2340
Sök

BMW 320 - 88 Startar ej efter att ha stått still under längre tid.

26 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag funderar på att köpa en BMW 320 årsmodell 88 av en nyinflyttad granne. Denna bil startar dock inte efter att de låtit den stå under en längre tid (återkommer med mer exakt tid) och jag undrar vad som kan vara felet.

Bilen fungerade när de slutade använda den men som sagt inte nu längre.

Min fråga till er:
Vad tror ni felet kan vara?
Finns det några kända problem med denna BMW modell som kan vara orsaken?

Beskriv också gärna vad det är jag ska leta efter för tecken på de olika fel som de kan vara.

Själv hoppas jag på att det kan vara så simpelt som tändstift eller spole, eller är jag helt ute och cyklar?

MVH Jonatan

Bmw 320 -88

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 april 2009
#2
kolla om den saknar gnistan eller soppan, så blir det lättare att felsöka.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 517 Inlägg
8 april 2009
#3
aa kolla stiften  prova med lite startgas? smile se om han tänder till

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

26 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#4
Nu har jag fått reda på lite mer.

Bilen är helt död elektriskt, inget av tändstiften får el, inte startmotorn och inte instrumentbrädan eller någonting. Förslag på vad felet kan vara?

Tusen tack för alla svar som ni ger!

Bmw 320 -88

245 Inlägg
23 april 2009
#5
Byt/ladda batteri kanske! Prova att kabla igång den.


26 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#6
Testat byta batteri, inte kablat dock, men funkar det inte med laddat batteri lär det väl inte heller fungera att kabla?

Bmw 320 -88

21 761 Inlägg
23 april 2009
#7
Är det fortfarande dött i hela elsystemet fastän du har testat annat batteri?

=)
83 Inlägg
23 april 2009
#8
Svarar åt Jonatan: Ja, den är fortfarande död, jag bytte med min nuvarande fungerande bils batteri.


7 100 Inlägg
23 april 2009
#9
jordkabeln kanske?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

21 761 Inlägg
23 april 2009
#10
Fram med multimetern och mät vart spänningen försvinner, kolla samtidigt om någon eventuell huvudsäkring kan ha pajjat. smile

Jordkabeln (som bmx skrev) är ett bra tips, inte ovanligt att tex 20 år gamla bilar har en massa rost och ärg omkring jordkabelns kontaktyta nere vid karossen.
Senast redigerat av Drönirettab (23 april 2009)

26 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#11
Yes, ska kolla den. Hur jobbig / dyr är den att ersätta?

Bmw 320 -88

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 april 2009
#12
JonatanB skrev:
Yes, ska kolla den. Hur jobbig / dyr är den att ersätta?

jordkablen menar du ?
ca 25-30kr tongue

sitter en sladd bit mellan batteriet och inneskärmen på E30
ca 20cm lång tar 5 min å plocka bort å byta
Senast redigerat av Team-Adolfsson (23 april 2009)


21 761 Inlägg
23 april 2009
#13
Det är inte säkert att du behöver ersätta den egentligen, kan räcka med rengöring av kabelskorna, men om man ändå tar loss den så är ändå ingen nackdel att sätta dit en ny (gärna lite grövre dessutom). Det är viktigt att plåtytan där kabeln sitter fastskruvad är helt plåtren och fri från smuts, finns det rost och smuts så putsar man plåtrent innan jordkabelskon skruvas fast igen. smile

Ta en titt vart batteriets jordkabel/kablar sitter någonstans och skruva bort dem för inspektion, då ser du ifall de behöver ersättas. Även om inte jordkabeln är själva problemet så skadar det inte att kolla upp den.

Men mätning är annars ett bra sätt att få reda på vart spänningen försvinner. smile

26 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#14
Tack för alla svar, ska checka den där kabeln nu då smile

Bmw 320 -88


Sök