2743
Sök

Komplett billjud!

12 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hej, tänkte jag skulle köpa ett litet lätt ljudpaket till bilen, är inte ute efter det extrema ljudet som blåser ut lösögonen på folk. Kommer ha 6x9erna på hatthyllan, basen i bagagelukan, 5.25 nere vid fötterna och diskanter i dörrarna. Har 2 frågor angående ljudet, skulle vara snällt om ni kunde besvara dom smile
1: Hur ska jag koppla högtalare/baslåda till slutsteget?
2: Tror ni det kommer bra/dåligt? 
3: Kommer slutsteget kunna klara av och driva ljudet eller kommer det bara låta skit?
ge gärna även tips!

__Gear__
Spelare:
JVC 4x50 MOSFET

Högtalare:
2st Trevägs 6x9 tum 120W RMS (gas alpha)
2st Tvåvägs 5,25 tum 50W RMS. (gas alpha)
(har även 2st orginal diskanthögtalare i dörrarna jag inte tänker ta bort eller byta ut)

Baslådan (GAS alpha):
10-tumsbas. Effekt: 200W RMS

Slutsteg (GAS alpha):
2x55W RMS 4ohm, 2x100W RMS 2ohm, 1x200W RMS 4ohm

2 914 Inlägg
2 april 2009
hej smile
jag har några tips på hur du ska koppla in osv-> http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx?page=303-placering läs dom sidorna,

fråga ett:
VIKTIGT!!! säkra av MAX 30 cm från batteriet och tänk på, använd alltid den som är största tillåtna säkring på den KABEL du använder INTE steget, (annars kan försäkringsbolag osv bli griniga) det är kabeln du säkrar, först ska du dra en kabel från batteriet till slutsteget (plus), dra en jordkabel till karossen (du MÅSTE tänka på att den blir bra jordad annars är det bara pankaka av alltihopa, brända stereo,ar och slutsteg,)
sen ska du koppla in lågnivån, den ska du helst dra i en separat tröskel, helst plus vid en tröskel och lågnivåkablarna vid den andra, varför?? jo pga om du drar dom med varann så kommer du med STOR sannorlikhet få feta störningar osv. (vill vi inte ha)
sen så vet jag inte om det blir störningar om du drar högtalarkablarna till dina 6x9 vid strömkabeln, är osäker så jag låter någon annan säga det smile
sen så är det väl inte så mycket mer. på den frågan, vet du hur alla kablar och sådant ser ut?

fråga 2, jag vet inte. dem grejjerna du köpt/tänkt köpa har jag aldrig lyssnat på MEN tänk på att vikten av en profisionell installation kan få vilket skit som helst låda bra, nu TROR jag om du får till installationen kommer det rocka på hyffsat iallafall.

fråga 3, visst nog kommer steget orka driva dem grejjerna du köpt, bryggkoppla bara basen. driv inte 6x9 på det steget (har du råd och nog många lågnivåutgångar på stereon skulle du köpt ett 2 kanaligt till åt dina 6x9)
plus om du inte köpt 6x9 köp nåt annat istället. t.ex. 5,25 eller 6.5 istället. blir bättre sammarbete mellan det och basen. jag kan spela mycket högre och renare med mina gamla härk 5" istället för mina nya "fina" infinity 6x9, bara en vink.
några fler frågor?

EDIT: du kan fara in och köpa julas 16mm2 kabelpaket jag driver mina 10" på det. matar 2x325 watt rms och det duger åt mig och dom har bra kablar (vad jag då tycker) böjliga och bra smile 400:- tror jag dom skulle ha då har du all kabel du behöver till dina grejjer big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (3 april 2009)

4 005 Inlägg
2 april 2009
Ska du verkligen ha 6:9or i bak OCH en baslåda? satsa på 6:5 bak istället tänker jag spontant. Jag hade samma planer ungefär som du i början men har ändrat till 6:5or i hatthyllan.

Sen sätt basen på eget steg som tidigare påstått. Optimalast vore att ha vanliga högtalare på ett slutsteg och basen på ett annat.

12 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Får tacka så mycket för svaret kalle, underlättade verkligen en massa!
Kan säga jag inte köpt ljudet till bilen än men tänkte och göra det idag från nätet.

Blev lite intresserad av det du sa om 6x9erna, kanske jag ska satsa på ett par 6.5er istället då, Men kan jag köra dom på steget isf?

Sen är det ju så att, ljudet jag skrev om i tråden, var det jag hittat till bra pris, stereon + högtalarna kostade 1500:- och steget + lådan kostaste 1300:- så var riktigt bra pris, men undrar om du/ni har koll vart man kan få tag i bättre grejjer för samma prisklass? eller hänger det på installationen.

2 914 Inlägg
2 april 2009
varsegod wink jag har varit i samma sits så jag vet hur viktigt det är med "småtips" här har du en mall innan jag kan svara på dina frågor,
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter.
- Ev. om du har en budget, hur mycket får grejjerna kosta.
visar ett uttdrag från ljudshopen nords hemsida om du har en tajt budget, komme på dom nu då du börja tänka på pengar,

Börja enkelt!
Vi rekommenderar att man börjar så enkelt som möjligt. Både för lyssnandets skull och för pengarnas skull. Börja t.ex. med en CD-spelare av bra kvalitet, tillsätt en bra förstärkare och garnera med ett par bra högtalare. Då har man fått en anläggning som kan avnjutas år ut och år in och som verkligen producerar bra ljudupplevelser. Förutom att man får bättre ljud för samma pengar underlättar det även lyssnandet. Man bör nämligen lyssna på kombinationer av anläggningens delar. Prova ex.vis olika högtalare till samma förstärkare och CD-spelare.

2 914 Inlägg
2 april 2009
nu stäl jag en massa fakta från alla känns det som xD
price rangen är typ:

HU: startpris runt 1500 - 2000
framsystem steg: startpris 1500
bashögtalare: startpris 1000-2500
monosteg: startpris 2000-3000
kitsystem : startpris 1500-2000
kablar: 500-700

så har du råd med alltihopa så skulle du kunna köpa allt på en gång. annars som jag skrev i det förra inlägget, börja smått och jobba dig uppåt för pengarnas och dina örons välbefinnande wink haha nä men även för lyssningen, det är så jag gjort big_smile men då har jag köpt mkt bättre begagnat tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (2 april 2009)

12 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
- Vad har du för bil: Bmw 316 e36
- Vad lyssnar du på för musik: All blandad musik, allt från mjukaste till hårdaste.
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?:
Vill ju såklart ha så bra ljud som möjligt, men vill inte gå över 3000:- för allt då gas paketet låg under 3000:-
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter: 2st högtalare i hatthyllan, 2st nere vid fötterna (bmw)
sen sitter det även 2 orginal diskanter i dörrarna jag tänkte ha kvar, Sen blir det låda i bagageluckan, kanske trycker in 2st skriker långt upp i fram.

där har vi mallen smile tacksam för hjälpen jag får smile

4 005 Inlägg
2 april 2009
Man får det man betalar för!

Det finns mycket dolda kostnader med att bygga ljud, framförallt kablar. hmm Vet inte hur mycket jag har lagt ner bara på kablar o säkringar m.m sad

2 914 Inlägg
2 april 2009
sweetrob skrev:
- Vad har du för bil: Bmw 316 e36
- Vad lyssnar du på för musik: All blandad musik, allt från mjukaste till hårdaste.
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?:
Vill ju såklart ha så bra ljud som möjligt, men vill inte gå över 3000:- för allt då gas paketet låg under 3000:-
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter: 2st högtalare i hatthyllan, 2st nere vid fötterna (bmw)
sen sitter det även 2 orginal diskanter i dörrarna jag tänkte ha kvar, Sen blir det låda i bagageluckan, kanske trycker in 2st skriker långt upp i fram.

där har vi mallen smile tacksam för hjälpen jag får smile

jadu 3k är inte mkt xD
skulle leta begagnat om du hade en sådan budget. eller köpa lite åt gången, Ju färre delar som ingår i anläggningen, desto bättre ljud för samma pris!
tror du kan köpa en ordentlig HU plus baslådan och steget du hittade. sen vet jag inte om du ska knöka in nåt mera just nu med 3k att köpa grejjer för.
(ordentlig HU menar jag typ 2k t.ex. en sådan -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=2310 (tyvärr så har du inte mer än 1 lågnivåutgång men du kommer kunna spela säkert 80-90 db och det låter bra i dom andra högtalarna när du köpt andra dit åxå.) (det gör då jag med högtalare för 400:- och ingen installation som är nåt vidare att hänga upp i granen)
då har du alla dina pengar borta tror jag.
men här har du ett bra och billigt kabelpaket -> http://www.blekingebilradio.se/default.aspx
eller om jula har sina marquant 16mm2 så ska du gå på det. gå inte under 16mm2, sen kommer du på att du ska köpa mer ordentliga steg och basar, då är det bra om du slipper riva upp alltihopa igen, skulle kännas surt,

42 Inlägg
3 april 2009
kalle_kalle skrev:
fråga ett:
VIKTIGT!!! säkra av MINST 30 cm från batteriet och tänk på, använd alltid den som är största tillåtna säkring på den KABEL du använder INTE steget, (annars kan försäkringsbolag osv bli griniga) det är kabeln du säkrar, först ska du dra en kabel från batteriet till slutsteget (plus), dra en jordkabel till karossen (du MÅSTE tänka på att den blir bra jordad annars är det bara pankaka av alltihopa, brända stereo,ar och slutsteg,)

Jag skulle säga, säkra av max 30 cm från batteriet och undvik för stor säkring. Bättre att ha en som är snäppet för liten än för stor. Värsta som kan hända med för klen säkring? Den går sönder. För stor? Tja, allt från lite bruna kablar till en nedbrunnen bil.

Inte för att verka som en besserwisser, men ska man tipsa om något så pass viktigt är det en fördel om man lägger fram det rätt.

2 914 Inlägg
3 april 2009
Mordecaien skrev:
kalle_kalle skrev:
fråga ett:
VIKTIGT!!! säkra av MINST 30 cm från batteriet och tänk på, använd alltid den som är största tillåtna säkring på den KABEL du använder INTE steget, (annars kan försäkringsbolag osv bli griniga) det är kabeln du säkrar, först ska du dra en kabel från batteriet till slutsteget (plus), dra en jordkabel till karossen (du MÅSTE tänka på att den blir bra jordad annars är det bara pankaka av alltihopa, brända stereo,ar och slutsteg,)

Jag skulle säga, säkra av max 30 cm från batteriet och undvik för stor säkring. Bättre att ha en som är snäppet för liten än för stor. Värsta som kan hända med för klen säkring? Den går sönder. För stor? Tja, allt från lite bruna kablar till en nedbrunnen bil.

Inte för att verka som en besserwisser, men ska man tipsa om något så pass viktigt är det en fördel om man lägger fram det rätt.

fel av mig vilken jävla bom sad sorry som fan sad
du har helt rätt jag hade helt fel
ändrat nu men dethär med säkringsstorleken hade jag rätt med iallafall men jag hade lagt fram det lite konstigt,

12 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Har bestämmt mig för att det blir gas alpha paketet nu!
Har en kompis som har liknande uppsättning på ljud och tycker det är rätt smaskigt ljud.
Och sedan om jag vill få ljudet bättre får jag helt enkelt byta ut högtalare och köpa till slutsteg och bas eftersom. Köper en HU med 2st lågnivå också vilket är posetivt smile

En fråga, polaren till mig körde bara sin 10" bas på slutsteget och körde 6.9erna bak och 5.25 i fram på HU'n. Han har väl även ett par skrikor i fram. Tycker ni ska göra detsamma?
Eller ska jag bryggkoppla något mer och köra på slutsteget?

2 914 Inlägg
3 april 2009
kör endast basarna på steget. du behöver nog all kraft steget har till basen. dessutom är det bara 2 kanaligt så det rymms inte du kan inte köra dina 2 6x9 på en kanal det skulle låta jättefel,
men som vi skrev säkringen MAX 30 cm inte minst 30 cm från batteri.
plus att om du sätter in det på ett proffisionellt sätt så håller sakerna mkt längre och du får ett bättre ljud.

12 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Okej, tack för hjälpen!

Blev ett annat slutsteg, 4 kanaligt 800w. Nu tycker jag jag borde kunna köra 6.9orna på steget + baslådan?

2 914 Inlägg
5 april 2009
vet inte. jag kan inte domdär inkopplingarna. helst skulle du köra på 2 separata steg men nog borde det gå smile
vad blev det allt som allt? smile
Senast redigerat av kalle_kalle (5 april 2009)

12 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
okejokej, men ska iaf pröva att bryggkoppla subben och köra 6.9orna på steget, framre systemet får stereon sköta!
det blev runt 3800 smile tack för hjälpen, nu blir det ljudbygge!

2 914 Inlägg
5 april 2009
sweetrob skrev:
okejokej, men ska iaf pröva att bryggkoppla subben och köra 6.9orna på steget, framre systemet får stereon sköta!

okej jo gör det big_smile
detsamma hos mig wink jag ska bara hitta någon stans i stan som har mdf skivor smile sen blir det bygga för mig med tänkte närmare på vad det blev för grejjer xD
smile lycka till smile
Senast redigerat av kalle_kalle (5 april 2009)

12 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Om ni tittar på denna bilden; http://data.fuskbugg.se/skalman01/-123321321.jpg

Vad tror ni om den kopplingen? är inte så duktig på allt som har med billud och göra men kommer det funka tror ni? 800w slutsteg, 400w sub, 200w 6x9", funkar det och koppla sådär?

sub/6.9 på slutet, 5, 4 och smådiskanter på stereon.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
sweetrob skrev:

Ändra om lite där va, kör subben och framsystemet på steget och 6x9orna på stereon så blir det bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
5 april 2009
Mordecaien skrev:
undvik för stor säkring. Bättre att ha en som är snäppet för liten än för stor. Värsta som kan hända med för klen säkring? Den går sönder. För stor? Tja, allt från lite bruna kablar till en nedbrunnen bil.

Här får man skilja på två saker:

# "För stor" säkring i förhållande till den ström som steget förbrukar.
# "För stor" säkring i förhållande till kabelarean.

Det finns tabeller som visar den största rekommenderade säkringen för en viss kabelarea, man ska inte använda större säkring än den rekommendationen för att vara säker (risk för kabelbrand).

Däremot är det en fördel att använda större säkring än vad stegets beräknade strömförbrukning är, under förutsättning att kabeln tillåter det naturligtvis (och under förutsättning att steget har egna inbyggda säkringar). Anledningen är att om man belastar en säkring med den ström som den är specad för, så blir den varm. Då ökar resistansen i säkringen, vilket ger spänningsfall. Det vill man ju undvika. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 april 2009)

Sök