Kul med ditt intresse och kunskap i området Erik.
Bakelitratten jag hade på chassiet från början kommer från en Cj2a. Hade bara den ratten på för att jag skulle kunna styra när jag fraktade hem chassiet. Om jag inte missminner mig så hade de tidiga jeeparna metallekrade rattar, sedan så kom bakelit ratten senare? men det kanske är jag som har fel på detta?
Skyddsbygeln till mörkerlampan är ju av den tidiga modellen, den som armen fick ut i ett kit för eftermontering ute i fältet. Dessa fanns ju bara ett kort tag under -42 om jag inte missminner mig, sedan så kom den fabriksmonterade modellen som är med hästskoformad, även kallad "Horseshoe". Modellen jag har kallas "thombstone" och har faktiskt fått folk från USA som vill köpa den för att den är ovanlig, så det är lite roligt. Dock inget jag kommer att sälja, den tillhär ju jeepen såklart.
Själva lampan är nog mkt väl en efterkrigare. Köpte den via en annons på WJK för länge sedan, och hade den liggandes, så tänkte att den blir bättre än ingenting
Kofångaren som satt fram måste garanetat ha varit något efterkrigs hemmabygge, eller akut lagning i kriget. Den var riktigt slarvigt svetsat mot ramen bara, men några vikta förstärknings plattjärn på baksidan. Hel ramen fram i sig hade ju rätt stora skador på denna jeepen så, Dock är det ju inte ovanligt då många jeepar använts som plogfordon och liknande efter kriget.
Den här jeepen så kommer jag inte att följa till 100 så att det stämmer årsmodellmässigt. skall ju som sagt bli en rat-jeep bara. Kommer till exempel att montera en gevärshållare på vindrutan tänkte jag, och dessa fanns ju inte orginalutrustade på -42orna så. Dock så är det ju troligen mycket saker som fältanpassades på jeeparna under kriget, så vad som egentligen är rätt eller fel är ibland svårt att säga, är man noga kan man ju bara gå efter vad de levererats med från fabrik enligt årsmodell och motsvarande
Det jag önskar är att jag skulle få reda på vad som står på den vänstra bumperetten bak. Skall försöka forska runt o se om ja kan lämna den till nå proffs som kan belysa med olika ljus och försöka få fram vad det står/stått där.