3193
Sök

Spricka i spindelled - Laga me kemisk metall?

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Hej!

Har fått en spricka i spindelleden enligt min lokala bilverkstad..
Vet inte hur stor, troligen inte helt genomgående.. men tydligen ska jag va försiktig över gupp & potthål etc..

Att ersätta den + jobb etc skulle de hamna på ca 4000 kr enligt han.. för min lilla Fiat (vinterbilen)

Tänkte kolla om nån har nåt tips hur jag kan laga de utan att behöva betala 4000..
Bilen ska ställas av ändå om ca 3v då sommarbilen ska fram big_smile

Vad tror ni om dessa lösningar för att fixa problemet:

http://www.biltema.se/products/product. … emId=96822

http://www.biltema.se/products/product. … mId=116282

Måste fixa de rätt omgående för att inte skadan inte blir större!

350 Inlägg
424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Om man inte äger en sån då...
Har däremot en ny butangasbrännare som maxar 1500C smile

82 Inlägg
15 april 2009
Kemisk metall för att laga en GANSKA vital del av hjulupphängningen hmmm. Byt eller skrota den om du tycker det är för dyrt.

227 Inlägg
15 april 2009
Nää, laga den inte med det där...Byt den själv nu istället så slipper du att fixa om det pajar på vintern wink..! Vad är det för Fiat..?

Dum spiro, spero...

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
destroyer skrev:
Kemisk metall för att laga en GANSKA vital del av hjulupphängningen hmmm. Byt eller skrota den om du tycker det är för dyrt.

Därför jag frågar, vet inte hårdheten efter härdningen..

Lagt ner ca 11000 på bara material kostnader för diverse nya prylar, så 4000 till undviker man om möjligheten finns!

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
JE skrev:
Nää, laga den inte med det där...Byt den själv nu istället så slipper du att fixa om det pajar på vintern wink..! Vad är det för Fiat..?

De är en Punto 75 SX (-99) Typ 176

82 Inlägg
15 april 2009
LiNx skrev:
destroyer skrev:

Lagt ner ca 11000 på bara material kostnader för diverse nya prylar, så 4000 till undviker man om möjligheten finns!

Har du ingen polare eller nån som kan hjälpa dig billigare då. För du ska inte hålla på med sån där kemisk mettalskit. Kolla runt det måste ju finnas billigare ställen.
Vill inte verka dryg men det är bara en stark rekomendation.......

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
destroyer skrev:
LiNx skrev:
destroyer skrev:

Har du ingen polare eller nån som kan hjälpa dig billigare då. För du ska inte hålla på med sån där kemisk mettalskit. Kolla runt det måste ju finnas billigare ställen.
Vill inte verka dryg men det är bara en stark rekomendation.......

Nope, har t.om bara ett fåtal polare som har körkort så.. hmm Trots att vi e 27 o däromkring..

Jag har renoverat hela jäkla bilen själv, utan några som helst mekaniska bakgrunder, kunniga kompisar etc etc..

Självlärd & envis smile

Fasiken kan man hitta en ny\bättre begagnad del då..hmm hmm

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
På pappret står de:

"Spricka i spindel för infästning av vänster spindelled, spindel måste bytas"

Eftersom jag inte lärt mej alla "tekniska" termerna än så kan nån hänvisa vilken del jag behöver i länken nedan vore snällt!

Finns ett par o välja på..

http://bildelsbasen.se/?index=default&a … e=1&vc[]=135143100&vc1=135&vc2=143&pc[]=110101103&pc1=110&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1

350 Inlägg
15 april 2009
du måste la ha nån polare me svets ^^ , svetsa borde ju funka vettu

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
evil-one skrev:
du måste la ha nån polare me svets ^^ , svetsa borde ju funka vettu

Jo, mekarna på mitt jobb ifs... men dom har aldrig nån jäkla tid för kundbilarna går före...

Kanske kan kolla om nån e villig o ställa upp utanför schemalagda dagen mot lite ersättning

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Btw, är de bättre o svetsa än fylla sprickan me sån kemisk metall el epoxy?

82 Inlägg
15 april 2009
LiNx skrev:

Har vi inte svarat tillräckligt på det??tongue

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
destroyer skrev:
LiNx skrev:

Har vi inte svarat tillräckligt på det??tongue

Men jag mena om de har en bättre hållbarhet! Inte alltid en svetsning heller e de bästa..

Är de för jobbigt för dej så kan du hoppa ur denna tråd, ingen som tvingar dej o svara!
Less på dryga svar, ursäkta att man inte föddes me en svets i handen!

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Hmm, länkarna fr bildelsbasen verkar lite knasiga... men bättre upp, så lägger jag in en bild!

Tycker oxå att 4000 låter lite väl mycke.. ok att de är nada när de gäller att inte utsätta sej själv el andra i fara om den skulle gå av men de måste finnas nåt billigare alternativ...

Är spindelled = länkarm.. kanske smile

Bild kommer alldeles strax..

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 april 2009
Som det står.. spindel måste bytas.. punkt slut..  Är förmodligen gjutjärn i spindel.. blir aldrig bra och svetsa i.. så inte lönt..

Byt spindeln eller skrota.. punkt slut. Bilen är trafikfarlig och kan leda till ordentliga olyckor.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
"Spricka i spindel för infästning av vänster spindelled, spindel måste bytas"

http://i42.tinypic.com/mtpmoi.jpg

(Bilden är vänster framhjul, tagen underifrån chassit)

Menar dom länkarmen (nedre) el styrleden (övre) fästet.. el hur jag nu ska förklara.. smile

264 Inlägg
15 april 2009
Du ser väl vilken som e sprucken!??? De där byter du själv, en spindel kan inte vara så dyr, bytte nyss på 850, den kosta 500, tyckte de var dyrt, men då satt den ihop me länkarm, därför var den lite dyrare, till 940 kostar dom ca 100kr!!

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
myran skrev:
Som det står.. spindel måste bytas.. punkt slut..  Är förmodligen gjutjärn i spindel.. blir aldrig bra och svetsa i.. så inte lönt..

Byt spindeln eller skrota.. punkt slut. Bilen är trafikfarlig och kan leda till ordentliga olyckor.

Jo absolut, de ska fixas snarast möjligen! Precis därför jag behöver lite hjälp för att klura ut exakt vilken del jag måste köpa..

Sök