3325
Sök

Hjälp med byta mellan audi och saab.

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
ska byta min audi a6 1,8T 1998 mot en saab 9 5 2,3 Turbo 1998 med skin 18600mil på mätaren som är i bra skick, när man kollar på blocket vad saabarna är värda så kostar dom inte mer än 35 tusen, enligt ägaren så är det inga fell på bilen den är sörvad som den ska mm. ska jag begära pengar imellan eller ska jag skita i bytet.

tack på förhand.

man vill gö inte göra ett dåligt byte.

187 Inlägg
9 april 2009
Du kan ju rycka han på 10' för framtida reparationer wink

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
hehe ahh det käns dumt att byta rakt av när audin är värd mer efans hans saab ska vara i så bra skik.

564 Inlägg
9 april 2009
I mina ögon tycker jag du ska begära lite pengar emellan. Saab 9-5 finns i överflöd och du byter ju ner dig i komfort, kvalité osv. Båda bilarna är av samma årsmodell. Hur långt har din bil gått? Skicket på båda era bilar ju också väldigt avgörande för en värdering.
Men om båda bilarna gått ungefär lika långt och är i liknande skick i övrigt så hade jag inte bytt rakt av om jag var dig.

Mvh Johan

52 Inlägg
9 april 2009
Man blir ju lynchad om man svarar på sånt här.... smile
Skulle själv aldrig byta då jag anser att Saab inte håller nån vidare kvalitet... I somras körde jag en 9-5 2,0 T tror det var en 03-04 som hade gått 7700 mil.... Döm om min förvåning när biljäkeln skar ett par mil innan Jönköping.....
Samma sak hände min kollega nu i början på året... 9-5 ca års mod 02 skar på vägen till jobbet...
En kompis hade en 9-5 av den lite äldre årsmodellen , han bytte två motorer o en växellåda på den....

Nu kan det ju vara tillfälligheter , men ha det i åtanke innan du genomför bytet...
Skulle lätt byta om jag hade en Saab o kunde få en Audi ist ! big_smile

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
min har gått precis 18tusen nu. tror dom är i samma skick annars. jo jag har hört att saab har ett stort problem med motorena i 9 5 orna.

155 Inlägg
9 april 2009
Skulle aldrig skaffat mig en sab 9-5, den mest struliga modellen saab tillverkat. Sen är det mer än lovligt vanligt med oljesludge i de motorerna. behåll din audi e mitt råd.

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
fick mail från ägaren nys och han ville ej lega nåt i mellan så då skiter jag i det bytet, man vill gö ej byta ner sig som nån sa.

564 Inlägg
9 april 2009
pukan2 skrev:
min har gått precis 18tusen nu. tror dom är i samma skick annars. jo jag har hört att saab har ett stort problem med motorena i 9 5 orna.

Då tycker jag verkligen inte du ska byta rakt av. Begär pengar emellan eller sälj din bil först och köp en 9-5 sen.

Mvh Johan

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
vad menas med oljesludge.

564 Inlägg
9 april 2009
Det beror oftast på dålig skötsel av oljebyten samt att man kört hårt med bilen och sedan stängt av motorn innan den hunnit svalna på tomgång. Oljan bygger upp avlagringar i motorn vilket gör att cirkulationen på olja blir sämre och motorn skär till slut ihop. Ett mycket vanligt fel på saabmotorer från den tiden. Det ska tydligen ha blivit bättre på senare år. Jag TROR det var nån gång -02-03 som man gjorde en uppdatering för att få bort problemet.

Mvh Johan

629 Inlägg
9 april 2009
groze skrev:
Det beror oftast på dålig skötsel av oljebyten samt att man kört hårt med bilen och sedan stängt av motorn innan den hunnit svalna på tomgång. Oljan bygger upp avlagringar i motorn vilket gör att cirkulationen på olja blir sämre och motorn skär till slut ihop. Ett mycket vanligt fel på saabmotorer från den tiden. Det ska tydligen ha blivit bättre på senare år. Jag TROR det var nån gång -02-03 som man gjorde en uppdatering för att få bort problemet.

Mvh Johan

-04 kom uppgraderingen av vevhusventilationen som ska lösa alla problem med sludge. Dessutom införde Saab förlängd motorgaranti upp till 8 år sålänge service är skött enligt boken.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 april 2009
MissLee skrev:
Skulle själv aldrig byta då jag anser att Saab inte håller nån vidare kvalitet... I somras körde jag en 9-5 2,0 T tror det var en 03-04 som hade gått 7700 mil.... Döm om min förvåning när biljäkeln skar ett par mil innan Jönköping.....
Samma sak hände min kollega nu i början på året... 9-5 ca års mod 02 skar på vägen till jobbet...
En kompis hade en 9-5 av den lite äldre årsmodellen , han bytte två motorer o en växellåda på den....

Nu kan det ju vara tillfälligheter , men ha det i åtanke innan du genomför bytet...

hmmm kolla olja kanske....

till frågan så ska du ha 10k imellan för audin tycker jag
Senast redigerat av azid (9 april 2009)

2slow

313 Inlägg
9 april 2009
Jag skulle aldrig byta ner mig ifrån Audi till en Saab om jag vore dig..! tänk en gång till! Audin kommer stå sig i värde medans Saaben störtdyker!

Avstängd
233 Inlägg
9 april 2009
behåll audin, bättre kvalitet förmodligen.

Blå saab 9-3 turba

3 182 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Vill bara siga att det inte blir nåt byte mot saaben.

52 Inlägg
9 april 2009
azid skrev:
MissLee skrev:

hmmm kolla olja kanske....

till frågan så ska du ha 10k imellan för audin tycker jag

Alla vätskor inkl olja kontrollerades dagen innan avfärd på en verkstad (känner några som jobbar där så dom kollade över bilen bara "för att",vi skulle från sthlm till halmstad).... Plus att den ganska nyligen varit inne på service på saab... smile
Så,jag står fast vid att jag har nåt emot dom bilarna... 9-3 an ska tydligen inte ha dom problemen,har inte hört nån som klagat på dom så jag drar inte hela saab över en kant , bara 9-5 :an... smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
9 april 2009
Då har du inget att ångra!

Sök