Tjabba! Jagvar på besiktning i går å fick 2a på att co-halten var för hög.... vad ska jag göra med bilen för att det ska bli rätt värden?? byta catten kanske? lamdasonden som e kass? finns det fler fel som kan vara trasiga? vad ska jag byta?
kanske dum fråga, men var katten varm när ni mätte? den funkar ju inte bra annars.. (du KAN ju bo/jobba nära besiktningen och inte kört bilen långt dit..)
kanske dum fråga, men var katten varm när ni mätte? den funkar ju inte bra annars.. (du KAN ju bo/jobba nära besiktningen och inte kört bilen långt dit..)
Nja tar inte lång tid innan den når sin arbetstemperatur på 90 grader när avgaserna som strömmar igenom håller några hundra
"katalysatorns arbetstemperatur ligger mellan 400 och 800 grader" tyckte 90 lät lite lite ^^ men hittade en sida i mitt sökande som du kanske kan ta hjälp av: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
vi varmkörde bilen ordentligt innan dom mätte. den ryker som tusan en bra stund efter man startat åxå, om det är till nån hjälp kan lamdasonden blivit igensatt om man inte har bytat den nån gång? eller den byter man inte så?
om du inte är så jätte intresserad av att byta massa prylar utan att du bara vill få igenom bilen på besiktningen så ös i antingen t-röd eller e85 (ganska mycket i förhållande till bensinen då kommer värdena att sjunka) men din bil kanske är lite för ny jag vet inte... gjorde så med min fiesta-92 med fusk insprutning och då gick det igenom hur lätt som helst.
Det e väldigt sällan att Luftmassemätaren (LMM) går på just cordoban. gå in annars på www.seatclubsweden.se och fråga så finns det lite mekaniker där... men det är antingen Lambdan eller Tempgivaren som e kass.
tackar tackar för tipsen! ska kolla den sidan om seat direkt ska ta in bilen på skolan på måndag så då får jag se vad vi kommer fram till att det e för fel då...
"katalysatorns arbetstemperatur ligger mellan 400 och 800 grader" tyckte 90 lät lite lite ^^ men hittade en sida i mitt sökande som du kanske kan ta hjälp av: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
En katalysator har börjar rena vid 600 grader och går sönder över 900 grader.. inga 90