3571
Sök

Jeep Toms projekt: En krigarjeep väcks till liv!

1 290 Inlägg
4 juli 2009
#61
Såg din "snutbil" idag på Powermeet. smile

5 111 Inlägg
4 juli 2009
#62
Trevligt med jeepprojekt, har själv en spetsnos.


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
19 augusti 2009
#63
hur går det??


Jeep Tom
276 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#64
Inte för att vara negativ.. men mindre bra sad

Beställningarna från tyskland verka inte komma. och dom vill inte svara på mina mejl så vet inte vad jag gjort för fel riktigt =/

Som der ser ut just nu så kommer jeepen att ställas utan på obestämd tid, några månader kanske. Dock vill jag ha igång den till nästa sommar.

Måste prioritera lite andra projekt jag har just nu som måste vara klart innan snön kommer så smile

Feeling free to do my own thing

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
23 augusti 2009
#65
ok synd tyckte detta var ett intressant projekt


Jeep Tom
276 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#66
Var i helgen ner och köpte min en till jeep kaross från 1943.

Fick då kontakt med ännu en jeep kille som ja gjorde affärer med. Köpte bland kompletta orginalstolar med dynor, samt dunkhållare med intakt rem från WWII.

Vilken förbättring med dessa stolar! Det såg inte riktigt bra ut tidigare med dom nya dynorna, men detta ser ju grymt nice ut i mina ögon big_smile

Målet är att få ut denna på på vägea nu i sommar så big_smile Skall dra hem den och börja jobba med den när det blir lite varmare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/872285_kz0aag.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/872288_rum872.jpg

Feeling free to do my own thing

2 788 Inlägg
7 mars 2010
#67
Kul med update i denna tråden smile Stolarna passade ju perfekt big_smile


1 290 Inlägg
7 mars 2010
#68
Kul att se att du är igång igen.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
9 mars 2010
#69
gött att du kommit igång igen smilesmile


100 Inlägg
9 mars 2010
#71
riktigt kul projekt!

jag behöver inte vara snabb för å va ballare än du!

Jeep Tom
276 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#72
Jobbat på lite nu faktiskt är lite taggad nu inför att försöka få igång den tills sommaren, eller under sommaren åtminstonde big_smile

Så nu har ja jobbat på lite i 2 dagar med den. Har bjort bland annat:

Börjat koppla el
Monterar dunkhållare + dunk från WWII.
fotsteg för passagerare bak
Lyktinsatser i lyktpottorna fram
Har även fått tag i en NOS oanvänd hastighetsmätare, som är graserad KM/h smile
Fått i glas i vindruteramen, dock är det eftermarknadsglas från en annan rutram, så de var aningen för små och blev tvungen att fixera glaset med silicon sad
Sidokuddar vid förare + frampassagerare

Och lite bilder måste jag ju bjuda på big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880705_yh9mo1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880706_l51r29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880712_me0ju2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880708_0mw3xj.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880709_igax4v.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880714_ktuthf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880707_mfd44e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/880711_4qgknx.jpg

Feeling free to do my own thing

474 Inlägg
19 mars 2010
#73
Sedär ja big_smile Trevligt med lite updates smile Följer din tråd, dock första gången jag skriver i den tror jag tongue


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
19 mars 2010
#74
tycker den är så j***a cool smile


2 Inlägg
20 mars 2010
#75
Hej Tom

På bilderna där du bogserar chassiet ser det ut som om du har en tidig bakelit ratt på bilen?
En kompis som har en GPW -42 har just den typen av ratt lika så såg jag en sådan bakelit ratt på en 43:ans Willys jag tittade på.
Ratten du nu monterat ser ut att vara samma typ som min som hör till CJ2 eftersom plasten inte är grön vilket den var på de senare typen av rattar som användes under kriget utan som min svartbrun ungefär.
Jag tror du har bytt till en modernare ratt.
Eftersom du har det tidiga skyddet för mörkerlampan så verkar din bil vara av tidig produktion, Lampan föresten är väl en efterkrigstid ? Jag har en likadan med "öron".
Du har skrivit att det är en från okt -42 och då är den rätt tidig eftersom de började tillverkas i större skala först 1942, 1941 tillverkades endast 15 401 st jeepar och -39 --40, 70 st vilket betyder att de från 41 och början av 1942 bör ha varit förserierna med Ford GP (1550 st) och Willys MA  (15 000st ) serierna.

När jag ser bilderna på dina däck som satt på så ser det väl ut att vara original WWII däck, och på oventilerade fälgar. De tidiga Ford GP jag just tittat på på bilder har just dessa oventilerade fälgar eftersom Combat rims infördes lite senare vad jag kunnat läsa mig till. Mao så skulle jag vara väldigt försiktig med de hjul som satt på tills jag visste, fast du kanske har kollat.
Även kofångaren fram tycker jag att jag sett på tidiga jeepar, tyvärr har jag inte något foto, men jag tittade på just en GPW 42:a för ett par år sen och den hade en likadan kofångare fram, så det vete tusan om det inte är original, eller kanske en ersättningspryl. Det får du kolla med en expert. Var rädd om den med, urtaget för startveven ser ut att vara korrekt/fabrikstillverkat för jeepen ?

Kul med sätena,gjorde verkligen skillnad mot de nytillverkade. Det blev verkligen snyggt.

Trevlig helg

Erk


Jeep Tom
276 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#76
Kul med ditt intresse och kunskap i området Erik.

Bakelitratten jag hade på chassiet från början kommer från en Cj2a. Hade bara den ratten på för att jag skulle kunna styra när jag fraktade hem chassiet. Om jag inte missminner mig så hade de tidiga jeeparna metallekrade rattar, sedan så kom bakelit ratten senare? men det kanske är jag som har fel på detta?

Skyddsbygeln till mörkerlampan är ju av den tidiga modellen, den som armen fick ut i ett kit för eftermontering ute i fältet. Dessa fanns ju bara ett kort tag under -42 om jag inte missminner mig, sedan så kom den fabriksmonterade modellen som är med hästskoformad, även kallad "Horseshoe". Modellen jag har kallas "thombstone" och har faktiskt fått folk från USA som vill köpa den för att den är ovanlig, så det är lite roligt. Dock inget jag kommer att sälja, den tillhär ju jeepen såklart.

Själva lampan är nog mkt väl en efterkrigare. Köpte den via en annons på WJK för länge sedan, och hade den liggandes, så tänkte att den blir bättre än ingenting smile

Kofångaren som satt fram måste garanetat ha varit något efterkrigs hemmabygge, eller akut lagning i kriget. Den var riktigt slarvigt svetsat mot ramen bara, men några vikta förstärknings plattjärn på baksidan. Hel ramen fram i sig hade ju rätt stora skador på denna jeepen så, Dock är det ju inte ovanligt då många jeepar använts som plogfordon och liknande efter kriget.

Den här jeepen så kommer jag inte att följa till 100 så att det stämmer årsmodellmässigt. skall ju som sagt bli en rat-jeep bara. Kommer till exempel att montera en gevärshållare på vindrutan tänkte jag, och dessa fanns ju inte orginalutrustade på -42orna så. Dock så är det ju troligen mycket saker som fältanpassades på jeeparna under kriget, så vad som egentligen är rätt eller fel är ibland svårt att säga, är man noga kan man ju bara gå efter vad de levererats med från fabrik enligt årsmodell och motsvarande smile

Det jag önskar är att jag skulle få reda på vad som står på den vänstra bumperetten bak. Skall försöka forska runt o se om ja kan lämna den till nå proffs som kan belysa med olika ljus och försöka få fram vad det står/stått där.
Senast redigerat av jeep_tom (21 mars 2010)

Feeling free to do my own thing

2 Inlägg
21 mars 2010
#77
Hej Tom

Jo  huvudsaken att man får vad man vill ha och att man kan köra med den, min CJ2/MB/CJ3/Volvo är väl bevis för det.Intressant GPW i alla fall, som du skriver så har den fått mycket stryk i ramen. Du ser ju delarna i verkligheten och det är ju nåt annat än på bild, appropå kofångaren.
Jo Tombstone lykthållaren är nice, hittade även någon bild på nätet där mörker lyktan sitter på höger skärm.
Ratten Aha , kollade runt lite och såg några CJ2 med bakelit ratt, detta är förvirrande, men tidiga jeepar hade definitivt bakelit ratt. så var rädd om den och jämför med andra jeepar, delar har ju bytts senare hej vilt mellan dessa jeepar även under kriget, det gällde ju att hålla dom rullande.smile
Inspirerad av surfandet igår kväll körde jag loss min genom snön som nu smält ihop tidigare klarade den det inte, ca 60cm snö, men med kjedjor hade det nog gått.
//E


Jeep Tom
276 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#78
Jobbat på med jeepen idag med smile

Var på Road Trip igår så var förbi till Classic Jeep Parts och handlade lite prylar som saknades.

Så har nu fått på bland annat backspegeln. Kopplat vidare på elen på den. Satt din höger framskärm. Även fått färdigt kopplingslänkade och pedaler. var bort till ena pryllagret och hitta reda på en generator även på en av motorerna ja hade ståendes så plockade lös den även och satt på motorn smile Fick även T-listen mellan inner/ytter rutram på plats big_smile

Nu håller jag på att kika på att göra en ny tysklandsbeställning, förhoppningsvis skall denna beställning bli den sista jag behöver för att få de sista delarna big_smile Dock är det sjukt vad kostnaderna skall dra iväg på alla prylar små sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/882794_23mglg.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/882795_ash50f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/882796_dyqm26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/882797_lq3thy.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/882799_25dfnu.jpg

Feeling free to do my own thing

Jeep Tom
276 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#79
Det mesta elen är färdigdragen nu. Även monterat dit de nya baklysena big_smile

Idag anlände de hand drivna vindrutetorkarna från USA. Så de är redan påmonterade big_smile

Samt så har jag nu svetsat fästen och monterat gevärshållaren jag tidigare köpt på mig. blev rätt så OK resultat.

Även så bestämde jag mig för att inte använda CJ bränsletanken så som jag tidigare planerat. Hade tänkt att göra det då tidigare ägare svetsat plant golv. Istället tog jag släggan och huggmejseln och gick till jeep-logen och tog bort baljan på min andra GPW. Den karrossen skall ändå helrenoveras i framtiden så, och kommer då att få en ny balja.

Och så efter lite jobb så fick jag dit baljan på denna jeepen. Och kunde klämma dit en krigartank istället. Känns helt klart bättre att veta att det sitter rätt modell av tank på plats tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887317_0vbi7m.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887323_ox4urj.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887330_59xs8k.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887331_0ugqts.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887332_3aripi.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887333_appvob.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887334_rba5ia.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/887336_d3fdkq.jpg

Feeling free to do my own thing

Jeep Tom
276 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#80
Jag undrar vad fan det stått på den vänstra bumperetten :evil:  Den högre har ja ju fått fram rätt mkt på. men den väntra är i mkt sämre skick  :cry:

HÖGER
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889096_z1h7f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889097_b8pb22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889098_m3dps5.jpg

VÄNSTER
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889095_p6yrht.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889093_lmq233.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/889094_zjsa6e.jpg

Feeling free to do my own thing


Sök