2542
Sök

Klånkande ljud från BMW 328ci, vart kommer det ifrån tro?

125 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Blev så förvånad igår när jag skulle köra bilen då jag till och från hörde ett "klånkande" ljud nånstans från bilen, jag fick lägga mig under bilen för o se om allt hängde rätt och om fjädrar o sånt satt som de skulle, men inget verkade ligga fel eller vara sönder, men jag hör iaf detta ljudet hela tiden, en form av klånk, rasslande och så-.. låter lite stötigt och konstigt, och verkar oftast uppkomma vid acceleration och körning på ojämn, dålig väg. Vid koppling och bara rullning låter det nästan inget, nästintill inget iaf.
Jag som inte är någon som helst bilexpert har ju som sagt inte den blekaste aning om vad det kan vara för fel! Jag hoppas istället nån duktig person här, gärna med BMW som kanske kan hjälpa mig härleda problemet.

Vore tacksam för hjälp!

/Daniel

3 354 Inlägg
20 april 2009
#2
kan vara nån bussning. är lite av en svaghet på beemers

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

VD Hammar
613 Inlägg
20 april 2009
#3
ja du, sitter det hardy skiva på bmw, om det gör de kolla den, kan bli dyrt om ett tag om bakaxeln går

MVH Johan

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 april 2009
#4
http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/
Tips: kör sakta över en trottoar eller infart med kant med en hjul i taget så kan du höra vilken hjul är det.
Om det klonkar ifrån fram hjulen så är det länkarmarna/bärarnar.
Om det är bak så är det silenbussningar.


19 Inlägg
21 april 2009
#5
Om klonkandet kommer vid gasuppsläpp så är det närmast garanterat bakaxelbussningarna. Tar slut vid sådär 15'000 mil och måste bytas.

Finns på biltema för inte alltför många hundringar. Det krävs dock specialverktyg för att byta - men en svartmekare lyckades få bort de gamla med en tigersåg på min gamla E30.


125 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#6
tetsu skrev:
Om klonkandet kommer vid gasuppsläpp så är det närmast garanterat bakaxelbussningarna. Tar slut vid sådär 15'000 mil och måste bytas.

Finns på biltema för inte alltför många hundringar. Det krävs dock specialverktyg för att byta - men en svartmekare lyckades få bort de gamla med en tigersåg på min gamla E30.

Låter ganska relevant! Vad tror du en vanlig verkstad skulle ta betalt för ett sånt byte? Om dom nu möjligtvis först ska försöka härleda ljudet, för att sen göra bytet? Jag ar inte riktigt tid eller kompetens för o göra ett sånt byte myselfe!

Teknik Informatör
371 Inlägg
22 april 2009
#7
du känner inget i ratten när du bromsar eller?

för annars på just E46 modellen så är länkarmarna en liten svag länk, spindelleden slits ofta samt bussningen i bakkant utav länkarmen.

där skulle jag kolla om jag var som du.

BMW E3 it takes one to catch one :)

125 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#8
E3_Henrik skrev:
du känner inget i ratten när du bromsar eller?

för annars på just E46 modellen så är länkarmarna en liten svag länk, spindelleden slits ofta samt bussningen i bakkant utav länkarmen.

där skulle jag kolla om jag var som du.

Nej jag har inte känt något speciellt i ratten, iaf inte mer än vad jag känt sen tidigare..


Sök