Tjena, jag funderar på att köpa en BMW 320 årsmodell 88 av en nyinflyttad granne. Denna bil startar dock inte efter att de låtit den stå under en längre tid (återkommer med mer exakt tid) och jag undrar vad som kan vara felet.
Bilen fungerade när de slutade använda den men som sagt inte nu längre.
Min fråga till er: Vad tror ni felet kan vara? Finns det några kända problem med denna BMW modell som kan vara orsaken?
Beskriv också gärna vad det är jag ska leta efter för tecken på de olika fel som de kan vara.
Själv hoppas jag på att det kan vara så simpelt som tändstift eller spole, eller är jag helt ute och cyklar?
Fram med multimetern och mät vart spänningen försvinner, kolla samtidigt om någon eventuell huvudsäkring kan ha pajjat.
Jordkabeln (som bmx skrev) är ett bra tips, inte ovanligt att tex 20 år gamla bilar har en massa rost och ärg omkring jordkabelns kontaktyta nere vid karossen.
Det är inte säkert att du behöver ersätta den egentligen, kan räcka med rengöring av kabelskorna, men om man ändå tar loss den så är ändå ingen nackdel att sätta dit en ny (gärna lite grövre dessutom). Det är viktigt att plåtytan där kabeln sitter fastskruvad är helt plåtren och fri från smuts, finns det rost och smuts så putsar man plåtrent innan jordkabelskon skruvas fast igen.
Ta en titt vart batteriets jordkabel/kablar sitter någonstans och skruva bort dem för inspektion, då ser du ifall de behöver ersättas. Även om inte jordkabeln är själva problemet så skadar det inte att kolla upp den.
Men mätning är annars ett bra sätt att få reda på vart spänningen försvinner.