3228
Sök

Audi 80 "Black Bastard"

Totalrenovering

262 725 Visningar
Uppdaterades senast 7 juli 2018
657 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Owla skrev:
Klart godkänt! Riktigt snyggt blir det med galva brite! Lackar du även med det på delar som inte är blästrade? Bultar, muttrar osv som du ska ytbehandla...du får inte problem med att bulten inte passar riktigt? Är ju trotts allt en beläggning. Sen sista fråga, vissa säger att när man lämnar in för ytbehandlig typ guldförsinkning eller liknande så syrabadar dem delarna först = du behöver inte göra något....Andra säger att man ska blästra och helst även glasblästra innan man lämnar iväg?

Tack så mycket smile

Ja jag har lackat nån del som inte är blästrad, men då är dom ordentligt rengjorda och slipade med 240 papper så det fäster (kanske inte nödvändigt, men jag vill inte chansa)

Jag frågade dom som ska ytbehandla åt mig samma sak, här har du svaret från dom, citat:

"Vi räknar ut hur mycket ström, så vi inte lägger för tjockt lager (vi tar
bort det gamla och lägger ett nytt lager). Däremot får inte mutter vara kvar
på bulten. Vi monterar inte bort muttrar och dylikt.

hårdkrom/nickel på detaljerna. Sånt får vi INTE bort. Gäller även färg.

Har du en fin yta med full glans så blir ytan fin. Däremot om du har
gravrost på detaljerna, så tar vi bort rosten men det syns på ytan vart
rosten var. Ytan blir som flammig."

751 Inlägg
9 december 2009
dagg skrev:
Owla skrev:
Klart godkänt! Riktigt snyggt blir det med galva brite! Lackar du även med det på delar som inte är blästrade? Bultar, muttrar osv som du ska ytbehandla...du får inte problem med att bulten inte passar riktigt? Är ju trotts allt en beläggning. Sen sista fråga, vissa säger att när man lämnar in för ytbehandlig typ guldförsinkning eller liknande så syrabadar dem delarna först = du behöver inte göra något....Andra säger att man ska blästra och helst även glasblästra innan man lämnar iväg?

Tack så mycket smile

Ja jag har lackat nån del som inte är blästrad, men då är dom ordentligt rengjorda och slipade med 240 papper så det fäster (kanske inte nödvändigt, men jag vill inte chansa)

Jag frågade dom som ska ytbehandla åt mig samma sak, här har du svaret från dom, citat:

Låter som man ska glasblästra då med andra ord? Glasblästring och sen ytbehandling så borde det bli great?

MVH

utbildad klant
2 197 Inlägg
9 december 2009
Alltid kul se delarena efter du pillat på dom big_smile man kommer ju tro bilen är direkt från fabrik när du e klar wink

Mvh O.Frankeståhl

246 Inlägg
9 december 2009
Blir gött fräscht uaf. Spjällhuset var inte att leka med.

Fortsätt såhär smile

657 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Owla skrev:
dagg skrev:
Owla skrev:

Tack så mycket smile

Låter som man ska glasblästra då med andra ord? Glasblästring och sen ytbehandling så borde det bli great?

MVH

Japp då blir det nog bäst, men en sån här kan nog göra susen oxå:
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-1304_l.jpg
Med en sån här
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-815_l.jpg
Om inte tomten kommer med en åt mig så ska ja köpa en smile
oggy_swe skrev:
Alltid kul se delarena efter du pillat på dom big_smile man kommer ju tro bilen är direkt från fabrik när du e klar wink

Kul att höra  smile förhoppningsvis bättre än fabriksnytt big_smile

westlife skrev:
Blir gött fräscht uaf. Spjällhuset var inte att leka med.

Fortsätt såhär smile

Tackar! will do smile

751 Inlägg
9 december 2009
dagg skrev:
bild
Med en sån här
bild

Blir nog bra smile Tänkte du putsa alla bultar, muttrar, delar osv då med den? Eller bara lite större grejer än bultar o så?

657 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Owla skrev:
dagg skrev:
bild
Med en sån här
bild

Blir nog bra smile Tänkte du putsa alla bultar, muttrar, delar osv då med den? Eller bara lite större grejer än bultar o så?

Ja det blir nog mest smådelar, de större delarna blir blästrade smile

Audifrälst
173 Inlägg
10 december 2009
Vilket grymt jobb, jag har inga ord, verkligen. Det enda som ploppar upp i huvudet på mig när jag ser det där är att jag önskar att jag fortfarande hade ett garage och kunde plocka isär hela min bil och göra likadant! big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
Jag skulle aldrig palla att lägga ner tid på att rengöra bultar, brickor och muttrar. Jag köper nytt istället smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
10 december 2009
Äh te_wik nu låter du lite väl rik wink går ju ganska snabbt puttsa upp muttrana/bulltarna ?

Mvh O.Frankeståhl

657 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Kitty skrev:
Vilket grymt jobb, jag har inga ord, verkligen. Det enda som ploppar upp i huvudet på mig när jag ser det där är att jag önskar att jag fortfarande hade ett garage och kunde plocka isär hela min bil och göra likadant! big_smile

Tack så mycket! Ja man lär ha ett garage, annars blir det lite svårt sad

te_wik skrev:
Jag skulle aldrig palla att lägga ner tid på att rengöra bultar, brickor och muttrar. Jag köper nytt istället smile

Mvh Tommy

Tar inte så mycket längre tid tror jag, man lär hitta på alla olika bult insex, banjo, inbus mm i olika längder, kostar nog mer att köpa nytt å! smile

oggy_swe skrev:
Äh te_wik nu låter du lite väl rik wink går ju ganska snabbt puttsa upp muttrana/bulltarna ?

hehe =P ja precis, tar inte så lång tid

657 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Jag maskerade insuget igår, tänkte jag skulle spraya ränderna å bokstäverna.. men tyvärr så vart maskeringen inge bra. funderar på att måla dem med pensel ist,,, nå tips??

tog nån bild

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43611/816754_fwydbc.jpg
Det var svårare än jag trodde, så ja skippar spray

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
En pensel av storlek som finns i  "tippex burk" bör göra susen smile

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 december 2009)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
oggy_swe skrev:

Ja jo men att blästra och skicka in de på ytbehandling, är det inte billigare att köpa nya? smile

Mvh Tommy

2 373 Inlägg
10 december 2009
te_wik skrev:
oggy_swe skrev:

Ja jo men att blästra och skicka in de på ytbehandling, är det inte billigare att köpa nya? smile

Mvh Tommy

Håller med känns som att det är billigare att köpa nytt än att skicka på blästring....

Häls. Hervas

657 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Det är möjligt att de är billigare, men det handlar nog inte om några större summor. för alla mina bult så hamnar jag kring 500-600 behandlade å klara.

Edit: anledningen till att jag gjorde på detta vis var att de kändes konstigt att leta på all bult osv.. men det kanske är lätt att hitta?
Senast redigerat av dagg (10 december 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
dagg skrev:
Det är möjligt att de är billigare, men det handlar nog inte om några större summor. för alla mina bult så hamnar jag kring 500-600 behandlade å klara.

Okay, om inte annat så blir dom kanske snyggare än "vanliga" bultar man köper på järnhandeln. smile

Mvh Tommy

2 373 Inlägg
10 december 2009
Ok, det tycker jag inte var mycket smile

Häls. Hervas

657 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
nää ja tyckte inte heller det var så farligt smile sen är det även så att jag ska skicka med lite andra grejjer, nån remskiva + lite andra "järndetaljer" och det desto mer ja skickar upp desto billigare blir det, så det känns ganska givet i detta fall smile

2 373 Inlägg
10 december 2009
Lät som en väldigt bra deal smile

Häls. Hervas

Sök