3499
Sök

Varför har bilarna på elmia ingen finish?

1 024 Inlägg
14 april 2009
om många bilar är så dåliga varför visar ni inte hur det ska se ut då ? fixa till era egna bilar å ställ ut dom!
tänk efter lite också lacka en bil med brist på tid. helt fel man ska inte stressa då blir inget bra!
Senast redigerat av Rand (14 april 2009)

85 Inlägg
14 april 2009
Bjork skrev:
Freddeponken skrev:
det värsta med mässan var alla jävla försäljare som telenor och viasatfolket! hatar dem!

Ja usch, va sjutton gör dom på en mässa? hmm

Kunde stått utanför mässan..

Mmm... Påflugna rackare var det också. En av dem högg min bror, så jag gick vidare en bra bit. När de fick höra att han inte hade nån TV så kom en tjej efter mig och sa flinande: "Där trodde du allt att du kom undan, va?"

Jag svarade bara med "Jag kom faktiskt undan. Ha en bra dag, hejdå." och gick. Då såg hon istället riktigt tjurig ut. Telefonnasare och demofolk/torgförsäljare som inte respekterar folks rätt att tacka nej är jordens avskum.

Lite tragiskt att det är inträde på 250:- till en plats som belastas av spam-artister.

5 111 Inlägg
14 april 2009
Ja hörni...
Nu har jag ju inte besökt mässan själv så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på bilarna...
Men däremot måste jag säga att vissas resonemang är skrämmande...
Det måste väl vara helt upp till en själv att få tycka att det finns slarvbyggda/smaklösa/"vadmannuvill" bilar där?
Själv så kör jag till vardags runt i en Volvo 164 som är småsliten, skitig och förhållandevis original. Det innebär inte att inte JAG har rätt att förvänta mig att det ska vara klass på byggena som finns när jag går på bilutställning, det är ju knappast så att jag ställer ut min skabbiga Volvo. Därmed inte sagt att inte jag har kunskapen att uttala mig om när byggen är välgjorda eller ej. Jag, trots mitt bilinnehav, kan en del om bilbygge. Man gör ju såklart så gott man kan, men direkta slarvfel som man sen ställer ut är ju ett bevis på att man inte har någon "yrkesstolthet".
Under sex års tid har jag byggt på en Volvo PV 65a, som försetts med modernare chassikomponenter, axlar, bromsar etc. samt en del customizering. Sex år är inte direkt en pisskvart, och jag är inte i närheten av klar. Nu har ju detta gjorts på hobbybasis förvisso, och till och från, men visst hade jag kunnat stressa ihop den, men det är så att jag vill göra mitt bästa och inte ge mig förrän jag är nöjd. Sådant TAR tid, det bara är så, det TAR tid att göra ett seriöst bilbygge, och att bilar ska stressas ihop för att ställas ut till den milda graden att de ser ut som skabbhäckar, då börjar man ju liksom fundera...
Jag kommer ju själv inte åka på utställningar med PVn för att jag helt enkelt inte tycker att det är en bil som är fin eller intressant nog att platsa, just för att jag har lite stolthet kvar i kroppen. Däremot så har jag under byggets lopp lärt mig en massa om bilbyggande, och anser mig därmed kunnig nog att avgöra vad som är dåligt byggt.

Till er som menar att man måste ha en fin bil/byggt nåt bättre själv/osv. för att få ha åsikter om nån annans bil, var går gränsen?

Om jag köper en ny Ferrari men inte skruvar själv och behåller den i originalskick, får jag ha åsikter då?
Om jag drar hem ett skogsvrak som stått under en gran sen 1960, som i stort sett är konturerna av en bil, lägger ner timmar på att renovera den, men får ett halvbra resultat fast jag gjort mitt bästa, pga. brist på pengar och brist på erfarenhet, får jag ha åsikter då?
Om jag köper en ny Audi, köper fälgar, kjolpaket etc. för en halv förmögenhet som jag lämnar in bilen för att få monterat, får jag ha åsikter då?
Om jag har stora kunskaper om bilbygge men för närvarande själv kör runt i en rostig 245 DL -76, får jag ha åsikter då?
Om jag inte har några kunskaper om bilbygge men köpt en färdigstylad bil, får jag ha åsikter då?
Om jag haft fräna bilar men pga familj som kommit ivägen bytt bort dem mot en original Avensis kombi, får jag ha åsikter då?
Om jag har en måsvingemerca i originalskick, får jag ha åsikter då? Om jag bygger om samma merca till ett stylingoffer som ser ut som en pokemon med en färgsättning som ser ut som nåt en åttaåring hög på socker kommit på, får jag ha åsikter då? Osv, osv, osv...

Vad som är snyggt är upp till betraktaren men en viss klass kan man förvänta sig på en utställning, och det har ALLA rätt att göra. Ska den som inte har någon bil alls vara glad om han kommer till en utställning där det står rostvita 740s med vinterdäck och småbuckliga Micror från 80-talet? Det är ju trots allt bättre än de bilar (dvs inga alls) som han har?

Det är en sak med folk som gnäller bara för att gnälla på allt för att de är avundsjuka, men konstruktiv kritik har ALLA rätt att komma med!

Sen den där Saaben. Visst, den är både fin och unik, och kan förstå att den är en våt dröm för den som gillar Saab, men varför dras den upp i en tråd om Elmia när den tydligen inte ens stått där?
Senast redigerat av Volvo544special65 (14 april 2009)

Ugglan-racing
362 Inlägg
14 april 2009
JapMax skrev:
no_fake skrev:
JapMax skrev:
Det va en breddad 850 i ljudhallen tror jag de va som såg förjävlig ut, breddningen såg ut som någon använt en cirkelsåg att forma.

Ang svineriet på kvällen så börjar de gå överstyr. Äckliga volvoraggare överallt som kastar sina glasflaskor och skitar ner. För några år sedan höll de flesta sig i stan.

Äckliga volvoraggare???  e du säker på att alla dom var volvo raggare???

Vad vet jag om någon fordraggare höll på med men de va övervägande många inhoppade 740is på parkeringen. Sen om de åker en söndersvinad jänkkombi ner lr en volvo, lr en Supra känns som de kvittar, hemma på garageuppfarten står likförbannat en 740 och de beter sig som jag definierar en volvoraggare.
Jag har aldrig sätt mer skräp och sönderslaget glas på elmia förut. Man får ju skämmas av att stå där.
För o inte tala om att man hela tiden är rädd för att det ska komma nån dyngrak idiot och antingen kasta ölburkar på min bil lr snubbla in i den. Fifan säger jag

Asså då kvittar det.. sluta dra alla över en gräns och förstå en sak.. Det är väldigt många som slänger flaskor, mäniskor av olika slag, som kör olika bilar.. sen har inte alla en volvo hemma på gården.. bara för att man kör volvo är man inget svin heller! och om du är så jävla rädd.. åk hem få FFS

How does dust taste sucker??

Opeth
77 Inlägg
14 april 2009
Det är väl klart att en bil inte kan ha finish om den är swedish.

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
14 april 2009
många byggare inkl. jag själv har mer saker att göra än att bara bygga bilar (jobb, familj, privatliv osv osv) så allt hinner inte bli klart, vet många bilar som lackades veckan innan (vissa till o med samma vecka) som elmia började(!)

blir det något fel då så finns det inte tid att rätta till...
passform på kjolpaket och annat kan man alltid anmärka på, lika många ursäkter som det finns byggare.

vi som bygger lägger oftast ner all ledig tid vi har och pengar på våra byggen och ibland blir det inte så bra som man vill, utan man får ta och fixa det när tid och pengar finns.

som exempel brukar mina byggen vara bäst i slutet av sesongen, o när den är slut så river man o bygger annat eller bygger om...

bättre att ni tangenbordsryttare (och även andra vettiga människor) att komma fram till oss byggare och berätta vad vi borde göra bättre samt även bygga något eget för att "sätta oss på plats" o visa att det går att få bättre (vilket det alltid går).

men kul att så många ändå kommer fram och vågar prata o ställa frågar (även om man ibland får dyka på er som tittar på bilarna för att få igång en diskussion)

MVH Daniel Landström aka Tokyo Police

Os Difuntos
1 822 Inlägg
14 april 2009
Orchid skrev:

lol lol lol dagens bästa

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

207 Inlägg
14 april 2009
var inte så petnoga när jag gick där och kollade runt . men de jag såg som störde mej lite var hur många hade slarvat när dom klätt sina dörrar & instrumentpanel med div olika material.. massa veck överallt osv slarvigt gjort..
men men. tongue

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
14 april 2009
Orchid skrev:

lol

645 Inlägg
14 april 2009
Phaetoon skrev:
Förr i tiden så byggde man en eller ett par bilar som man finslipade på inför varje säsong.
Nu ska varje seriös bilbyggare pumpa ut minst en bil varje år och många bra showbilar byggs om helt inför varje säsong.

Lite grann det jag va inne på i början av tråden att nu så mer eller mindre tvingar man fram bilar bara för att hinna vara först med nån ny pryl eller nytt tänk varje varje år. Förr så va det ju verkligen så att dom bilar som ställdes ut har byggts på i 2-3 år innan det va dags att visa upp dom.

825 Inlägg
14 april 2009
För mig var det första gången på Elmia också och jag tycker att bilarna höll högre klass än på Vallåkraträffen men alla var väl inte i min smak ,men jag studerade inte bilarna så mycket , den jag studerade mest var Ristimaas Scania Legend och Oz Welch Cadillac och Dagostinos Oldsmobile. Där kan man verkligen inte klaga på kvaliten , dom var grymt snygga , i alla fall Oz Welch och Dagostinos bilar . Snyggaste bilarna jag har sett tror jag . Men det jag retade mig på mest var förutom allt folk på lördagen var allt fylleri och sådant som inte hör hemma på sådana träffar . Om jag åker dit nästa år skippar jag  nog lördagen och satsar bara på fredagen .
Senast redigerat av fontheking5 (16 april 2009)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

2 126 Inlägg
14 april 2009
Det jag tycker är skrämmande är att folk inte fattar att bilarna tävlar i olika klasser på Elmia som t, ex Fiestan som varit uppe tidigare! Tror inte den tävlade i en stylingklass precis utan det är en bil som används flitigt på strippen i klassen fwd utan överladdning och ser därför ut som den gör av den anledningen!

Sen e det likadant med ljudbilarna där den yttre finishen e mindre viktig meddans den inre är desto viktigare!

Tyckte själv däremot att årets mässa var den sämsta hittills och blir nog den sista för min del!
Tycker att allting står och stampar i stylingvärlden och man ser inget direkt nytt.
Säga vad man vill om Fast & furious stuket men det förde med sig nåt nytt och spännande när det kom och det blev aldrig nån direkt ny trend som tog över!
Bara min åsikt! smile

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
sir_daniel skrev:
många byggare inkl. jag själv har mer saker att göra än att bara bygga bilar (jobb, familj, privatliv osv osv) så allt hinner inte bli klart, vet många bilar som lackades veckan innan (vissa till o med samma vecka) som elmia började(!)

passform på kjolpaket och annat kan man alltid anmärka på, lika många ursäkter som det finns byggare.

vi som bygger lägger oftast ner all ledig tid vi har och pengar på våra byggen och ibland blir det inte så bra som man vill, utan man får ta och fixa det när tid och pengar finns.

som exempel brukar mina byggen vara bäst i slutet av sesongen, o när den är slut så river man o bygger annat eller bygger om...

bättre att ni tangenbordsryttare (och även andra vettiga människor) att komma fram till oss byggare och berätta vad vi borde göra bättre samt även bygga något eget för att "sätta oss på plats" o visa att det går att få bättre (vilket det alltid går).

men kul att så många ändå kommer fram och vågar prata o ställa frågar (även om man ibland får dyka på er som tittar på bilarna för att få igång en diskussion)

Men du menar att pga stress och dåligt med pengar så skiter man i att passa in/ plasta om stötfångare för bästa passform, att man sätter skärmbreddarna 4cm för långt fram så att hjulen inte hamnar i centrum osv. Allt pga stress och pengabrist?
Jag skulle aldrig kunna få för mig att stressa på såna punkter för att kunna ställa bilfan på elmia. Därför står också min bil fortfarande ofärdig för att jag anser inte att man ställer ut en bil som inte tål att synas och är jag inte nöjd med passformen håller jag på och passar in o donar tills det är där det ska sen får det ta den tid det tar för jag tycker inte att man ska bygga bil för någon annan än sig själv, dvs man jobbar med bilen tills man är nöjd.

Zlizco

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 april 2009
YeahLow skrev:
sir_daniel skrev:

Men du menar att pga stress och dåligt med pengar så skiter man i att passa in/ plasta om stötfångare för bästa passform, att man sätter skärmbreddarna 4cm för långt fram så att hjulen inte hamnar i centrum osv. Allt pga stress och pengabrist?
Jag skulle aldrig kunna få för mig att stressa på såna punkter för att kunna ställa bilfan på elmia. Därför står också min bil fortfarande ofärdig för att jag anser inte att man ställer ut en bil som inte tål att synas och är jag inte nöjd med passformen håller jag på och passar in o donar tills det är där det ska sen får det ta den tid det tar för jag tycker inte att man ska bygga bil för någon annan än sig själv, dvs man jobbar med bilen tills man är nöjd.

Vilket dem på elmia kanske är.... men jag hade tyckt det varit pinsamt att ställa ut ett dåligt lackjobb på en så stor utställning som elmia, sen får man räkna med kritik när man ställer ut!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
14 april 2009
klart man får ta kritik om man inte gjort ett bra jobb.

om vi tar min bil som exempel.
kofångaren fram hade perfekt passform när den lackades och hade orginalhuv och framlyktor, sedan dess har dessa bytts och en r33 grill monterats dit, så skulle behöva plasta om den lite för att få bättre passform mot lyktorna.

valsningen av bakskärmarna är inte 100% på något sätt utan tanken var att montera skärmbreddare i plast där, har dock ej blivit av.

men många lägger inte ner tillräckligt med tid för inpassning o sådant, men bara att hoppas att det rättas till sakta men säkert.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
15 april 2009
Det är för mycket annat jävla bajs på mässan, va fan vi (kthracing) var granne med en jävla mattförsäljare! yikes
Och vad fan har viasat och 3 med bilar å göra?

Men jag håller med lite om finishen på många bilar. Jämför man spackelmonstren mot finishen på alla bilar i classic-avdelningen så är det ju ren katastrof. T.om många race-kärror i B-hallen hade bättre finish, och dom bryr sig inte ens om finishen! smile

Avstängd
658 Inlägg
15 april 2009
Så är det på Elmia. Där för man inte ska åka dit och bojkotta hela skiten.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

12 Inlägg
15 april 2009
Bra skrivet Volvo544special65

Under alla mina år har jag alltid tyckt att stylinghallen är full av slarviga byggen och framför allt, helt enormt dålig lack, förstår inte varför folk envisas med o kosta på bilen en herrejösses massa pengar i form av kjolar, trim, ljud mm. och sen snåla med lackeringen.

Trots allt, så har ju lacken en tendens att synas på en bil...

Har alltid tyckt att det är generellt bättre kvallite nere i jänkehallen.

3 120 Inlägg
15 april 2009
Bastrd skrev:
Har alltid tyckt att det är generellt bättre kvallite nere i jänkehallen.

Det är nog alla rörande överens om! smile

132 Inlägg
15 april 2009
Ja tycker ändå många av bilarna var fiina! Är jag kanske ensam om detta? tongue

Kolla gärna in min projekttråd på S60n, länk: Volvo S60 D5 AWD | R-Design Optik | Refined

Sök