2830
Sök

Byta till Bmw 525 e34 89a motor till 320ik e30 88a!

261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
Har tröttnat min sega e30 såå df..
har hittat en m20b25 till e30in som jag vill sätta i.
men grejen är att jag inte vet om det är samma fästen och vad jag måste göra mer för att få allt att lira?
måste jag byta styrbox,insprut mm?
eller är det plug in and play?

vore shysst om nån kunde ge mej svar på frågorna eftersom jag inte kan vänta med att stoppa i motorn ni vet själva hur jobbit d är att vänta ;O)

mvh gianni

Me-BboyLuna

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 april 2009
#2
motorn passar rakt i då den är av samma modell i tidiga e34 som i e30... resten har jag ingen koll på dock tror jag inte att det behövs bytas en massa el. styrbox på sin höjd

2slow

1 353 Inlägg
15 april 2009
#3
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

There's no replacement for displacement

187 Inlägg
15 april 2009
#4
Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile


1 353 Inlägg
15 april 2009
#5
Jublub skrev:
Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

There's no replacement for displacement

187 Inlägg
15 april 2009
#6
Batta skrev:
Jublub skrev:
Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.


261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#7
azid skrev:
motorn passar rakt i då den är av samma modell i tidiga e34 som i e30... resten har jag ingen koll på dock tror jag inte att det behövs bytas en massa el. styrbox på sin höjd

det låter bra;O)

Me-BboyLuna

261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#8
Jublub skrev:
Batta skrev:
Jublub skrev:

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.

okej!?motorn  kan man stoppa rakt i,tack!
Men hur 'är det med oljetråget?
då kan jag bara ta styrboxen från e34 bara stoppa i den i e30?

Me-BboyLuna

261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#9
Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

låter bra:) klart man stoppar i e34ans styrbox juhh:)
nåt mer jag borde veta??

Me-BboyLuna

261 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#10
Jublub skrev:
Batta skrev:
Jublub skrev:

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.

den nyare är juhh en m50..den senare är samma som i min e30 m20 motor altså,

Me-BboyLuna

261 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#11
idag började jag lossa e34ans motor då märkte jag att vissa sladdar från kabelhärvan var avklippta;(kan jag ta min kabelhärva och använda mitt insprut??
Senast redigerat av BboyLuna (24 april 2009)

Me-BboyLuna

261 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#12
någon`?

Me-BboyLuna

26 Inlägg
25 april 2009
#13
Om du har en 320 m20b20 av senare modell. Nyare än -87, så är de samma motorstyrning på m20b20 o b25:an.

Tidiga m20b20 har L-jetronic medans alla m20b25:or har Motronic. Så har du motronic på 320:in=stum fördelare på kammen så ska de passa. Eventuellt att motorkontakten (kontaketen mellan motor o kupé) kan skillja.

Lite osäker men om så är fallet så tror jag att dessa 2 har samma färger

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99

1 482 Inlägg
25 april 2009
#14
Edit: Du skrev 88a, då ska det vara samma kablage.
Bara byta styrboxen och i med motorn sen ere tuta o köra.

Du behöver annvända motorfästerna från E30 motorn då motorfästerna skiljer sig lite.

Fästena i sig sitter med 4st m8 bultar så inte specielt svårt att ta bort dom från blocket och flytta över.
I övrigt ska det vara plug'n'play.

Trågen i sig skiljer inte så jävla mycket, största är att på 5 serien sitter oljestickan i tråget ist för blocket.
Senast redigerat av Noxxer (25 april 2009)

BLT Service
Theracords Music Label

261 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#15
m5micke skrev:
Om du har en 320 m20b20 av senare modell. Nyare än -87, så är de samma motorstyrning på m20b20 o b25:an.

Tidiga m20b20 har L-jetronic medans alla m20b25:or har Motronic. Så har du motronic på 320:in=stum fördelare på kammen så ska de passa. Eventuellt att motorkontakten (kontaketen mellan motor o kupé) kan skillja.

Lite osäker men om så är fallet så tror jag att dessa 2 har samma färger

min är en 88 och är motronic..har provat b25ans styr box i mitt kabblage och det passar..

Me-BboyLuna

261 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#16
Noxxer skrev:
Edit: Du skrev 88a, då ska det vara samma kablage.
Bara byta styrboxen och i med motorn sen ere tuta o köra.

Du behöver annvända motorfästerna från E30 motorn då motorfästerna skiljer sig lite.

Fästena i sig sitter med 4st m8 bultar så inte specielt svårt att ta bort dom från blocket och flytta över.
I övrigt ska det vara plug'n'play.

Trågen i sig skiljer inte så jävla mycket, största är att på 5 serien sitter oljestickan i tråget ist för blocket.

härligt med svar;O)tackar så mkt..på måndag ska jag fixa bilder på b25ans motorn..motorfästerna från 320in passar in i den andre utan å svetsa eller nåt??

Me-BboyLuna

1 Inlägg
4 januari 2022
#17
Öppnar upp tråden på nytt!!
Håller på med exakt samma konvertering som du gjorde. Gick allt bra för dig? Stötte du på problem? Hur gick det med oljetråget? Något annat jag bör tänka på? smile


Sök