Jag har ju haft mätarhuset ett tag och har kört ca 200mil utan bekymmer..... Tills igår....
Jag har ju inte kört några längre sträckor, utan bara 2-4 mil "i stöten". Nu var jag ute på en 10-milatur och efter 4-5 mil började hastighetsmätaren att dippa för att till slut hamna på noll........ Min hastighet kommer säkert från växellådan istället för ABS-bromsarna, därav "dipp-fenomenet". Jag har läst om detta, men eftersom jag inte har haft några bekymmer med det så trodde jag att allt var OK.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Okej så då funkar det i allafall Har du fortsättning på den tråden ? Och instrumentbrädan o de passar rakt i ? Husen har ju samma form så om det skulle henda så är det ju bara att peta i det gamla huset
Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...
Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...
Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...
//Brådhis
Okej men till frågan om instrumentpanelen då ? Passar den rakt i ? Rörrsidorna ?
Mätartavlorna borde man ju kunna använda från v70 till 850 huset !?
Om man inte fixar hastighets givningen från ABS givare som sas ?
Det finns många som provat och alla kommer fram till samma sak på ett eller annat sätt... Du måste ha en 850 96-97 för att kunna använda instrumenthus från x70 97-98...
Sannolikt går det kanske att bygga om så det funkar, men det funkar inte direkt iaf...
//Brådhis
Okej men till frågan om instrumentpanelen då ? Passar den rakt i ? Rörrsidorna ?
Mätartavlorna borde man ju kunna använda från v70 till 850 huset !?
Om man inte fixar hastighets givningen från ABS givare som sas ?
Dörrsidorna passar inte... T.ex. öppningen innifrån hamnar helt galet...
Instrumentpanelen passar väl hyffsat men kräver byte av dörrsidorna och viss modifiering framme vid rutan (olika form på rutorna om jag minns rätt)!
Mätartavlorna är ju helt olika på 850 och x70 så det går inte alls...
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Va skulle då ändras ? Någon so mhar gort detta borde ju se denna tråd och berätta lite ! Nu är inte denna killen så aktiv så han hör jag nog inget av enu
inga spekulationer utan jag vill ha svart på vitt vad är det som värkligen passar och vad är det exakt som ska modifieras osv !
Fick inte bort mer en överdelen på instrumentbrädan på v70n Kunde inte hitta var den sat fastskruvad ! och dörrsidor fanns det inga hela och allt annat var redan ränsat Så en går venta o se
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.
Okej vad är det som ska plockas med och vad är det som ska moddas ?
Är alla infästningar den samma från 850 och c/s/v70 ?
Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.
Okej vad är det som ska plockas med och vad är det som ska moddas ?
Är alla infästningar den samma från 850 och c/s/v70 ?
Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !
Tack på Förhand !
Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.
jag prövade c/s/v70 instrumenthus i min 92:a och det funkade förutom hastighets mätaren men jag misstänker att själva huset var trasigt. Har även satt i hela inredningen i en 95:a 850 och man måste modda om lite för att det ska passa.
Okej vad är det som ska plockas med och vad är det som ska moddas ?
Är alla infästningar den samma från 850 och c/s/v70 ?
Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !
Tack på Förhand !
Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.
Okej så hur får jag nu bort instrumentpanelen ? Har inte hittat var alla skruvar sitter för att demontera komplett hela instrumentpanelen ! Överdelen är ju lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i stora färddaton osv !
Gärna bilder på var och hur det sitter fast !
För jag ska plocka på en skrot där man moste plocka bort allt själv
Okej vad är det som ska plockas med och vad är det som ska moddas ?
Är alla infästningar den samma från 850 och c/s/v70 ?
Får gärna skiva va du giort och va du tagit i från c/s/v70 till 850 för att få det att passa in !
Tack på Förhand !
Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.
Okej så hur får jag nu bort instrumentpanelen ? Har inte hittat var alla skruvar sitter för att demontera komplett hela instrumentpanelen ! Överdelen är ju lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i stora färddaton osv !
Gärna bilder på var och hur det sitter fast !
För jag ska plocka på en skrot där man moste plocka bort allt själv
För att få bort mitten delen så öppnar du mittenfacket. tar bort locket som sitter där i o skruvar bort de 2 skruvarna som sitter där. sen har du 2 skruvar som håller fast plast skålen vid cigg uttaget framför växel spaken. Under den kåpan sitter de 2 små och 2 större torx skruvar. lossa kontakterna och sen är mitten delen loss.. sen tar du bort plastlisterna som är på insidan vid dörrarna. Fram under dom sitter de en skruv på varje sida i bilen, bort me dom. ta loss plasten under ratten vid pedalerna och koppla isär de stora kontakterna. ta bort kåpan runt ratten och bort med ratt och spakar. Sen går du ut och tar bort vindrute torkarna även den stora plasten under dom. Ta bort torkar motorn för enklare arbete. sedan ser du 4 st guldfärgade bultar som e torx som går in mot kupen. ta bort dom sen är panelen loss. ha hjulen rakt då du demonterar ratten. Har du airbag så lossa batteriets pluspol ca 30 min innan du tar bort ratten.
Fästena på 850 instrumentpanelen och på s70 är samma. Men du måste slipa ner plasten som ligger mot rutan då s70:ins ruta är mer rund. Mätarhuset från s70 passar i 850 original panel och tvärtom. Jag har fortfarande 850 dörrsidor. Det går att ha dessa men de klämmer lite mot instrumentpanelen. Så sidorna bör bytas. Ska inte vara några problem att bygga om dörröppningen.
Okej så hur får jag nu bort instrumentpanelen ? Har inte hittat var alla skruvar sitter för att demontera komplett hela instrumentpanelen ! Överdelen är ju lätt för den har jag hafft bort när jag bytt lampor och sat i stora färddaton osv !
Gärna bilder på var och hur det sitter fast !
För jag ska plocka på en skrot där man moste plocka bort allt själv
För att få bort mitten delen så öppnar du mittenfacket. tar bort locket som sitter där i o skruvar bort de 2 skruvarna som sitter där. sen har du 2 skruvar som håller fast plast skålen vid cigg uttaget framför växel spaken. Under den kåpan sitter de 2 små och 2 större torx skruvar. lossa kontakterna och sen är mitten delen loss.. sen tar du bort plastlisterna som är på insidan vid dörrarna. Fram under dom sitter de en skruv på varje sida i bilen, bort me dom. ta loss plasten under ratten vid pedalerna och koppla isär de stora kontakterna. ta bort kåpan runt ratten och bort med ratt och spakar. Sen går du ut och tar bort vindrute torkarna även den stora plasten under dom. Ta bort torkar motorn för enklare arbete. sedan ser du 4 st guldfärgade bultar som e torx som går in mot kupen. ta bort dom sen är panelen loss. ha hjulen rakt då du demonterar ratten. Har du airbag så lossa batteriets pluspol ca 30 min innan du tar bort ratten.
Okej så det är inte mer en de 4 under akvariet som håller panelen då ? Kan ju förklara varför jag inte hjittade hur fanken den sat när jag skulle ha bort den på skrogewn förra gången !
Har nu skaffat hella instrumentbrädan och mittkonsolen o rubbet från en V70 -98 och ja jag ser att det är lite som ska kapas bort på instrumentbrädan för att få den att passa mot rutan !
Jag undear nu hur mycket ska kapas bort för att få dit den så bra som möjligt ? Några mott utmätta som man ska gå effter ?
Har nu skaffat hella instrumentbrädan och mittkonsolen o rubbet från en V70 -98 och ja jag ser att det är lite som ska kapas bort på instrumentbrädan för att få den att passa mot rutan !
Jag undear nu hur mycket ska kapas bort för att få dit den så bra som möjligt ? Några mott utmätta som man ska gå effter ?
Tack på förhand !
slipa ner så mkt som behövs.. börja i mitten å slipa ner.. typ 1,5 cm så du får till formen,..
Och du fick byta hela kabelstammen i den nya instrumentbrädan va ? För kopplingarna var inte samma på min så ajg fick plocka bort S70ns och ränsa den gamla i från 850 för att monterna dit hela stammen i instrumentbrädan när den fått plats där den ska sitta !
Instrumenten vi har funkar inte Hastighetsmätaren på för att X70 tar hastigheten via ABS och 850 från växelådan !
Mitt instrument från 97 visade ingen hastighet heller och ABS lampan lös som fan medan allt annat finkade till 100%
SÅ om någon vet villken kabel man ska leta upp pch koppla in sig på för att få dessa instrument att visa hastigheten på en volvo 850 92 - 93 så vore det kanon !!!