3691
Sök

Ta loss rutorna, saab 9-3 -04!

13 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Hej,

Har kikar runt lite här på forumet, då jag står och stampar med ett problem, angående  solfilm/lim.

Har en Saab 9-3 sportsedan -04, och haft toning/solfilm runt om hela bilen. Nu när det var dags att åka och besikta den, så uppskattade inte bilprovningen min solfilm på sidorutorna i fram.

Så det var bara att börja riva loss, så dom blev nöjda.

Men nu till mitt problem, hur i hela h-vete får jag loss rutorna? Det är ju fortfarande lite solfilm kvar längs kanterna, samt lim. Så det jag måste göra är att ta ur rutorna och skrapa/tvätta rent dom.

Har försökt med detta, och jag kunde ge mig fan på att det var omöjligt. Läst runt lite, och jag förstod att man skulle ta bort "insidan" av dörren på bilen. Men när jag väl gjort det, så kommer jag inte så mycket längre.

Så jag tänkte att någon här kanske hade svaret på hur man går tillväga, kändes lite smidigare att fråga här, och hitta någon som kanske kan. Istället för att lämna in den på verkstaden för att få det fixat.

Som ni kanske förstår så är jag inte så insatt när det gäller bilar, för mig så ska det bara se snyggt ut.

Så tekniskt sett kan jag inget, därför jag ber om hjälp.

Har även kontaktad några här på siten, men la upp en tråd då man kanske kan få fler tips, kanske till och med hjälpa andra som har samma problem som jag.

Tack på förhand,

Med vänliga hälsningar
/K

Cambrant
5 april 2009
kerz skrev:
Hej,

Så tekniskt sett kan jag inget, därför jag ber om hjälp.

Med vänliga hälsningar
/K

Lämna in bilen i sådana fall. Kan ju inte vara dyrt att göra rent 2 rutor.

13 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Men det är ju det som är grejen, kan inte vara dyrt att göra rent 2 rutor. Givetvis inte, därför känns det som att man kan göra det själv.

Problemet är bara att "få ur rutorna" sen ska det inte vara så svårt.

Har läst om folk som byter rutor inför besiktningen, osv. Så det kan ju inte vara jättesvårt.

Men givetvis kan det du nämnde vara ett alternativ, om ingen annan kommer med ett svar på hur man går tillväga.

EDIT:

Det jag skrev om att jag inte kan något tekniskt sett, ska även tas med en nypa salt. Givetvis har jag inte tummen mitt i handen, och jag kan ett å annat. Men när det gäller bilar, så är jag inte så insatt. Men jag klarar av om man får direktiv.

Som jag nämnde, så har jag lyckats ta loss sidosidan, men väl där fastnar jag och kommer inte vidare.
Senast redigerat av kerz (5 april 2009)

Cambrant
5 april 2009
Som sagt om man gjort det förut och är mekaniker så är det väl pissenkelt. Men vad som helst kan gå fel om du gör det själv, alternativt tappar bort nån skruv eller liknande. Jag ska inte säga allt för mycket för jag har inte själv gjort det och då skulle jag aldrig ens försöka göra det själv förräns jag fått en liten snabbkurs i det av nån snäll medlem på garaget eller liknande. Det är trots allt en nyare bil och ingen 740 där man kan göra allt själv smile

Lycka till med rutorna / Cambrant
Senast redigerat av Cambrant (5 april 2009)

135 Inlägg
5 april 2009
Om du sänker ner rutan så ser du att de kommer fram två bultar som sitter i en alu.. skena ( du ser de igenom dom hålen som är i plåten( om dörrsidan är demonterad)) Sedan släpper du lite på dom så kan du lirka loss rutan uppåt .. Så gjorde jag iaf men ja har ifs en 06 a men de är säkert samma .. Rutan är lixom fast klämd i den skenan.

Pm`a om du behöver mer hjälp!!

Mvh Jonas

157 Inlägg
5 april 2009
jag bytte begge sidor från tonade till otonade rutor på 20min. Så de är inte alls krångligt!

13 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
sanhoj skrev:
Om du sänker ner rutan så ser du att de kommer fram två bultar som sitter i en alu.. skena ( du ser de igenom dom hålen som är i plåten( om dörrsidan är demonterad)) Sedan släpper du lite på dom så kan du lirka loss rutan uppåt .. Så gjorde jag iaf men ja har ifs en 06 a men de är säkert samma .. Rutan är lixom fast klämd i den skenan.

Pm`a om du behöver mer hjälp!!

Mvh Jonas

Kanon, ska ta mig en titt på det och se om jag hittar något. Gör jag det så försöker jag, om inte så återkommer jag!

Tusen tack än sålänge!

13 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
svensson_kalmar skrev:
jag bytte begge sidor från tonade till otonade rutor på 20min. Så de är inte alls krångligt!

Kanon, skitbra att du kan och att du är snabb på att byta etc.

Dock så frågar jag inte om det var enkelt för er, eller hur snabbt ni lyckades byta.

Så om du vill dela med dig av hur du gick tillväga, så vore det super.

Förutsatt att du inte gjorde som han nämnde i inlägget ovan. (Se; Jonas)

/K

13 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Sådär, efter många om och men samt ett x-antal svordomar, så gick det vägen!

När man väl kom på hur man gjorde, så gick det på några minuter!

Får ta och tacka sanhoj!

Cambrant
6 april 2009
Grattis kerz att du lyckades fixa rutorna. Nu lärde jag mig också nåt nytt och enkelt smile

13 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Ja, alltså det var busenkelt.

Ta loss sidan, sedan sitter det en liten skydds-skumgubbibit längs sidan av dörren. Den drar man bort försiktigt, sen letar man upp skenan + muttrarna genom att hissa upp och ner på rutan försiktigt, när man väl hittat dom lossar man på dessa och det är klart! smile

Sök