3507
Sök

Varför har bilarna på elmia ingen finish?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
15 april 2009
#181
håller med trådskaparen till 100%
det var riktigt mycket kassa bilar där uppe i år.

det är ju i stort sett enbart custom-hallen (vet inte namnet på hallen) som är något att ha om man vill se riktigt fina bilar. och jag gillar inte ens gamla jänkare så värst mycket.
visst fanns det många bilar som var riktigt byggda, men huvuddelen kunde ju lika gärna ha stått på parkeringen.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

12 086 Inlägg
15 april 2009
#182
sir_daniel skrev:
klart man får ta kritik om man inte gjort ett bra jobb.

om vi tar min bil som exempel.
kofångaren fram hade perfekt passform när den lackades och hade orginalhuv och framlyktor, sedan dess har dessa bytts och en r33 grill monterats dit, så skulle behöva plasta om den lite för att få bättre passform mot lyktorna.

valsningen av bakskärmarna är inte 100% på något sätt utan tanken var att montera skärmbreddare i plast där, har dock ej blivit av.

men många lägger inte ner tillräckligt med tid för inpassning o sådant, men bara att hoppas att det rättas till sakta men säkert.

Jag såg din bil, och den hade jag inga anmärkningar på förutom att de syntes att de va en gamma lbil under huven wink Utseendemässigt va den helcool och fräsh, säkert inget miljonbygge men långt ifrån många andra rena klåparbyggen jag såg.

Du säger att ni har andra saker o göra än att bygga bilar, jag vill hävda att får man chansen att ställa ut på Elmia så är de ingen ursäkt, så tycker jag. På sveriges största stylingmässa vill ingen se massa skitbyggen.

5 111 Inlägg
15 april 2009
#183
viccoA skrev:
Bastrd skrev:
Har alltid tyckt att det är generellt bättre kvallite nere i jänkehallen.

Det är nog alla rörande överens om! smile

Och man kan ju börja undra varför det ska behöva vara så egentligen? Det är inte svårare att vara noggrann när man bygger en europé eller japs än när man bygger USA-bil... Precis samma jobb med det, och med tanke på vilka "under" (ironi) av finish många USA-bilar är från fabrik (och NEJ, jag klankar inte ner på USA-bilar då jag gillar dessa skarpt, men det är ju inte direkt några mercor när det gäller materialval, karosspassning etc. från fabrik), jämfört med de generellt sett mer välbyggda europeiska och japanska bilarna, och med tanke på att de flesta USA-bilar som figurerar på utställningar är äldre och varit med om mer, och därför troligen varit i sämre skick när allt påbörjats, tja, då är det ju nästan skamligt om det inte ska gå att hålla samma klass på europa/japan-byggen, det måste ni ändå hålla med om.

Nu VAR jag som sagt aldrig på Elmia, så kan inte uttala mig om det som stod där, jag bara ger min synpunkt på vissa saker.


16 197 Inlägg
15 april 2009
#184
Volvo544special65 skrev:
viccoA skrev:
Bastrd skrev:
Har alltid tyckt att det är generellt bättre kvallite nere i jänkehallen.

Det är nog alla rörande överens om! smile

Och man kan ju börja undra varför det ska behöva vara så egentligen? Det är inte svårare att vara noggrann när man bygger en europé eller japs än när man bygger USA-bil... Precis samma jobb med det, och med tanke på vilka "under" (ironi) av finish många USA-bilar är från fabrik (och NEJ, jag klankar inte ner på USA-bilar då jag gillar dessa skarpt, men det är ju inte direkt några mercor när det gäller materialval, karosspassning etc. från fabrik), jämfört med de generellt sett mer välbyggda europeiska och japanska bilarna, och med tanke på att de flesta USA-bilar som figurerar på utställningar är äldre och varit med om mer, och därför troligen varit i sämre skick när allt påbörjats, tja, då är det ju nästan skamligt om det inte ska gå att hålla samma klass på europa/japan-byggen, det måste ni ändå hålla med om.

Nu VAR jag som sagt aldrig på Elmia, så kan inte uttala mig om det som stod där, jag bara ger min synpunkt på vissa saker.

skillnaden e väl att många av de jänkebilar som står på elmia har tagit flera år att renovera medans rätt många stylingbilar e byggda på några månader.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 291 Inlägg
15 april 2009
#185
evilaudio skrev:
Volvo544special65 skrev:
viccoA skrev:

Det är nog alla rörande överens om! smile

Och man kan ju börja undra varför det ska behöva vara så egentligen? Det är inte svårare att vara noggrann när man bygger en europé eller japs än när man bygger USA-bil... Precis samma jobb med det, och med tanke på vilka "under" (ironi) av finish många USA-bilar är från fabrik (och NEJ, jag klankar inte ner på USA-bilar då jag gillar dessa skarpt, men det är ju inte direkt några mercor när det gäller materialval, karosspassning etc. från fabrik), jämfört med de generellt sett mer välbyggda europeiska och japanska bilarna, och med tanke på att de flesta USA-bilar som figurerar på utställningar är äldre och varit med om mer, och därför troligen varit i sämre skick när allt påbörjats, tja, då är det ju nästan skamligt om det inte ska gå att hålla samma klass på europa/japan-byggen, det måste ni ändå hålla med om.

Nu VAR jag som sagt aldrig på Elmia, så kan inte uttala mig om det som stod där, jag bara ger min synpunkt på vissa saker.

skillnaden e väl att många av de jänkebilar som står på elmia har tagit flera år att renovera medans rätt många stylingbilar e byggda på några månader.

Och det är precis det han menar, varför ställer man då ut en bil som lackas veckan innan elmia och inte ens är halvklar med underarbetet? Att bygga bil TAR EN JÄVLA TID så länge det inte gäller folkrace.
Då kan man ju tycka att det är bättre att satsa på elmia året efter när man hunnit lägga ner den tid som krävs. NU är ju inte alla bilar dåliga men många.


16 197 Inlägg
15 april 2009
#186
MattiasH skrev:
evilaudio skrev:
Volvo544special65 skrev:

Och man kan ju börja undra varför det ska behöva vara så egentligen? Det är inte svårare att vara noggrann när man bygger en europé eller japs än när man bygger USA-bil... Precis samma jobb med det, och med tanke på vilka "under" (ironi) av finish många USA-bilar är från fabrik (och NEJ, jag klankar inte ner på USA-bilar då jag gillar dessa skarpt, men det är ju inte direkt några mercor när det gäller materialval, karosspassning etc. från fabrik), jämfört med de generellt sett mer välbyggda europeiska och japanska bilarna, och med tanke på att de flesta USA-bilar som figurerar på utställningar är äldre och varit med om mer, och därför troligen varit i sämre skick när allt påbörjats, tja, då är det ju nästan skamligt om det inte ska gå att hålla samma klass på europa/japan-byggen, det måste ni ändå hålla med om.

Nu VAR jag som sagt aldrig på Elmia, så kan inte uttala mig om det som stod där, jag bara ger min synpunkt på vissa saker.

skillnaden e väl att många av de jänkebilar som står på elmia har tagit flera år att renovera medans rätt många stylingbilar e byggda på några månader.

Och det är precis det han menar, varför ställer man då ut en bil som lackas veckan innan elmia och inte ens är halvklar med underarbetet? Att bygga bil TAR EN JÄVLA TID så länge det inte gäller folkrace.
Då kan man ju tycka att det är bättre att satsa på elmia året efter när man hunnit lägga ner den tid som krävs. NU är ju inte alla bilar dåliga men många.

för att man kanske inte pallar hålla på ne allt pill??   ja skulle ALDRIG i mitt liv bygga på en bil i typ 4 år elle mer för att få den klar..

sen får folk tycka va dom vill om mina byggen... min bil tog ca 1 år att bygga å de räcker gott å väl.   sen att den kanske inte e 100% kvittar för mig eftersom den iaf kommer slitas rätt hårt när den ska ut på vägarna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 april 2009
#187
evilaudio skrev:
MattiasH skrev:
evilaudio skrev:

skillnaden e väl att många av de jänkebilar som står på elmia har tagit flera år att renovera medans rätt många stylingbilar e byggda på några månader.

Och det är precis det han menar, varför ställer man då ut en bil som lackas veckan innan elmia och inte ens är halvklar med underarbetet? Att bygga bil TAR EN JÄVLA TID så länge det inte gäller folkrace.
Då kan man ju tycka att det är bättre att satsa på elmia året efter när man hunnit lägga ner den tid som krävs. NU är ju inte alla bilar dåliga men många.

för att man kanske inte pallar hålla på ne allt pill??   ja skulle ALDRIG i mitt liv bygga på en bil i typ 4 år elle mer för att få den klar..

sen får folk tycka va dom vill om mina byggen... min bil tog ca 1 år att bygga å de räcker gott å väl.   sen att den kanske inte e 100% kvittar för mig eftersom den iaf kommer slitas rätt hårt när den ska ut på vägarna.

Fan.. är du ute och Brummar med jettan dagligen? eller bara ibland? smile


16 197 Inlägg
15 april 2009
#188
Dark_Angel skrev:
evilaudio skrev:
MattiasH skrev:

Och det är precis det han menar, varför ställer man då ut en bil som lackas veckan innan elmia och inte ens är halvklar med underarbetet? Att bygga bil TAR EN JÄVLA TID så länge det inte gäller folkrace.
Då kan man ju tycka att det är bättre att satsa på elmia året efter när man hunnit lägga ner den tid som krävs. NU är ju inte alla bilar dåliga men många.

för att man kanske inte pallar hålla på ne allt pill??   ja skulle ALDRIG i mitt liv bygga på en bil i typ 4 år elle mer för att få den klar..

sen får folk tycka va dom vill om mina byggen... min bil tog ca 1 år att bygga å de räcker gott å väl.   sen att den kanske inte e 100% kvittar för mig eftersom den iaf kommer slitas rätt hårt när den ska ut på vägarna.

Fan.. är du ute och Brummar med jettan dagligen? eller bara ibland? smile

som de e just nu så körs den inte alls eftersom ja har problem me drivlinan men när allt e klart så kommer den köras en hel del.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

got stance?
546 Inlägg
15 april 2009
#189
detta är ju patetiskt. det finns inget ont med elmia(förutom alla telefonförsäljare).  ok många har dålig finish och så vidare. men för många av byggarna är det första utställningen och första bygget. många har då kanske av ekonomiska skäl valt ett billigt kjolpaket eller lackat hemma i garaget. alla dom bilarna som ni beskriver som fina är ju sponsrade och så vidare, inte konstigt att dom håller högre standard än alla andra bilar. jag lovar att inte ens kooz första bygge var en dans på rosor. många av bilarna är ju precis nybyggda också inte konstigt att det sitter lite snett och är lite apelsin skal men många fixar det efter mässan.

avslutar med en bild på en av de finaste bilarna på elmia


https://www1.garaget.org/gallery/archive/62471/625458_tg76h2.jpg

ett ord EXTREM

夢の力

3 259 Inlägg
15 april 2009
#190
Alltså vilken jävla resonemang endel har... "har man inte byggt en finare bil själv ska man vara tyst"

En utställning är väl för sjutton gubbar till för allmänheten? Eller ska dom bara släppa in andra riktiga bilbyggare som bara ska titta så att dom kan göra samma bedömning som en blind höna kan se? SLARVIGT!!! kommer bedömning bli.... Det är väl det som är hela grejen med en utställning?!??!?! Att vanligt folk ska komma o titta o bli förundrade över vad människans händer kan göra.. men det vart ju raka motsatsen på vissa ställen i hallarna.. Får man se skrot så blir man besviken! Man har ju åkt dit och betalat för att titta på FINA bilar! Då är det FINA bilar man vill se! Inget som nån tattat ihop på en eftermiddag..

Det handlar långt ifrån "har ju ett jobb vid sidan om" "har ju barn" Har ju inte hur mycket pengar som helst"...... HUR I HELSKOTTA MYCKET KOSTAR ETT SANDPAPPER O EN BURK SPACKEL/BURK PLAST?????

Det enda det handlar om är rent SLARV! Inget annat... Har man tid att bygga in 10 bildskärmar har man fasiken tid med 4 timmar slipjobb innan lack.... Jag lackade min skoda pickup för 2000kr totalt med Riktigt bil lack, sandpapper, grundfärg, osv osv! Rubbet! Och jag kan säga att jag är verkligen ingen proffslackerare men jag skulle aldrig nånsin nöja mig med ett sånt resultat på en bil som endel hade på sina "utställningsbilar"! Aldrig att jag skulle låta nån av mina sketna bruksbilar se ut sådär efter jag lackat dom... inte ens skoda pickupen som fick lastas med crossar, grus o allt möjligt jox hade så där dåligt underarbete... Det är ju pinsamt att visa hur slarvig o tattig man är när man bygger nåt??? Får hoppas inte dessa människor är snickare eller rörmokare till yrket... herregud hur skulle det sluta.. (syftar på byggaren till mattsvarta 854:an och Polon med böserblick och säkert fler men det var dom jag synade innan jag lämnade den hallen i besvikelse)

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
16 april 2009
#191
JonR skrev:
Alltså vilken jävla resonemang endel har... "har man inte byggt en finare bil själv ska man vara tyst"

En utställning är väl för sjutton gubbar till för allmänheten? Eller ska dom bara släppa in andra riktiga bilbyggare som bara ska titta så att dom kan göra samma bedömning som en blind höna kan se? SLARVIGT!!! kommer bedömning bli.... Det är väl det som är hela grejen med en utställning?!??!?! Att vanligt folk ska komma o titta o bli förundrade över vad människans händer kan göra.. men det vart ju raka motsatsen på vissa ställen i hallarna.. Får man se skrot så blir man besviken! Man har ju åkt dit och betalat för att titta på FINA bilar! Då är det FINA bilar man vill se! Inget som nån tattat ihop på en eftermiddag..

Det handlar långt ifrån "har ju ett jobb vid sidan om" "har ju barn" Har ju inte hur mycket pengar som helst"...... HUR I HELSKOTTA MYCKET KOSTAR ETT SANDPAPPER O EN BURK SPACKEL/BURK PLAST?????

Det enda det handlar om är rent SLARV! Inget annat... Har man tid att bygga in 10 bildskärmar har man fasiken tid med 4 timmar slipjobb innan lack.... Jag lackade min skoda pickup för 2000kr totalt med Riktigt bil lack, sandpapper, grundfärg, osv osv! Rubbet! Och jag kan säga att jag är verkligen ingen proffslackerare men jag skulle aldrig nånsin nöja mig med ett sånt resultat på en bil som endel hade på sina "utställningsbilar"! Aldrig att jag skulle låta nån av mina sketna bruksbilar se ut sådär efter jag lackat dom... inte ens skoda pickupen som fick lastas med crossar, grus o allt möjligt jox hade så där dåligt underarbete... Det är ju pinsamt att visa hur slarvig o tattig man är när man bygger nåt??? Får hoppas inte dessa människor är snickare eller rörmokare till yrket... herregud hur skulle det sluta.. (syftar på byggaren till mattsvarta 854:an och Polon med böserblick och säkert fler men det var dom jag synade innan jag lämnade den hallen i besvikelse)

MVH/Jon

exakt mitt tycke. mycket bra skrivet

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Smålänning
7 883 Inlägg
16 april 2009
#192
Men det går ju fortfaronde inte att jämföra ljud och racebilar med stylingbilarna.

Racebilarna är bara byggda för att ta stryk och hålla för det, ljudbilarna är bara byggda av skruv och lim för att inte skramla eller skaka sönder...

MEN jag kan hålla med om att vissa racebilar såg bättre ut i finishen än en del stylingbilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Supraman
2 300 Inlägg
16 april 2009
#193
Så länge som folk kommer till elmia kommer inget att hända.
Ledningen kommer inte ändra sina krav på bilarna.
Så länge dom får sina pengar så skiter dom i resten.

Kanske dags för ett anti-elmia där man får se mer kvalitet om folk vågar gå mot strömen

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

472 Inlägg
16 april 2009
#194
jag håller med tråd nissen till viss del det ända bilarna som satte sig hårt på hornhinnan vart tokans tre evosar jämte mds monter eriks skyline, gldiatorns gröna bmw och lampans saab de tre sista för man läst vart som hänt under tiden de har inte haft mycket tid heller men de har gjort det väl evosarna vart inte klara men väl gjort och byggda för ett syfte att köras men ändå bästa finishen enligt mig men de kan ju vart för att ja fastnade med rit blocket i en halvtimme framför den orange evon och tittade noga igenom den som sagt inte mycket som stack ut men de som gjorde det gjorde det ordentligt mvh jon kritik får man tåla om man ger sig in i leken både bra och dålig för det lär man sig mest av. tycker ni jag skrivit något lustigt ta det på mitt pm smile


Administratör
11 911 Inlägg
16 april 2009
#195
Ni har gått ifrån ämnet för längesen...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 911 Inlägg
16 april 2009
#196
Miss av mig. Låser upp och rensar lite bland inläggen istället.

Tråden handlar INTE om några "äckliga volvoraggare" som några illa uttryckt sig. Håll er till ämnet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

825 Inlägg
16 april 2009
#197
Off topic men ett jättebra förslag till nästa år : Inför alkotest vid ingången så inga fulla människor kommer in tack .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

OEM Rox
245 Inlägg
18 augusti 2009
#198
Det är väl ingen nyhet att folk slänger på glasfiberpaket, spacklar och aldrig orkar slipa 100% innan lack eller kapa i Glasfibern?

Så har det blivit sedan "to fast to furious" grejerna kom.

För mig kvittar det visserligen. Jag går inte på bilutsällningar längre då jag inte gillar denna stil.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

224 Inlägg
18 augusti 2009
#199
Om alla skulle bygga på bilen tills dom blir riktigt nöjda så skulle det nog inte finnas så många bilar att ställa ut, för är det inte så att man aldrig blir riktigt nöjd? Det finns alltid någon tiondels mm att rätta till i glipor, minst en dammpartikell som sitter i lacken och en slang som sitter någon tiondels grad snett....



Sök