3200
Sök

Varför har bilarna på elmia ingen finish?

Pan
13 april 2009
Är inte så mkt för show bilar. Så kollade inte så noga tongue Men jag la ju märke till att det var rätt dåliga lackjobb här och där. Tycker det är ballare med använda bilar. Sletna utan puts med pulver och en front ihop pulad med buntband och nada passform för att ic ska få plats. Tacka vet jag Gatebil slipper man lyssna på någon jävla basslinga från bilarna. Men det var kul ändå smile

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
13 april 2009
Tycker det är synd att vissa slarvar med så enkla fel som att en list sitter löst och sticker ut. Eller att kopplingspedalen har trillat av och ligger på golvet.

Dock så tror jag att man som åskådare blir lite smått blind på vad man kollar på då många bilar kommer med väldigt egna saker. Som Adrian tex. Har inte följt hans tråd men blev glatt överraskad när jag såg hans bygge. Tyckte att det skiljde sig så mycket från "vanliga" saabar eller som Den vita Opeln (tror jag det va) med glastak. Sen kommer man till nästa bil och kollar detaljer på den och klart att man då märker även den minsta miss som lackeraren eller byggaren har gjort. Man ser helt enkelt vissa saker som man aldrig hade tänkt på om man hade sett den bilen på en parkering på stan.
Sen helt klart att det finns bilar som inte hör hemma där.

/MatteR

671 Inlägg
13 april 2009
Har aldrig brytt mig i utseende på bilar..
Jag vill åka fort o brutalt....
Blir förbannad på dessa dåliga byggen på mässor och i Bilsport.
Byggherrrar som på denna och många sidor anses som gudar gör mkt skit.

En gul 2 dörrars 740 med hembyggd bakvagn och egenkonstruerad upphängning..
En smal o tunn lång balk höll panardstaget.
Coiloverna satt i små fyrkantsrör...
Helt livsfarligt om det går fort igenom en grop eller gupp..
Då viker sig den tunna balken fjädringen låser sig i det smala fyrkantsröret...

En annan av gudarna vars 240 har extremt offset på fälgarna..
Genom en kompression med vridna framhjul så skär däcken in i skärmkanterna...

Ej att glömma alla dessa volvoåkare som monterar s60r bromsar.
De måste montera 18-19tumsfälgar för att oken tar i 17tumsfälgarna.
Konstigt om bara 60-70% av bromsklotsen ligger an mot fälgen...

Dom ska fan ha stryk !
Dessa bilar är livsfarliga på vägen..
Sådant bryr jag mig i det känns som viktigare än lite spackel...

Alla nyligen uppstartade tuningfirmor i landet med 25åriga ungar som inte fattar mkt...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 april 2009
Asså som jag påpekat innan... så bryr jag mig inte om hur bilen ser ut.. asså färg osv. att jag tycker den är ful är orelevant för det är individuellt, men palla lösa delar, dålig lack och straps på rena utställningsåk. Ett DB-drag(ljud) bygge med inget annat syfte än att ha bra stereo kan vara lite si och så... en tävlingsbil kan vara lite skabbig i lacken för den ska inte se snygg ut.. den ska bara vara funktionell.

Men det är just de där som ska se fina ut man hänger upp sig på, dem ska ha 100% eller iaf 99% lackjobb och kvalité. Som jag sa innan att dem körs det respekterar jag och ett stenskott eller en liten repa det är visar bara bilens rätta sida... men en dålig lack eller ett snett kjolpaket det är rena hånet att komma och ställa ut. Vill jag se det kan jag ställa mig på torget och titta på alla skitbilar häromkring.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

OEM <3
6 957 Inlägg
13 april 2009
Elda skrev:
Bjork skrev:
20ggr? Behöver väl inte överdriva..
Sen är ju 740n bra mkt snyggare än Saaben.

Jag överdriver inte. och 740n är dessutom inte lika speciell som Peters SPG.

Inte speciell? Neä det är klart en 740 som är byggd för 6-siffrigt belopp till minne av
sin bror..neä det är inte speciellt, du har rätt..

Sen med tanke på vad du kör för bil så lägger jag ner diskussionen med dig för den kommer
inte leda någon vart.

Bifogar en bild på en icke speciell bil:
https://www1.garaget.org/archive/11/10411/8617/8617-806384.jpg

OEM <3

712 Inlägg
13 april 2009
ToBe skrev:
Hot_Rod_Nisse skrev:
terazzi skrev:
hahaha word big_smile dessa jag menade innan som va bland det fulaste jag nånsin sett på elmia tongue haha

Det var väll inga fel på dessa två pinglor, två riktigt snygga tjejer med fina kroppar och vackra ansikten !! cool

Inte för att vara vara taskig men är du blind eller???? ta en ordentlig titt igen Dom ser ju ut som ett lådras. på körd rådjur , en trafikolycka ja listan kan göras mycket lång

Tycker dom har ett normalt utseende.. men nu vet ju inte jag vilka brudar du brukar hänga med om du jämför dessa med ett påkört rådjur roll

5 089 Inlägg
13 april 2009
endorfinslaven skrev:

Du tror inte att denna bilen hade coilisar och att han hade sänkt bilen inne på mässan för att få ett fräckt uteseende på bilen? Försök leta reda på bilen på en utomhus utställning å se om den är lika låg. Bara en tanke som slog mig.

\Lindgren

like cucumber, ja?
35 Inlägg
13 april 2009
Jag kan hålla med er ang att vissa bilar såg rent förjävliga ut på Elmia i år. Men att klaga på Paul är inte direkt befogat om man vet exakt hur mycket jobb som är nerlagt. Han har faktiskt byggt 8st bilar i år och han har lagt ner såå mycket energi på alla andras bilar före sin egen. För mig är han en stor förebild och en mycket mycket bra vän. Och tyvärr tog all energi slut efter att ha kört stenhårt i tre veckor före elmia utan sömn och med sjukdom. Så orken och tiden tog helt slut för alla oss som arbetade med Paintworx bilarna.
Paul är en hjälte och troligen en av sveriges bästa bilbyggare. Enligt min åsikt! Men kvaliten HAR blivit bättre. Är det någon som kollat närmare på kooz och MR Funs bilar ?

-=EdgeCrusher=-
.::Sponsorer::.
::Street Performance ::Swedol::HotFrog Dekor::

1 072 Inlägg
13 april 2009
Ni kan gnälla om dålig finish på bilarna på ELMIA, men topp 5 här på garaget kan va rena skrothögar imellanåt som får kommentarer "faan så snygg"

Nu får ni fasen kamma er och ge creds till dom som faktiskt kan ställa ut sin bil fast BOYD inte har varit med & byggt.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
13 april 2009
Bjork skrev:
Pojkar gnäller på bilar och du gnäller på damerna på mässan så jag säger det samma:

TRAGISKT ! Gnäll inte om du kan komma med ngt eller? tongue

Det är skillnad o skillnad, om du gillar billiga ******* eller ******* för stå för dig. Vissa kanske inte kan få bättre o det förstår jag. Själv gillar jag klass o stil!

Back ON TOPIC.

Om man inte försöker själv så ska man hålla käften, det vi ser på Elmia är BilSverige. Vi är inte bättre än så här!!

Lite väl hård ton.
Ta det lite mjukare i fortsättningen.
/Moderator

4 418 Inlägg
13 april 2009
JapMax skrev:
Jill skrev:
JapMax skrev:
Det va en breddad 850 i ljudhallen tror jag de va som såg förjävlig ut, breddningen såg ut som någon använt en cirkelsåg att forma.

Ang svineriet på kvällen så börjar de gå överstyr. Äckliga volvoraggare överallt som kastar sina glasflaskor och skitar ner. För några år sedan höll de flesta sig i stan.

Du har aldrig funderat på att den kanske stod där för ljudet och inte stylingen?

Måste bara säga att det är TRAGISKT att höra er alla gnälla o klaga när ni själva inte har något att komma med! roll

Nej, men vi ställer inte ut våra bilar på elmia häller. Du är tragisk.

Seriöst, är det enda du kan bjuda på personangrepp?

OEM <3
6 957 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
Bjork skrev:
Pojkar gnäller på bilar och du gnäller på damerna på mässan så jag säger det samma:

Det är skillnad o skillnad, om du gillar billiga slampor eller horor för stå för dig. Vissa kanske inte kan få bättre o det förstår jag. Själv gillar jag klass o stil!

Back ON TOPIC.

Om man inte försöker själv så ska man hålla käften, det vi ser på Elmia är BilSverige. Vi är inte bättre än så här!!

Förstår inte hur du kan kalla andra tjejer som du inte ens känner? för "billiga slampor" och "horor"
Och nej, jag gillar inte billiga slampor eller dyligt isf hade jag ju inte varit ihop med min flickvän som jag har nu, hon är motsatsen till det du säger.

Sen att man inte försöker sj, jovisst men man skiter ju inte pengar...sen så finns det ett ord som heter
yttrandefrihet (lite av det du använder när du skriver slampa och hora) och det kanske är bra att
folk lättar lite på sina tankar, en del byggare kanske rentav tar till sig?

Vi är bättre än såhär, det var vi förr på mässorna!

"Elda": ingen idé att du skriver ett A4ark för jag orkar inte läsa ändå..

OEM <3

4 418 Inlägg
13 april 2009
Bjork skrev:
Jill skrev:
Bjork skrev:

Det är skillnad o skillnad, om du gillar billiga slampor eller horor för stå för dig. Vissa kanske inte kan få bättre o det förstår jag. Själv gillar jag klass o stil!

Back ON TOPIC.

Förstår inte hur du kan kalla andra tjejer som du inte ens känner? för "billiga slampor" och "horor"
Och nej, jag gillar inte billiga slampor eller dyligt isf hade jag ju inte varit ihop med min flickvän som jag har nu, hon är motsatsen till det du säger.

Sen att man inte försöker sj, jovisst men man skiter ju inte pengar...sen så finns det ett ord som heter
yttrandefrihet (lite av det du använder när du skriver slampa och hora) och det kanske är bra att

1. Förstår inte? Titta på dom så förstår du. Uppträder man på ett sätt får man ta konsekvenserna.
2. Vad du gillar har jag inte en skitaning om. Men du tar åt dig av det du vill. Eftersom du försvarar tjejerna så visar du ju hur du tycker...
3. Du tror inte att byggarna har gjort sitt bästa? Petat sig i naven och tittat på film? Näe, jag tror de flesta slitit som djur... men vissa nådde inte enda fram... Så kommer det alltid att vara.

671 Inlägg
13 april 2009
FLindgren skrev:
endorfinslaven skrev:

Du tror inte att denna bilen hade coilisar och att han hade sänkt bilen inne på mässan för att få ett fräckt uteseende på bilen? Försök leta reda på bilen på en utomhus utställning å se om den är lika låg. Bara en tanke som slog mig.

Killen som byggde den var inte där på mässan men hans hangarounds var där och såg inga problem med lösningarna. Pratade med byggherren på nätet vid ett senare tillfälle och han sade att bilen aldrig går fort på landsväg han dementerade ej konstruktionfelet....

Oavsett om bilen är hög eller låg så blir det fel !
Däcken tar i skärmkanten !
Höjer du bilen så måste den vara stenhård med otroligt kort fjädringsväg.
Det för att inte skära sönder däcken mot plåtkanten.
Vad händer då ????
Du studsar av vägen...

Moment 22

OEM <3
6 957 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
Bjork skrev:
Jill skrev:

Back ON TOPIC.

1. Förstår inte? Titta på dom så förstår du. Uppträder man på ett sätt får man ta konsekvenserna.
2. Vad du gillar har jag inte en skitaning om. Men du tar åt dig av det du vill. Eftersom du försvarar tjejerna så visar du ju hur du tycker...
3. Du tror inte att byggarna har gjort sitt bästa? Petat sig i naven och tittat på film? Näe, jag tror de flesta slitit som djur... men vissa nådde inte enda fram... Så kommer det alltid att vara.

1. Okej, alla var inte dem vackraste..pinkpower..du fattar, men som t.ex. "Cocos" de var ju bara fräckt, och en blond tjej som hade ett "Rush Racing" linne på sig, hon var inte det minsta utmanande i mina ögon.

2. Jag tar inte åt mig, jag tkr bara det är fel att säga dessa ganska så grova ord mot tjejer som inte får försvara sig själva.

3. Jo det kanske dom har, men anmäler man sig till Elmia borde man ju kunna ha i bakhuvudet om man blir klar eller ej?

Mvh

OEM <3

4 418 Inlägg
13 april 2009
Bjork skrev:
Jill skrev:
Bjork skrev:

1. Okej, alla var inte dem vackraste..pinkpower..du fattar, men som t.ex. "Cocos" de var ju bara fräckt, och en blond tjej som hade ett "Rush Racing" linne på sig, hon var inte det minsta utmanande i mina ögon.

2. Jag tar inte åt mig, jag tkr bara det är fel att säga dessa ganska så grova ord mot tjejer som inte får försvara sig själva.

3. Jo det kanske dom har, men anmäler man sig till Elmia borde man ju kunna ha i bakhuvudet om man blir klar eller ej?

Mvh

1. Som jag sagt innan så Cocos var det stil på... Men resterande 90% var ett stort skämt i mina ögon!

2. Dom har inget att försvara. Ingen har tvingar dom, allt är fri vilja.

3. Jag hör att du aldrig har byggt bil! Verkligheten är inte så enkel ... det kommer ALLTID käppar i hjulen, så är det bara... En så enkel sak som sjukdom kan få allt att köra ihop sig totalt...

250 Inlägg
13 april 2009
Håller med de flesta andra som skrivit i tråden..

Bygger man en utställningsbil så är det klart att bilen ska ha hög finish och se bra ut i alla avseenden.

Bygger man en prestandabil är funktion det viktiga och då är kravet på finish inte lika högt. repor och stenskott, whatever. Bilen används till det den ska!

Och till er som säger att vi inte får gnälla för vi kan det inte bättre själv..
Gå o lägg er! det argumentet kommer ni inte någonstans med.. Alla har rätt att klaga oavsett om man inte kan lika bra själv! Som någon skrev: Man måste inte va världsbäst på att laga mat för att avgöra om något smakar bra eller inte!

Volkswagen - Das Auto

3 259 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
3. Jag hör att du aldrig har byggt bil! Verkligheten är inte så enkel ... det kommer ALLTID käppar i hjulen, så är det bara... En så enkel sak som sjukdom kan få allt att köra ihop sig totalt...

Inte direkt komplicerat att ge fasiken i att lova nånting som man inte vet till 110% att man kan hålla då... Hellre att vissa skrothögar höll sig kvar i garaget tills dom blivit färdiga än att visa upp ett heltattigt resultat...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

OEM <3
6 957 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
Bjork skrev:
Jill skrev:

Mvh

1. Som jag sagt innan så Cocos var det stil på... Men resterande 90% var ett stort skämt i mina ögon!

2. Dom har inget att försvara. Ingen har tvingar dom, allt är fri vilja.

ALLA har rätten att försvara sig, ja syfta mest på att det skulle vara kul att höra varför dom gör detta?

Nej har aldrig byggt bil men det kommer! Men man undrar ju när en del sätter fart med sitt bygge?
4 månader innan elmia eller 2 år?

Finns ingen mening att vi forts. vår diskussion för det leder bara till osämja och gnäll

Mvh

OEM <3

Administratör
11 911 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
Bjork skrev:

Back ON TOPIC.

Du är väldigt nära en varning Jill. Vi har förstått att du inte gillar damerna på utställningarna, men du sprider bara dålig stämning, och jag kommer inte att se mellan fingrarna mer att du kallar folk slampor hit och dit.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök