3616
Sök

BMW e36 325 -95 Elsystem

14 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
God afton!
Jag har ett smärre problem... Det är så att jag har fått tag i en isärplockad 325'a som nu är under arbete att få liv igen...

Det största problemet jag har är att få ihop allt kablage. Inte en enda kabel sitter ikopplad, och det är då inga små kabelhärvor man måste handskas med...
Jag undrar om någon har en aning om åtminstonde vilket håll varje kabelhärva ska ledas åt? Om någon har några "schyssta" bilder eller information om detta så dela gärna med er! För att tala klartext är det ALLA kablar som kommer ur säkringslådan.

All hjälp uppskattas, och jag kan skaffa bilder imorgon då jag inte har någon kabel till datorn för tillfället.

Tack på förhand!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 april 2009
#2
Skulle gissa att folket på Autopower, vet en hel del, jag tycker du ska registrera dig där och fråga också.


/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

14 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#3
-Mackan- skrev:
Skulle gissa att folket på Autopower, vet en hel del, jag tycker du ska registrera dig där och fråga också.


/Markus

Tack Markus! Men ska ännu inte ge upp hoppet om att folk här på garaget kan. Jag har nämligen börjat ta upp alla delar som man kan koppla sladdar på och funderat ut vart allt ska sitta. Går bra hittills, men nu behöver jag bara veta vart alla inkopplade saker ska ta vägen. De flesta går nog dock att googla på instansade nummer och därefter få reda på vart de ska sitta. Kanske postar lite bilder på delar jag inte kan få rätt på, så får jag se om någon här vet.

Tack igen!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 april 2009
#4
Motorkabelhärvan gissar jag på att du ve hur den ska gå?.

Den för ljuset ifram går på vänster flygel fram (passagerarsidan) och över kylet vidare förbi spolarpumpen och slutar under motorhuven vid lampan där.

Ett tipps är att skaffa en lika dan bil eller åka till en skrot och kolla och ta bilder i mängder.
Eller kanske någon i din närhet som har en nerplockad e36a?

lycka till vill gärna se bilder

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

14 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#5
ToTTeN skrev:
Motorkabelhärvan gissar jag på att du ve hur den ska gå?.

Den för ljuset ifram går på vänster flygel fram (passagerarsidan) och över kylet vidare förbi spolarpumpen och slutar under motorhuven vid lampan där.

Ett tipps är att skaffa en lika dan bil eller åka till en skrot och kolla och ta bilder i mängder.
Eller kanske någon i din närhet som har en nerplockad e36a?

lycka till vill gärna se bilder

Inte riktigt med på det med vänstra flygeln, eftersom passagerarsidan sitter åt höger? :S Men det går bättre nu, har fått i räleboxen och kontakterna i bildörrarna nu, så då blir det mer naturligt vart allt annat ska sitta p.g.a kabellängden.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/114297/621794_wumr86.jpg
Dålig bild på pärlan
(Krockad front)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/114297/621795_nyppkk.jpg
Kablage smile
Ser dock lite bättre ut nu när jag trixat lite


Tack allesammans!

14 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/114297/621834_lvfwpu.jpg
Kontakter?

Någon som vet vad de här är för något? Kan inte komma på något sätt man skulle kunna koppla på något på dem, och vet därför inte vad det är tongue

14 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Det ser inte ut som kontakter, det ser ut som kopplingsdosor, alltså för att sammankoppla fler kablar till varandra. Hålet är upphängningshål för svetsbultar i karossen.
Brinkish skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/114297/621834_lvfwpu.jpg
Kontakter?

Någon som vet vad de här är för något? Kan inte komma på något sätt man skulle kunna koppla på något på dem, och vet därför inte vad det är tongue


Åhh... Tack så mycket. Ännu ett problem ur världen smile Snyggare blev det också när man trycker fast dem på alla bultar.
Tack smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 april 2009
#8
de går brevid vänstra skärmen sedan över kylet sedan förbi spolarvätske beållaren och upp i huven till huv lampan.

Kan även jag säga att de där "kontakterna" du frågade om är kopplingsblock och bara ska tryckas dit på lämplig bult.

Har lite skader i garaget ska försöka ta kort på kablar/kontakter.

Har du frågor om motorkabelhärvan så kan jag försöka hjälpa lite där. pma så får du telefon nummer

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 april 2009
#9
Även kul att veta varför bilen varit totalt nerplockad smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

14 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#10
ToTTeN skrev:
de går brevid vänstra skärmen sedan över kylet sedan förbi spolarvätske beållaren och upp i huven till huv lampan.

Kan även jag säga att de där "kontakterna" du frågade om är kopplingsblock och bara ska tryckas dit på lämplig bult.

Har lite skader i garaget ska försöka ta kort på kablar/kontakter.

Har du frågor om motorkabelhärvan så kan jag försöka hjälpa lite där. pma så får du telefon nummer

Tack för den! Är inte riktigt framme så jag kan in dit och pilla än, men det kommer ju det också!


ToTTeN skrev:
Även kul att veta varför bilen varit totalt nerplockad smile

Jadu... Förra ägaren hade bestämt sig för att dra ner hela bilen och kapa, bredda, sänka etc och förvandla den till en "roadster". Lite tråkigt med tanke på allt jobb som blev när han väl ångrade sig.
Han hann inte börja kapa och så, men ändå.
Senast redigerat av Brinkish (13 april 2009)

14 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/archive/114297/624814_ix1o1j.jpg
Framsteg

Yes! Något som fungerar iaf. Denna och knappen till varningsblinkersen visar tecken på liv. Bara att fortsätta koppla smile

Blir nog förövrigt så att jag drar igång en projekt tråd inom en snar framtid. Kan säkert bli rätt seg och tråkig, men är nog av intresse för vänner etc smile
Senast redigerat av Brinkish (14 april 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
15 april 2009
#12
härligt. adda min msn så får du lite bilder

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

14 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#13
ToTTeN skrev:
härligt. adda min msn så får du lite bilder

Sagt och gjort!

Någon som har en aning om vart relät till blinkersen befinner sig? Har fått ordning på det mesta, men blinkersen vägrar! Varningsblinkers fungerar, men inte vanliga.

Vad jag har förstått så är det separata relän för varning/vanliga blinkers. Någon som kan intyga och berätta vart det sitter?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 april 2009
#14
Om jag inte missminner mig så är det de reläerna som sitter under ratten. mvh

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

14 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#15
ToTTeN skrev:
Om jag inte missminner mig så är det de reläerna som sitter under ratten. mvh

Kan mycket väl stämma. Men verkar som om bilen saknar ett par relän. Någon som har en 325'a som har lust att dra upp en bild över reläerna i säkringslådan och reläerna under ratten?

Tack på förhand!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 april 2009
#16
ska göra vad jag kan idag. Skriv om du ser mig online tongue. Har du fått ordning elen i taket? det är nerrivet för mig just nu så smidigt att ta kort smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

14 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#17
ToTTeN skrev:
ska göra vad jag kan idag. Skriv om du ser mig online tongue. Har du fått ordning elen i taket? det är nerrivet för mig just nu så smidigt att ta kort smile

Jadå, i taket är det nog rätt lugnt. Men bilder är alltid bra!
Mest problem nu är alla dessa reläer!

14 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#18
Nu går det rätt bra fan. Men soppapumpen krånglar och jag är i behov av hjälp.

Kabeln som går till pumpen (den grön/lila kablen i svarta kontakten), ger ut ca 0,9v med tändningen helt av, 0.20v ungefär med tändning på och samma när man nöter på startmotorn.

Kopplar man på en ny kabel på stift 30 (eller 87? minns ej) vid relät, vilket är samma som orginalkabeln (grön/lila) sitter på, så får man 0v med allt av, 0v med tändning på, och cirkus 12v när man kör startmotorn. (Med denna lösning har jag lyckats starta bilen, men inte provat mer än så)

Pumpen går alltså aldrig igång när man drar på tändningen, bara när man kör på med startmotorn. Ska pumpen gå igång på första eller andra klicket på tändningen, då jag har förstått det som att den ska igång en stund på andra?

Jag kan leva med att dra en ny kabel från reläet ner till pumpen ifall det är en lämplig lösning. Det är antagligen brott i orginalkabeln någonstans, om någon vet ifall det sitter någonting imellan relä och pump som kan orsaka brottet på kabeln så är det av stoooor nytta att få veta.

Nu blev detta inlägg riktigt rörigt, men hoppas ni förstår och kan hjälpa mig smile

Om du tittar in Totten, och tror du har något tips så kan du skriva så ringer jag upp dig.

EDIT: Läste i denna tråd här: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=178433 att fler har haft pump som inte startar på tändning.

EDIT2: Såg en guide på E36Blog: http://www.bmwe36blog.com/2007/09/10/in … w-e36-diy/

Ignition off - no voltage
Ignition on - no voltage
Crank and run - +12

Där står det som ovan, vilket innebär att bensinpumpen ska vara som i mitt fall, och därför antar jag att det är helt ok att bara dra en ny kabel från säkring till pumpen. Men som sagt, om någon vet att det ligger någonting på sladden mellan säkring och pump så blir det mer problematiskt...

EDIT3: Problemet blev löst. Följde kabeln från säkringslådan genom torpedväggen och såg sen felet. När någon har avinstallerat ett larm så måste de kopplat på bensinpumpen fel. Kopplade om, och nu får den ström vid start, men fortfarande inte vid läge 1 och 2. Men det är nog bra som det är.
Senast redigerat av Brinkish (27 april 2009)


Sök