3270
Sök

Vevhusventilation 850 T5-R

402 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Hoj! På röret mellan lmm och turbon, sitter en ventil som återleder vevhusgaserna
och även en vacuumslang. Är de nån som kan säja mej vad vacuumslangen gör för
nytta? Om jag har ventilen lös, så kan jag blåsa/suga obehindrat genom båda hålen.
Det måste ju innebära att man förlorar tryck/vacuum därigenom. Är min ventil kass,
eller ska det vara så? neutral mvh- Micke

342 Inlägg
6 april 2009
Den går väll in i magnetventilen. Behövs väll för att reglera laddet

402 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Nä, den går in i gaveln på insugsröret.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 april 2009
Pinnenpabacken skrev:
Nä, den går in i gaveln på insugsröret.

javisst, pyset som magnetventilen pyser ut åker in på rätt sida LMM igen så det är uppmätt luft smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

402 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Magnetventil? Men vad gör vacuumslangen för nytta? Den sitter ju bara där och suger/trycker.
Vad jag förstått, så är kabeln som sitter på ventilen bara en värmare. Var sitter magnetventilen ni nämner? Jag menar inte den som styr laddet.

424 Inlägg
6 april 2009
Pinnenpabacken skrev:
Magnetventil? Men vad gör vacuumslangen för nytta? Den sitter ju bara där och suger/trycker.
Vad jag förstått, så är kabeln som sitter på ventilen bara en värmare. Var sitter magnetventilen ni nämner? Jag menar inte den som styr laddet.

är du säker på att den är inkopplad ? när jag bytte hela vevhusventilations paketet på min T5 så fanns det med en extra slang som gick ut där du pratade om, universal typ, starta motorn och sätt fingret över som känn om vacuumet suger något om inte, skit i slangen !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

402 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Ingen som vet? Jag menar alltså ventile nästan nere vid turbon, som släpper tillbaks
vevhusgaserna. På DEN ventilen sitter en vacuumslang som går upp till andra sidan
motorn in i insugsgrenröret, det är den jag undrar över, ingen annan "pysslang".

8 251 Inlägg
6 april 2009
Slangen går till en värmeslinga bara som ska hålla upp temperaturen i vevhussytemet. Kan pluggas om man så vill bara man gör det i båda ändar.

402 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
På grabbens 850turbo går denna slang via ett rör inunder "tändstiftskåpan" och vänder(värme?)
men på min går den direkt upp till insuget. Den har alltså ingen annan funktion då?
Tänkte att den kanske skulle öppna/stänga nåt i själva "ventilen" eftersom den går på tryck/vacuum.
Låter nämligen som nåt pysljud från luftfiltret när man gasar på, tänkte det kunde vara den som lät.
Får prova att plugga den då-Micke

Sök