 Inlägg
3 april 2009
#16
GlimmaMera skrev:
vart köper man en wastegate som passar orginal turbo?

Sitter en TB03 turbo på din bil om jag minns rätt?
Någon annan kanske kan svara på om det är samma WG på T25 och TB03?

176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#17
frågan är ju bara hur man ska komma åt och skruva på stången, det är ju så himla trångt...tongue


176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#18
får göra det...


2 164 Inlägg
3 april 2009
#19
GLT ska vara 0,4 +/- 0,03 bar. inget annat!

MVH


176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#20
ok ska försöka justera det imorgon ja då...tongue



Sök