3634
Sök

Volvo 240 -88 B230f, problem att sätta i större spridare.

54 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#1
Hej

Jag har satt på en 405 topp med vx3 kam och extraktorrör, 2.5 tum avgas, 3 bar btr och bytt orginalspridarna till 740 gula.
Än så länge funkar allt bra.
Men när jag skall sätta på större spridare (volvos gröna turbospridare) tillsammans med en LMM där jag bytt huset till 3 tum för att få in mer luft, då börjar problemen.
När jag bytte spridarna var motorn fortfarande lite varm och den startade utan problem och motorn gick ruggigt bra.
MEN när motorn blivit kall och jag skulle starta den igen så vill den inte starta, den blir "sur", tror att detta kan beror på bla automatchocken.
Eller så fixar inte datoboxen att hantera det.
LMM med 3 tum huset och "gula" spridare fungerar men blandningen är lite tunn och motorn går lite orent.

Kan man på något sätt koppla bort automatchocken?
Eller är det något jag missat?

Någon som vet?
Senast redigerat av MrMad (19 april 2009)

2 021 Inlägg
19 april 2009
#2
säker på att de behövs större spridare? brukar ställa till mer problem än man tror på relativt otrimmade sugmotorer med original sprut, en kompis brände styrboxen på sin 740 16v när han böt till v70r spridare.


11 Inlägg
19 april 2009
#3
tja har samma problem med min 940gl som jag har turbo konverterat, det va gula spridare original (16ohm), och sen skulle jag sätta i dom gröna turbo spridarna (3ohm), och efter dä så har knappt bilen startat. Tror att både du och jag måste sätta ditt ett sånt där förkopplings motstånd till spridarna, men vet inte riktigt hur man gör eller vad man ska ha för motstånd, nån som vet ? tongue

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
19 april 2009
#4
din styrbox kommer brinna om du inte fixar motsånd, börja med det.


11 Inlägg
19 april 2009
#5
var sätter jag motstånden? tongue

54 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#6
Hej och tack för alla svar.

kommer det att avhjälpa mina startproblem om jag sätter dit ett motstånd eller gör man det för att inte bränna boxen?

var sätter jag det?
hur mycket ohm skall det vara på?

Skall kolla nr på mina spridare så vi vet vad vi snackar om.

tack så länge.

54 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#7
940soder skrev:
tja har samma problem med min 940gl som jag har turbo konverterat, det va gula spridare original (16ohm), och sen skulle jag sätta i dom gröna turbo spridarna (3ohm), och efter dä så har knappt bilen startat. Tror att både du och jag måste sätta ditt ett sånt där förkopplings motstånd till spridarna, men vet inte riktigt hur man gör eller vad man ska ha för motstånd, nån som vet ? tongue

tror att det finns en tråd om det här med ritningar och allt smile

hör av dig om du hittar den, och jag hör av mig till dig om jag hittar den

11 Inlägg
19 april 2009
#8
okej, a det ska jag gör wink

54 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#9
Hej igen

nr på de spridarna jag satte i är 0 280 150 357 "gröna" med samma "form" som orginal på volvo 240 -88

jag vet inte om de är hög eller låg ohm

sitter det hög eller låg ohm orginal på volvo 240 -88

varför måste jag sätta på ett motstånd?, är det bara för boxens skull eller har det även en annan funktion?

hur fungerar automatchocken på dessa motorer?
kan man koppla ur den?
kan detta hjälpa mig med mitt start problem?

gissar att startproblemet är att motorn får för mycket soppa i start ögonblicket med de stora spridarna och att stiften inte klarar av att tända bränsle/luft blandningen som då innehåller för mycket bensin.

det känns som jag har tusen frågor.

jag har ju hört om så många som bara satt i större spridare i sin motor och det fungerade.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 april 2009
#10
Spridarna du har fått tag på är låg-ohmiga, använder du inte motstånd till spridarna kommer din box gå i pension väldigt omgående.

har du räknat på hur stor spridare du ska ha till din 3" LMM eller har du tagit några på måfå bara?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#11
NITROUS skrev:
Spridarna du har fått tag på är låg-ohmiga, använder du inte motstånd till spridarna kommer din box gå i pension väldigt omgående.

har du räknat på hur stor spridare du ska ha till din 3" LMM eller har du tagit några på måfå bara?

tack

jag har räknat lite på en höft, inte exakt.
snackade med en kompis som sa att det är nog rätt så lagom.

har du en annan åsikt eller vet du hur man räknar ut det?

anternativ är ju att hitta ett par högohmiga spridare och köra på dessa i stället, då slipper man montera motstånd ju.

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
Spridarna du har fått tag på är låg-ohmiga, använder du inte motstånd till spridarna kommer din box gå i pension väldigt omgående.

har du räknat på hur stor spridare du ska ha till din 3" LMM eller har du tagit några på måfå bara?

kan du bekräfta min teori gällande start problemet?

startproblemet beror väl då på att det är fel ohmtal på spridarna?

eller har du en annan teori?
Senast redigerat av MrMad (20 april 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 april 2009
#13
hitta ett par 16 ventils spridare istället dom är större än 230f spridarna å dom passar utan modd:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
hitta ett par 16 ventils spridare istället dom är större än 230f spridarna å dom passar utan modd:)

ok.

är det dessa du tänker på då?

Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar

slipper man startproblemet då?
Senast redigerat av MrMad (20 april 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 april 2009
#15
MrMad skrev:
turboforssen skrev:
hitta ett par 16 ventils spridare istället dom är större än 230f spridarna å dom passar utan modd:)

ok.

är det dessa du tänker på då?

Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar

slipper man startproblemet då?

har du tur slipper du dina startproblem då. jag tror jag har 4 16v spridare över om du är intresserad,skicka PM isåfall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2009
#16
varför byta spridare alls? det blir ju som du märker bara strul.   Mer soppa är ej lika med mer effekt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#17
torpis skrev:
varför byta spridare alls? det blir ju som du märker bara strul.   Mer soppa är ej lika med mer effekt!

nej jag vet och jag fattar var du menar.

men du är det så att jag satte på en 3" LMM också, så att det är inte bara mer soppa jag tillför.

mina problen började med att min orginal LMM gick sönder och då satte jag på 3" LMM men då blir det för mager blandning och motorn gåt inte bra, så därför vill jag sätta på större spridare. smile

mvh mr mad
Senast redigerat av MrMad (20 april 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 april 2009
#18
jag tror helt klart att du skall hitta en ny original LMM och köra med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#19
torpis skrev:
jag tror helt klart att du skall hitta en ny original LMM och köra med.

ok, kan du förklara?

10 287 Inlägg
20 april 2009
#20
LMM dimensioneras efter den effekt du har. Orginal räcker. Du utnyttjar alldeles för lite av en 3" LMM och på så sätt kommer signalen från en 3" LMM aldrig att bli tillräckligt hög vilket leder till att både soppamap coh tändmap kommer att stå helt åt skogen på WOT.

/Göran

MrMad skrev:
ok, kan du förklara?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök