3240
Sök

Saaben vill tok ladda!

176 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#21
men jag fattar endå inte att wastegaten ska kunna göra så att bilen tok laddar 1,5-2 bar, någon som kan förklara detta för mig...big_smile


42 Inlägg
4 april 2009
#22
Kan va membranet i wastegaten som spruckit! kör lite tryckluft iden och se om armen rör sig då! Mvh

2 164 Inlägg
4 april 2009
#23
de kan med vara så att din WG kärvar och då kan också  ge tok ladd!

MVH


Min önska din lag
24 Inlägg
4 april 2009
#24
GlimmaMera skrev:
Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

ja om det nu är wastegaten som är paj...hmm

de e förfan de lättaset sättet om du har mekanisk styrt laddtryck men de hjälper inte så mycket om du har el då blir de mäst bajs av de byt wastgate hjälper inte de kan de kanske vara magnetventilen som har fått en törn!?

176 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#25
don_holmbarg skrev:
GlimmaMera skrev:
Mäki skrev:
Skruva för guds skull inget på wastegatearmen, du ställer inte om laddet, bara hur den ska öppnas, och där är original inställning bäst.
Det är riktigt simpelt att byta wastegateklockan, vet inte hur bra du kommer åt din turbo men i värsta fall får du plocka ur den och skifta, går på någon minut bara smile

ja om det nu är wastegaten som är paj...hmm

de e förfan de lättaset sättet om du har mekanisk styrt laddtryck men de hjälper inte så mycket om du har el då blir de mäst bajs av de byt wastgate hjälper inte de kan de kanske vara magnetventilen som har fått en törn!?

Jo men vart får jag tag i en wastegate till orginal turbo och magnetventilen har jag byt mot en annan och det vart fan mig inte bättre...


143 Inlägg
4 april 2009
#26
wategate stången ställer visst om laddet  igumed att det bestämmer hur länge turbon ska ladda så kortar man staget så laddar den mer och länger man staget så laddar den mindere;)

2 164 Inlägg
4 april 2009
#27
Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH


176 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#28
Fredrik-79 skrev:
Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH

undrar bara hur mycket muttern ska va ner skruvad för ungefärlig grundladd??


176 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#29
Fredrik-79 skrev:
Koppla en slang mellan compressor sidan på turbon och WG klockan och se vad laddet blir då.
Tok laddar den då¨är de WGn som kärvar och behöver mjukas upp lite så den kan röra sig.
Testa detta.

Har du kopplat slangarna rätt mellan MVn och övriga??

MVH

Jag har kopplat ihop slangarna mellean wastegaten och kompressorn och pluggade "R" slangen och bilen ladde lika som innan ca 0,85 bar men jag har tagit loss wastegate stången idag och kände på denoch den gick relativt lätt och ska montera tillbaka det imorgon och se hur GLT blir imorgon...


2 164 Inlägg
4 april 2009
#30
De mest troliga är att du får justera glt till 0,4 bar och funkar inte de måste du fixa till wg klaffen!

MVH


176 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#31
Fredrik-79 skrev:
De mest troliga är att du får justera glt till 0,4 bar och funkar inte de måste du fixa till wg klaffen!

MVH

finns det några renoverings grejer till wg klaffen???vart får man tag på sånt?


2 164 Inlägg
4 april 2009
#32
vicka på den och rost lösande funkar bra. inge mewr behövs!

MVH


176 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#33
Nu har man monterat tillbaka wastegaten och skruvat ner stången till max men bilen vill iaf fortsätta ladda 0,85 bar så fort man börjar gasa så turbon börjar ladda.....NU ger jag upp och skickar bilen helvete på skroten...cool


2 164 Inlägg
5 april 2009
#34
De är ju bara wg som kärvar.
Kan vara en spricka om du har otur.
Så svårt fixar man inte till felet.

MVH


1 019 Inlägg
5 april 2009
#35
GlimmaMera skrev:
Nu har man monterat tillbaka wastegaten och skruvat ner stången till max men bilen vill iaf fortsätta ladda 0,85 bar så fort man börjar gasa så turbon börjar ladda.

Du har alltså gjort WG-staget så långt som möjligt? Har du testat lampann's råd?


176 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#36
Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 april 2009
#37
GlimmaMera skrev:
Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..

Prova innan du skruvar fast den nya så att WG-armen rör sig lätt och att WG-stången inte kärvar på tappen på armen!


176 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#38
bumpe skrev:
GlimmaMera skrev:
Ja har fått tag i en annan wastegate, ska pröva byta den när jag får den så får vi se om det blir bättre..

Prova innan du skruvar fast den nya så att WG-armen rör sig lätt och att WG-stången inte kärvar på tappen på armen!

japp det ska jag göra...


176 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#39
nu har bilen börjat ryka väldigt mycket ibland, det är bara ibland och luktar bränd olja typ...


2 164 Inlägg
8 april 2009
#40
Kolla så att inte axeln i turbon glappar.
Den får INTE glappa axiallt men väldigt lite radiellt.

MVH



Sök