5216
Sök

Någon som testat Dynolicious till iPhone?

I brist på annat :)
526 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Fick fingrarna på ett storpack med iPhone-program här om veckan och kom idag över en app vid namn Dynolicious.

Testade lite smått och måste säga att det funkade riktigt bra smile (efter många om och men)

Började med att köra utan att tweaka något men det blev helt fel så skrev in bilens vikt (bil+förare+ljud, uppskattat) samt "Drivetrain loss" vilket jag luskade fram att det var 10-15% på FWD-bilar. Men det funkade inte så bra heller så blev att pilla loss kontakten till magnetventilen och se till att Dynolicious sa ~148Hk (Limp-Home).

Efter det så blev jag ändå väldigt förvånad över resultatet när jag kopplade in MV igen.... Nämligen 213Hk, efter lite Youtube-tittande så märkte jag att det kan diffa +/- 10Hk, men ändå, det är bara Autotech steg 1....

Vad har ni för erfarenheter av Dynolicious?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 april 2009
#2
Lite rörig förklaring, kan du inte försöka förklara lite utförligare vad det är och hur den fungerar? Har själv iPhone och är klart sugen att testa tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
21 april 2009
#3
Den använder mobilens g-mätare för att räkna ut hur snabbt bilen accelererar. Knapprar du in vikten så kan man räkna ut energin som krävs för att accelerera så mycket massa. Knapprar man sen in hur mycket man förlorar mellan motor och hjul så kan man få uppskattat hur mycket hästar motorn har. Annars får man bara fram hur mycket hästar man har på hjulen (eller iaf hur mycket hästar som går ner i backen, har man sopigt med fäste så får man ju lägre effekt enligt den där).

Men det gäller ju att ha riktigt bra koll på hur mycket bilen väger totalt med förare, drar du till med 100 kilo för mycket så kommer programmet påstå att du har mer hästar än du egentligen har.
Sen är jag lite tveksam till hur pass precis och kalibrerad en sån där g-mätare verkligen är. Men själva grundtanken funkar gott och väl. smile


BMW fantast
1 172 Inlägg
21 april 2009
#4
LÅter intressant... var får man tag på programmet och funkar den till alla verisioner?? skulle vart skojj att testa fast det låter lite plojjigt... big_smile
Senast redigerat av AeroMalm (21 april 2009)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

253 Inlägg
28 augusti 2009
#5
Postat: tor aug 27, 2009 11:58 pm    Rubrik:     

--------------------------------------------------------------------------------

Har iPhone med dynolicious som sägs vara mer exakt än g-tech, vad sägs om att jämföra?

Man ställer in vikt, drivlineförlust (0% ger HK på hjulen istället för att räkna drivlineförlust) etc.
(Hörde av Robban att man kunde vikta bilen nånstans kring Röbäck????)


http://www.dynolicious.com/

http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY

Kan bifoga några "testkörningar" med bilar vi gjort.
Kör man inte 402m fullt ut så får man en 201m tid istället.
Alla bilar har testas minst 2ggr och på alla så har det varit riktigt lika med tanke på förhållandena (dålig start etc)

Audi -08 TQ
Vikt 1570kg
0-100km/h - 6,43sek
60fot - 2,37sek @ 47,2
201m - 9,46sek @ 96,5km/h
402m - 14,42sek @ 161,6km/h

Max acceleration - 1,04G´s
Peak Horsepower - 224HK (220hk standard + borttagen kat.)


Supra MK3 (kört 3 vändor där effekten varierat mellan 334-343HK, tog den med 338hk tiderna för att ta ett medium)

vikt 1640kg
0-100km/h - 6,97sek
60fot - 2,43sek @ 45,2km/h
201m - 9,35sek @ 130,3km/h
402m - 14,27sek @ 165km/h

Max acceleration - 1,58G´s
Peak Horsepower - 337HK (0.9bar med org. turbo dock bytt IC + tryckrör och borttagen Fuelcut)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 augusti 2009
#6
Hittade nått som heter PocketDyno, men har inte testat det. Får väl leta efter dynolicious också tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

424 Inlägg
8 september 2009
#7
Jag "bumpar" lite.

Volvo S80 V8 awd Executive aut.
Vikt 2180kg (mätt givetvis)
0-100 5,94s
60 fot 2,34s @ 48,5 km/h

Max Acceleration 0,75G
Peak Horsepower 282hp
Senast redigerat av C70 (8 september 2009)

Sideway Is The Only Way.
71 Inlägg
17 oktober 2010
#8
Jag testade detta program nyss på  min bil, 

http://www.dynolicious.com/results/26f7 … e17eb.html

Tror ni att det kan stämma?
Jag tog totalvikten (1670) som står i papprena så kanske inte riktigt är 100% eftersom jag glömde att räkna med mig, passagerare och bensin. Sen så mätte jag med whp.

Hell Yeah!


Sök