3419
Sök

Spricka i spindelled - Laga me kemisk metall?

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#21
Perfekt, tack så mycke Krau smile

Det som heter "Spindelled Lagerhus" me 2a ord på bildelsbasen..
Fasiken att dom inte kan skriva de direkt istället för "spricka i spindelför infästning av spindelled" hmm

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
15 april 2009
#22
Det är en sån du ser på bilden. Men tänk på att hjullagret sitter där i och det ska pressas i med en press. Och det är inte alltid dom håller vid demontering så det kan va så att värkstaden har räknat med hjullager byte oxå.

Edit: Du han före.
Senast redigerat av Golf_epa (15 april 2009)

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#23
Golf_epa skrev:
Det är en sån du ser på bilden. Men tänk på att hjullagret sitter där i och det ska pressas i med en press. Och det är inte alltid dom håller vid demontering så det kan va så att värkstaden har räknat med hjullager byte oxå.

Edit: Du han före.

Suveränt, tack för tipset!
Måste kolla me dom om dom hade räknat in de i priset el inte.. o naven o så..
De kanske inte behövs o byta!
Pressar man in hjullagret på samma sätt ungerfär som man prässar in bromskolven efter ett belägg byte?
En stor polygrip el tving o nån liten träplatta?

Funderar på köpa den i lösvikt, fixa nytt hjullager momsfritt o be grabbarna på åkeriets verkstad montera på de!

Kommer undan me 2000 då iaf, cirkus smile

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#24
Krau skrev:
LiNx skrev:
Perfekt, tack så mycke Krau smile

Det som heter "Spindelled Lagerhus" me 2a ord på bildelsbasen..
Fasiken att dom inte kan skriva de direkt istället för "spricka i spindelför infästning av spindelled" hmm

Precis.
Är du lite händig och inte ger upp direkt då någonting sitter fast så skall du nog klara att byta den själv. Krävs lite jävlaranamma att få väck men det går att göra med någorlunda "garage-verktyg".

Lycka till!

Jag..ger upp.. kan säga att jag stog på knä fr ca kl 17 i lördags tills 05.30 söndag morgon utanför porten o bytte dämparna bak, fjäderbenen fram + nya sänkta fjädrar runt om.. utan någon som helst tidigare erfarenhet el assisterande kompis smile

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
15 april 2009
#25
ja för det går definitivt inte att slå ut lagret med hammare då kommer det gå sönder och du kommer bara få ut inre delen.
Och jag rekommenderar inte heller att du använder det som sitter i om det gör det när man köper på skroten.

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
15 april 2009
#26
press som pallar flera bar polygrip pallar tyvärr inte.

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#27
Krau skrev:
Golf_epa skrev:
Men tänk på att hjullagret sitter där i och det ska pressas i med en press. Och det är inte alltid dom håller vid demontering

Bra att du poängterade det.
Men det brukar gå att få tag på där navet och br.skivan sitter kvar på spindeln.

så LiNx. Sök en sådan!

Jepp, hittade en som va fr en -99a oxå me 4800 mil.. Naven satt på men inge skiva..
Har ett par nya brembo skivor o belägg som ligger väntar så de gör inte så mycke

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#28
Golf_epa skrev:
press som pallar flera bar polygrip pallar tyvärr inte.

Jaha, hmm... då räcker nog inge polygrip hehe

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#29
Krau skrev:
LiNx skrev:
Jag..ger upp.. kan säga att jag stog på knä fr ca kl 17 i lördags tills 05.30 söndag morgon utanför porten o bytte dämparna bak, fjäderbenen fram + nya sänkta fjädrar runt om.. utan någon som helst tidigare erfarenhet el assisterande kompis smile

Ja du ser va mycket erfarenhet du samlat på dig. Så nu vet du hur man gör och klarar det på 3 timmar nästa gång. big_smilebig_smilebig_smile

Haha, jorå.. de kanske jag fixar big_smile De e ju inte själva jobbet (dvs bytet) som tar så jäkla långt tid när man jobbar me bilens undre, utan snarare o få loss allt som e fastrostat o kärvat.. Vägsaltet är en riktig bov

Rätta verktyg är ju oxå ett plus i kantet, annars får man koppla på fantasin..

Kul o ställa av lilla Fiaten efter allt e fixat o plocka fram MR2'an o börja om från början haha..
Men tur så har den inte sett vägsalt under sina dagar så de borde gå smidigare (hoppas jag iaf) lol

279 Inlägg
15 april 2009
#30
Du ska absolut INTE använda kemisk metall eller epoxy, kanske skulle "gynna" något som inte var i rörelse hela tiden. Har väldigt svårt att tro att det skulle hålla mer än ett par dagar.
Det absolut bästa, om du inte vill byta ut den, är ju att svetsa som sagt. Billigare än så kommer du nog inte undan med.
En spindelled brukar inte vara alls dyr annars, har du tur kanske du hittar någon på din närmaste skrot!




Edit: Men förlåt, jag läste inte hela tråden innan jag skrev tongue
Senast redigerat av Jocke0155 (15 april 2009)


424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#31
Frågar man inte så kan man ju inte veta smile
Epoxyn o kemiska metallen va de första som slog min tanke bara, dessutom visste jag inte ens vart den delen satt som va trasig..

Så idag har jag berika mina kunskaper om spindeln hehe big_smile

Svetsning kan va en tillfällig lösning, tills jag får tag på den nya el bättre begagnade delen smile

Du e förlåten Jocke tonguesmile

424 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#32
Glömde fråga en sista sak bara..

Är ett nytt hjullager rekommenderat när jag ska köpa den "nya" el lätt begagnade spindeln?
Kan förstå att de är väl en vara som blir sliten me tiden oxå som allt annat på bilen, men kan jag använda min nuvarande i den nya spindeln om den är reko??

Min bil har exakt passerat 9000 mil (om de nu gör nån skillnad)

Så att jag inte gör ett onödigt inköp när min duger utmärkt el att jag inte köpt o de visar sej att jag behöver en när bilen står på liften me spindeln demonterad..

Inte världens bästa förklaring men ni kanske förstår hur jag menar smile

832 Inlägg
15 april 2009
#33
Tror inte du behöver byta lagret om det inte har gått längre än 4800 mil. Dom håller bra länge innan dom blir dålig. Kan tillägga att jag bytte lager fram på min audi och jag fick pressa 12t innan det släppte så jag rekommenderar ju inte att använda en polygrip. Men det är klart du kanske har jävligt starka nyper. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

424 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#34
Lurken_85 skrev:
Tror inte du behöver byta lagret om det inte har gått längre än 4800 mil. Dom håller bra länge innan dom blir dålig. Kan tillägga att jag bytte lager fram på min audi och jag fick pressa 12t innan det släppte så jag rekommenderar ju inte att använda en polygrip. Men det är klart du kanske har jävligt starka nyper. tongue

Nene, den jag tittat på gått el suttit på en bil som haft 4800 mil innan den hamna på skroten...

Min egna har precis passerat 9000 mil (-99a)

Cambrant
16 april 2009
#35
LiNx skrev:
På pappret står de:

"Spricka i spindel för infästning av vänster spindelled, spindel måste bytas"

Kan han verkligen komma till besiktningen med en svetsad spindelled om det står klart och tydligt MÅSTE BYTAS ?

796 Inlägg
16 april 2009
#36
Cambrant skrev:
LiNx skrev:
På pappret står de:

"Spricka i spindel för infästning av vänster spindelled, spindel måste bytas"

Kan han verkligen komma till besiktningen med en svetsad spindelled om det står klart och tydligt MÅSTE BYTAS ?

Besiktningen kollar inte på verkstads "kvitton".

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

832 Inlägg
16 april 2009
#37
LiNx skrev:
Lurken_85 skrev:
Tror inte du behöver byta lagret om det inte har gått längre än 4800 mil. Dom håller bra länge innan dom blir dålig. Kan tillägga att jag bytte lager fram på min audi och jag fick pressa 12t innan det släppte så jag rekommenderar ju inte att använda en polygrip. Men det är klart du kanske har jävligt starka nyper. tongue

Nene, den jag tittat på gått el suttit på en bil som haft 4800 mil innan den hamna på skroten...

Min egna har precis passerat 9000 mil (-99a)

Det är ju bättre att låta lagret sitta kvar i spindeln som du köper på skroten om den har gått 4800mil istället för att sätta dit ditt gamla som gått dubbelt så långt. Det brukar vara lite svårt att få ur lagren hel oxå eftersom det brukar vara en delad inre lagerbana så separerar lagret när man pressar ur det. Så mitt tips är ju att åka på skroten och köpa en spindel och skruva dit bara.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"


Sök