2466
Sök

Ang xenon konventering.

67 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena tänkte beställa mig ett xenon-kit.
Frågan är nu ska man köra på 6000k ? eller 8000k ? 8000k är ju schysstast enligt min mening, men hur är det med farbror blå? blir man stannad hela tiden eller ? och vad är böterna på att köra med 8000k ?

4 Inlägg
16 april 2009
#2
själv hade jag 6000k och blev stoppad de resulterade i 800kr och ombesiktning på hela bilen, orsaken var att fram lamporna skulle ha självjustering när man startar bilen något som nyare bilar har. För stor bländningsrisk sa dem, tycker inte jag.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 april 2009
#3
Här har du ett bra tråd engående xenon ljus.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=1
Och här har du annat läsning om konvertering.wink
Detta är en lånad text
här är vad som gäller vid besiktningen
Läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

607 Inlägg
16 april 2009
#4
själv har jag 6000k och har inte haft något problem med polisen, har blivit stannad ett par gånger i polis kontroll utan att dom säger något smile

Brynäs tigers

282 Inlägg
17 april 2009
#5
fabriksmoterat xenon är ju 4300 kelvin + att det lyser bäst.


155 Inlägg
18 april 2009
#6
bombare skrev:
fabriksmoterat xenon är ju 4300 kelvin + att det lyser bäst.

Hur kan 4300 lysa bättre än 8000 då ???
Ge mig en vettig förklaring på det är du snäll.

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

231 Inlägg
18 april 2009
#7
4300k e närmare dagsjus! dock e väl 5000 - 6000k bättre ljusmässigt? har ja för mig men anledningen till att 8000k inte lyser starkare e för att de blir för mkt färg i ljuset typ..


264 Inlägg
18 april 2009
#8
Ju högre `Kelvin´ du väljer desto blåare blir ljuset, och ju blåare ljuset blir desto `dovare´ (svagare) blir ljuset som hamnar på vägen framför dig. Så vill du ha mest (starkast) ljus på vägen så skall du välja xenonljus med `Kelvin´ under 6000k. Dock ser det ju riktigt fräscht ut när det är lite blåare nyans smile

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Skola
32 Inlägg
18 april 2009
#9
Cascade skrev:
Ju högre `Kelvin´ du väljer desto blåare blir ljuset, och ju blåare ljuset blir desto `dovare´ (svagare) blir ljuset som hamnar på vägen framför dig. Så vill du ha mest (starkast) ljus på vägen så skall du välja xenonljus med `Kelvin´ under 6000k. Dock ser det ju riktigt fräscht ut när det är lite blåare nyans smile

Mvh Kristoffer

Dagljus ligger mellan 5000 - 6000k därför anser jag att det ljuset är bättre. För när ser man inte bäst om inte i dagsljus?  4300k blir ju något gulare och mer likt vanliga halogenlampor så frågan är ju vad som egentligen ger bäst ljus?  Själv har jag 6000k i halvljuset och 4300k i helljuset men skarpheten i halvljuset slår nästan ut helljuset tycker jag..

\Engehov/

282 Inlägg
18 april 2009
#10
Spindeln_Gbg skrev:
bombare skrev:
fabriksmoterat xenon är ju 4300 kelvin + att det lyser bäst.

Hur kan 4300 lysa bättre än 8000 då ???
Ge mig en vettig förklaring på det är du snäll.

Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset. Googlade lite för att försöka hitta hur många lumen det är vid varje K-värde, men hittade inget.. därimot det hära
"4100k - 4300k is the ideal HID color temperature to produce the maximum amount of light"
Källa: http://www.hid-conversion-kits.com/
Där fick du svar på din fråga.


Skola
32 Inlägg
19 april 2009
#11
kika på xenonkungen.se där handlade jag. mkt bra att ha o göra med samt att de var först i sverige med xenonkonverteringar så de kan sin sak! smile

\Engehov/

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 april 2009
#12
engehov skrev:
kika på xenonkungen.se där handlade jag. mkt bra att ha o göra med samt att de var först i sverige med xenonkonverteringar så de kan sin sak! smile

Eller så går man in på vvme.com och handlar samma grejor för en tredjedel av priset wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 661 Inlägg
19 april 2009
#13
jag kör med 6500K och det funkar med både polis och bilprovning.

Skola
32 Inlägg
19 april 2009
#14
Hardjim skrev:
jag kör med 6500K och det funkar med både polis och bilprovning.

i vad för bil har du de om du lyckas ta dig igenom besningen?

\Engehov/

1 661 Inlägg
19 april 2009
#15
engehov skrev:
Hardjim skrev:
jag kör med 6500K och det funkar med både polis och bilprovning.

i vad för bil har du de om du lyckas ta dig igenom besningen?

Det är i den bilen där dörrarna fälls uppåt. smile


Sök