Jag skulle tro att orginal stift är dom bästa. För att höja värmetalet bör ´motorn vara mer trimmad.. Men man kan ju alltid köpa platina stift med org värmetal
men blir det någon förbettring på gasrespons eller något annat än att dom är hållbarare?
Alltså det gör ju ingen märkbar effekt på motorn.. Men i Race sammanhang används platina stift för dom är precisions slipade med laser. Det gör att det inte finns någon tändningsavikelse.. Tändningen blir exakt som Styrdonet bestämmer
Jag skulle köpa tändstift till min Volvo S90 häromdagen.
Att köpa standardstift kostar 53 kr/st på mekonomen. Behöver 6 st. och byte var 1500 mil. Att köpa iridiumstift kostar 252 kr/st på mekonomen. Behöver 6 st. Räcker 6000-7500 mil.
6 standardstift á 53 kr x 4 gånger = 1272 kr 6 standardstift á 53 kr x 6 gånger = 1908 kr
Vad du än gör med din SAAB så börja inte fippla med tändstift om du inte vet vad du gör. Förövrigt så borde du få svaret om vilka stift du ska använda av chip-leveratören.
Jaså ? Varför inte ? ( nyfiken och orolig då jag åker me platinastift i etanol motor xD )
Varför kan jag inte svara på men det står i Saab's instruktionsböcker att motorer som körs på E85 inte ska använda platina-stift.
nä precis, man skall använda iridiumstift som man köper från mister solutuions (ca 350kr ink frakt för 4st NGK) sök upp ebay tråden för länk.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-