Ja hörni...
Nu har jag ju inte besökt mässan själv så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på bilarna...
Men däremot måste jag säga att vissas resonemang är skrämmande...
Det måste väl vara helt upp till en själv att få tycka att det finns slarvbyggda/smaklösa/"vadmannuvill" bilar där?
Själv så kör jag till vardags runt i en Volvo 164 som är småsliten, skitig och förhållandevis original. Det innebär inte att inte JAG har rätt att förvänta mig att det ska vara klass på byggena som finns när jag går på bilutställning, det är ju knappast så att jag ställer ut min skabbiga Volvo. Därmed inte sagt att inte jag har kunskapen att uttala mig om när byggen är välgjorda eller ej. Jag, trots mitt bilinnehav, kan en del om bilbygge. Man gör ju såklart så gott man kan, men direkta slarvfel som man sen ställer ut är ju ett bevis på att man inte har någon "yrkesstolthet".
Under sex års tid har jag byggt på en Volvo PV 65a, som försetts med modernare chassikomponenter, axlar, bromsar etc. samt en del customizering. Sex år är inte direkt en pisskvart, och jag är inte i närheten av klar. Nu har ju detta gjorts på hobbybasis förvisso, och till och från, men visst hade jag kunnat stressa ihop den, men det är så att jag vill göra mitt bästa och inte ge mig förrän jag är nöjd. Sådant TAR tid, det bara är så, det TAR tid att göra ett seriöst bilbygge, och att bilar ska stressas ihop för att ställas ut till den milda graden att de ser ut som skabbhäckar, då börjar man ju liksom fundera...
Jag kommer ju själv inte åka på utställningar med PVn för att jag helt enkelt inte tycker att det är en bil som är fin eller intressant nog att platsa, just för att jag har lite stolthet kvar i kroppen. Däremot så har jag under byggets lopp lärt mig en massa om bilbyggande, och anser mig därmed kunnig nog att avgöra vad som är dåligt byggt.
Till er som menar att man måste ha en fin bil/byggt nåt bättre själv/osv. för att få ha åsikter om nån annans bil, var går gränsen?
Om jag köper en ny Ferrari men inte skruvar själv och behåller den i originalskick, får jag ha åsikter då?
Om jag drar hem ett skogsvrak som stått under en gran sen 1960, som i stort sett är konturerna av en bil, lägger ner timmar på att renovera den, men får ett halvbra resultat fast jag gjort mitt bästa, pga. brist på pengar och brist på erfarenhet, får jag ha åsikter då?
Om jag köper en ny Audi, köper fälgar, kjolpaket etc. för en halv förmögenhet som jag lämnar in bilen för att få monterat, får jag ha åsikter då?
Om jag har stora kunskaper om bilbygge men för närvarande själv kör runt i en rostig 245 DL -76, får jag ha åsikter då?
Om jag inte har några kunskaper om bilbygge men köpt en färdigstylad bil, får jag ha åsikter då?
Om jag haft fräna bilar men pga familj som kommit ivägen bytt bort dem mot en original Avensis kombi, får jag ha åsikter då?
Om jag har en måsvingemerca i originalskick, får jag ha åsikter då? Om jag bygger om samma merca till ett stylingoffer som ser ut som en pokemon med en färgsättning som ser ut som nåt en åttaåring hög på socker kommit på, får jag ha åsikter då? Osv, osv, osv...
Vad som är snyggt är upp till betraktaren men en viss klass kan man förvänta sig på en utställning, och det har ALLA rätt att göra. Ska den som inte har någon bil alls vara glad om han kommer till en utställning där det står rostvita 740s med vinterdäck och småbuckliga Micror från 80-talet? Det är ju trots allt bättre än de bilar (dvs inga alls) som han har?
Det är en sak med folk som gnäller bara för att gnälla på allt för att de är avundsjuka, men konstruktiv kritik har ALLA rätt att komma med!
Sen den där Saaben. Visst, den är både fin och unik, och kan förstå att den är en våt dröm för den som gillar Saab, men varför dras den upp i en tråd om Elmia när den tydligen inte ens stått där?
Senast redigerat av Volvo544special65 (14 april 2009)