Jag tog mig friheten att redigera denna text i grammatiskt syfte. Jag har försökt att behålla originalet och bara göra grammatiska ändringar. Jag ber om ursäkt om jag har råkat ta bort något som bara MÅSTE stå där, eller om jag väcker anstöt hos någon eller om det redan finns en renskriven version, eller om jag är sent ute och bara upprepar saken men eftersom det efterfrågades en "renskriven" version så gjorde jag en
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man. Oavsett vad det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död!
STORT misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på ALLA! Och försöka bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det så sätter man igång, är ni fler personer så dela upp er.
Så stanna upp några sekunder och tänk, vad är det vi har här? hur många? andas alla? om ja ... gå vidare till att stoppa blödningar på alla osv..
DET FÖRSTA DU SKA GÖRA!
1. Är platsen säker för er egen skull? trafik, brand, osv.
2. Kontrollera vad som har hänt, hur många är skadade? fordon? Var är du?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
4. Hjälp den drabbade, andningen först!!
Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, o det går mkt fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador, eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.
Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg. Var helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS!! andas personen ska INTE hjälmen av
Något som jag har funderat en hel del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv. så har ofta någon förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet.
- Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket.
Ja jo, bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasrören. Det ska faktiskt rätt så mycket till innan en bil tar eld. Det som kan ta eld är spolarvätskan. När bilen kommer upp och ned rinner spolarvätskan ur burken över motorn.
Man är inte riktigt medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstolsåka resten av livet, eller faktiskt att man dör. Eftersom om skadan sitter bak i nacken och ryggmärgen går av så slutar denne att andas omedelbart.
Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp.
För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.
Sitter någon i en bil medvetslös så e detta inte heller något tecken på att denne måste ut ur fordonet, personen sitter jättebra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan? det finns risker med detta!! Kolla i stället andra viktiga saker så som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.( låter det som personen snarkar? = tecken på blockerad luftväg) kliv in i baksätet och ta tag i nacken och böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får underbett) SLÄPP INTE TAGET för ens räddningspersonal tar över med sina händer. Har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.
Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar. Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade. Tänk på att ta kontakt med patienten framifrån, om du kommer och ropar bakifrån så är det stor risk att personen vrider på huvudet, vilket kan vara förödande om en nackskada föreligger.
Är det flera i olyckan?
Gå först till den som inte säger någonting
De som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!
Mc åkare: Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer, en gråsparv. Ja vad som helst som kan hindra andningen. Ta ut det! Se, lyssna, känn om det finns andning.
Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.
(Blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras) Det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom. För sådant måste man ha en pocketmask. Som man sätter över munnen och sen blåser i.
Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning, men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.
Ryggskada
Personen SKA ligga stilla, det är mycket viktigt!
Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.
Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. (20 % av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta. Adrenalinet som frisätts gör också att man inte blöder så mycket.
Prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om de känner att ni tar dem i benen.
Vi har speciell utrustning för att fixera sådana skador. En så kallad Spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. Flyttar man en patient utan en sådan och de har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av, samt att han eller hon blir lam! Vidta STÖRSTA försiktighet. Men ligger denne på mage utan andning är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen. Den som håller i nacken är chef! Denne räknar Ett, Två, Tre och sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.
Blödning
Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls (räkna den i handleden eller på halsen), är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.
Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning. Hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen, information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis? vet inte vad det är för dag? osv.
Artärer = pulsådror (syresätter organen), blöder stötvis.
Vid en sådan blödning blir man av med mycket blod på kort tid.
Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt. (blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.
Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. Har ingen större betydelse i dessa sammanhang.
Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. Det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.
GLÖM EJ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den drabbade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen!!
Chock
Är ett allvarligt tillstånd, det kan indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. Värme o vila är nummer ett här.
Kom i håg att om en bil har voltat i t.ex. 100 km/h och det finns flera personer i bilen. En kanske har dött o sitter kvar i fordonet. En annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt någon skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ t.ex. Denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att någon är ute och går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dem i ett senare skede när man har hjälpt de som behöver en först.
En annan sak. Din egen säkerhet! Se till att få stopp på trafiken! Gå inte fram till någon som ligger mitt på vägen. Räddningspersonalen ställer sina fordon som skydd med blåljusen på och jobbar sedan bakom ambulansen.
Riskera ALDRIG er egen hälsa! Går ni fram till en bil, kontrollera först om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa. Som referens till airbagens kraft:
Om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken, lös sedan ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp!! Har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. (nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)
Rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig. Om någon har tappat medvetandet sakta osv.
Vanliga mc skador är ju också frakturer. När man t.ex. krockar med en bil, så flyger man över styret med konsekvensen att båda lårbenen knäcks på vägen eftersom man fastnar med fötterna under styret på väg över. När lårbenen går av så blöder man upp till en liter, går båda av så blöder man det dubbla.
En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd, kvinnor har cirka ca: 6 %
Väger man då 80 kg så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen. Om båda lårbenen knäcks så blöder man 2 liter som sätter sig runt frakturen, Nu har du 3,6 liter kvar i blodomloppet.
Har man dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva, eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar. Det är raka vägen till operationsbordet som gäller om man ska överleva sådana här skador.
Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar, lever. Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad, eftersom motorcyklister ofta gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes. Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd! Kroppen är helt enkelt inte skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stanna upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.
I en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat, samt att risken för skallskada också är MYCKET stor.
Skallskada
När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning. Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör också att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom några timmar om inte ett hål borras i skallbenet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra något är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt!
Använd alla skydd som finns! Använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd. Åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du ändå en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch! Framför allt! Kör INTE över din förmåga!
Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet. Eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev. olycka. Fantasin om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig, eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.
Följ dessa råd, och du har gjort allt man kan som lekman. Och det har en enorm betydelse för den drabbade.
Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid, tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss, trafik och långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar, Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus. Är du där innan oss så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.
Vill någon kopiera detta så gör det utan ändringar.
ja är bara glad om ja kan vara till hjälp, det här är ju för er säkerhet. Det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.
Anders Sjölander / Ambulans/
*Kopierad från sporthoj.se
Tyckte det här är något som alla vi i trafiken borde läsa lite nu och då för att komma ihåg*