2893
Sök

Mer effekt i 940.

80 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena alla glada bilentusiaster. Vill bara börja med att säga att de rockade i lördags vid Tyresö mc,donalds. Mycket schyssta bilar och trevligt folk. På fredag denna vecka hoppas jag att vi ses igen. Denna gång med mer race dock.

Till det lite mer allvarliga nu... Jag har chippat och höjt laddtrycket på min volvo. Den går bra men jag skulle vilja smaka på lite mer skjuss i accet. Har orginal 530 topp till min 8v. hur mycket skulle en vx3 kam göra? lönar det sig för min del att skruva i ett par 850r spridare (gula) eller ett par s60r spridare(gröna)? rätta mig gärna om jag har fel på färgerna.

det optimala vore att få lite mer fart i kärran utan att behöver vända ut och in på min redan ganska smala plånbok.


ROCK ON DUDES!

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

-utan 940
1 728 Inlägg
21 april 2009
#2
En VX3-kam höjer inte effekten nämnvärt, däremot ändras motorkaraktären så motorn får sämre bottendrag men blir mer varvvillig.
Det bästa vore om du fick tag på en 531-topp med A-kam från en 740 Tic, sen en större turbo såklart men nu börjar tusenlapparna rinna iväg. Sen kommer du behöva en 712-tryckplatta, bara den går på nästan 3000kr.

Angående spridare kan du köpa billiga från Kanada, dessa kostade mig 1200kr inkl frakt och tull: http://www.racetronix.com/17113813.html

593 Inlägg
21 april 2009
#3
va har du för chip? Hur högt ladd??, har du 3" avgassystem?'

nej en vx3 kam kan ge ngt i toppen men inte så märkbart när allt annat är org.
Samt spridarbyte är helt onödigt, org spridarna "bottnar" inte i första taget, och det är ju inte så att man får några hk bara för man byter spridare.

Antingen kör man chip, höjt ladd och 3" avgas, annars för man göra det de lite dyrare vägen= större spridare/ LMM, större turbo, alu ic, 531topp ,värre kam osv, och då drar de ju iväg..

ja körde bsr chip, deras 1,0 bar tryckklocka och 3" från turbon precis när ja köpte min 940, och då rörde det på sig kan man säga. grym skilland mot org.

mvh
Senast redigerat av epapower (21 april 2009)

80 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#4
Jag beställde förra våren ett chip från kl racing till bränsleboxen. Har jetronic styrenheter på min. så det monterade jag själv. Då blev det hyffsad skillnad, men när jag sedan brickade wgn(har inte gängad stång) så laddade den 0.9 vilket jag tycker är lagom(vågar inte ladda mer heller). Efter denna laboration dunkade jag dit ett sportfilter och utöver detta är den orginal.

Tycker downpipen ser ganska grov ut (eller så är turbon bara väldigt liten). Skulle gissa på 2.5 tums orginal downpipe. Men ger dig mig något att klämma dit en 3-tums downpipe och byta till sport/racekissemiss? Annat än ljud då menar jag? klart att de borde bli bättre flöde men är det märkbart?

Någon nämnde en 712-platta. men det har jag redan funderat på. 531 topp blir det troligtvis inte. Har inga runt omkring mig som vill sälja billigt och med tanke på att det redan är rätt dammigt i plånboken så tror jag inte att det blir någon 531 topp ännu.. Senare vet man aldrig.

Så spridare är piss in the ocean för min del? har hört massa snack om btr också. Kan man köra ställbar btr med orginalspridare eller orkar dem med detta?

ROCK ON!

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

854 Inlägg
21 april 2009
#5
Avgassystemet kostar mer än det smakar när du inte gjort mer på motorn, det ända du kommer känna är något snabbare spool-up. Inget märkbart i effekt.
Toppen behöver du inte byta än, din 530 är ingen begränsande faktor i dagens läge. Även den kostar mer än det smakar med den effekten du har.
Spridarna ska du inte byta än, det gör du samtidigt som turbo, luftmassemätare och btr.

Du har gjort så mycket du kan i dagens läge, nästa steg kostar pengar. Du kan säkert få några hästar här och där men dom kommer du knappt känna. Ska du har mer sås i bilen får du skaffa större slev big_smile

En idé är att börja i rätt ände, drivningen, börja byta ut koppling för original ryker snart... Vill du kunna ha något att säga till om på race är en bra bakaxel en idé också. Börja med det och under tiden så läser du här på garaget och på TurboPerformanceClub om hur du ska göra med motorn. Har du inte koll på det då så starta en ny tråd.

Mvh Marcus


1 915 Inlägg
21 april 2009
#6
Så länge du inte trimmar mycket så räcker orginalkoppling.

Jag kör med:
531 topp med A kam
1bar laddtryck
Öppet filter
3" JT avgas hela vägen
Vikingchipp
Orginalkoppling/tryckplatta
Det är stor skillnad mot orginal.

Nästa steg blir väl större turbo, spridare, LMM och 712 tryckplatta

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 287 Inlägg
21 april 2009
#7
Att byta till en VX3 kam på en chippad men i övrigt orörd 940 Turbo ger 10 - 15 Hkr. Sedan huruvida det räknas som ingen större skillnad eller inte kan man diskutera.
Orginal T-kam stryper motorn successivt över 4000 rpm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

632 Inlägg
21 april 2009
#8
Att byta koppling kan verkligen vara något att tänka på. Min gamla Volvo 940 LTT -97 hade följande spec.


BSR Steg 2 Chip
BSR Wastegate 0,8
MIT TD04H13C-FT Turbo
Pysventil
JT Super Flow 3'' Från Turbo + Sportkatalysator 3"
Öppet K&N Dubbelkonat Filter med Avskärning
1,0 i Laddtryck

Alltså i princip bara chipad, höjt laddtryck, öppet filter och 3'' ifrån turbon med sportkisse.

Min original koppling på M90 lådan höll väll i 3-4 veckor med det.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
21 april 2009
#9
vet inte om enbart kambyte kan ge så pass mycket effektökning?
vi bytte från 530 topp med T kam till 531 topp med vx3 kam i en chipad 740 men det märktes ingen märkbar skillnad.
efter ett tag när man kört lite med den och känt efter märktes det att han höll draget lite längre upp i registret, men i övrigt märktes ingen skillnad.

men det vart ju på en 740.. 940 kanske är annorlunda.


Mitt tips till trådskaparen är att vänta med att trimma tills du verkligen har råd med något riktigt. Att enbart köpa småpinaler hela tiden är inget roligt. Men det är bara min tanke, alla gör ju som dem vill.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

1 915 Inlägg
21 april 2009
#10
Dålig koppling från början ?
Min koppling har funkat bra i över 1000mil nu med liknande setup som du hade.
Vad är det för turbo som heter 13C-FT ? 13C vet jag vilken modell det är, men FT som du lagt till i slutet förstår jag inte.
Enda jag tänker på när jag läser FT är FullTryck, men det är samma turbo på FT & LTT så det kan det inte vara heller...



Ang olika kamaxlar så gör det skillnad på motorkaraktären och lite på effekten
En T-kam är stark på låga varv, men händer inte så mycket på högre varv.
A & VX3 kam är en aning slöare på låga varv jämfört med T, men de hänger med till varvstopp.
Har testat både A & VX3 i min bil, jag tyckte bäst om A-kammen.

Fire-Fox skrev:
Att byta koppling kan verkligen vara något att tänka på. Min gamla Volvo 940 LTT -97 hade följande spec.


BSR Steg 2 Chip
BSR Wastegate 0,8
MIT TD04H13C-FT Turbo
Pysventil
JT Super Flow 3'' Från Turbo + Sportkatalysator 3"
Öppet K&N Dubbelkonat Filter med Avskärning
1,0 i Laddtryck

Alltså i princip bara chipad, höjt laddtryck, öppet filter och 3'' ifrån turbon med sportkisse.

Min original koppling på M90 lådan höll väll i 3-4 veckor med det.
Senast redigerat av larsson.m (21 april 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 675 Inlägg
21 april 2009
#11
Fire-Fox skrev:
Att byta koppling kan verkligen vara något att tänka på. Min gamla Volvo 940 LTT -97 hade följande spec.


BSR Steg 2 Chip
BSR Wastegate 0,8
MIT TD04H13C-FT Turbo
Pysventil
JT Super Flow 3'' Från Turbo + Sportkatalysator 3"
Öppet K&N Dubbelkonat Filter med Avskärning
1,0 i Laddtryck

Alltså i princip bara chipad, höjt laddtryck, öppet filter och 3'' ifrån turbon med sportkisse.

Min original koppling på M90 lådan höll väll i 3-4 veckor med det.

säger det samma kör med nästan samma setup fast BSR steg 3 och fick komplett byt koppling på volvo gämnt innan. Efter ca 100 mil har den redan börjat slira. Ligger man i 100 km/h på 5 och trycker gasen i botten. Hör du hur det äter på kopplingen.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

632 Inlägg
21 april 2009
#12
Okej. jo jag antar att den kanske hade hängt med ett tag. Men jag vet andra som har haft problem med kopplingen vid samma setup. I vilket fall så vart det mycket bättre med förstärkt koppling sedan smile. Original turbon på bilen var sliten så jag köpte en bättre begagnad turbo ifrån en Volvo 940 FT. Därav så
skrev jag bara dit det eftersom den turbon hade FT- Wastegaten (Eller laddtrycket.)

larsson.m skrev:
Dålig koppling från början ?
Min koppling har funkat bra i över 1000mil nu med liknande setup som du hade.
Vad är det för turbo som heter 13C-FT ? 13C vet jag vilken modell det är, men FT som du lagt till i slutet förstår jag inte.
Enda jag tänker på när jag läser FT är FullTryck, men det är samma turbo på FT & LTT så det kan det inte vara heller...



Ang olika kamaxlar så gör det skillnad på motorkaraktären och lite på effekten
En T-kam är stark på låga varv, men händer inte så mycket på högre varv.
A & VX3 kam är en aning slöare på låga varv jämfört med T, men de hänger med till varvstopp.
Har testat både A & VX3 i min bil, jag tyckte bäst om A-kammen.

Fire-Fox skrev:
Att byta koppling kan verkligen vara något att tänka på. Min gamla Volvo 940 LTT -97 hade följande spec.


BSR Steg 2 Chip
BSR Wastegate 0,8
MIT TD04H13C-FT Turbo
Pysventil
JT Super Flow 3'' Från Turbo + Sportkatalysator 3"
Öppet K&N Dubbelkonat Filter med Avskärning
1,0 i Laddtryck

Alltså i princip bara chipad, höjt laddtryck, öppet filter och 3'' ifrån turbon med sportkisse.

Min original koppling på M90 lådan höll väll i 3-4 veckor med det.


Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

80 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#13
Bara så ingen missförstår mig nu så är jag ganska nöjd med det drag som volvon har. Men som flera posters tidigare nämnt så kommer maxeffekten tidigt... enligt mig mellan 3000-4500 varv och efter det dör effekten sakta ut ju högre varvtal jag drar upp den till.

Men en gott och blandat mix med småsaker tillsammans borde väll kunna få den att gallopera en aning bättre?

Min plan nu är att sticka ner till skroten och hämta en orginalkatt, skära upp skiten med vinkelslip och plocka ut allt så det i princip bara sitter en tom burk där om farbror polisen skulle dyka upp. Därefter tänkte jag klämma på en 3-tums downpipe och egentillverka den där flänsen som krävs mellan orginalturbo och dpn. Utöver detta funderar jag på att eventuellt chippa tändboxen.. Har läst någonstans att denna box ska sitta någonstans under ratten på min bil.Det sista steget blir väll någon kam som kan få bilen att orka stånka på upp till ett högre varvtal. Finns ingen kam som ger schysst drag genom hela registret? eller blir det till att välja antingen lite bottenvrid eller lite toppdrag? Kan detta kräva att jag fixar mer soppaflöde? typ spridare eller btr? hur blir det med oljetryck osv? vill inte steka kolvar,stakar och vev på grund av några få kusar till...

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

10 287 Inlägg
21 april 2009
#14
Annan kat och 3" DP ger ytterst lite så länge du har orginal turbo och orginal kam.
T-kammen stryper motorn över successivt över 4000 rpm så det spelar inte så stor roll vad man gör så länge man har kvar den.

När jag trimmade min 940 första svängen så chippade jag den först och bromsade den hos Lillen på magnum Racing. Resultat : 205 Hkr med T-kam. I bänken bytte vi då rakt av till VX3 och bromsade vid samma laddtryck 220Hkr.

Orginal turbo vill inte gärna vara med över 220-230 Hkr.

Mer än så behöver man inte kladda med för att utnyttja orginal turboaggregat.

/Göran


0rr3 skrev:
Men en gott och blandat mix med småsaker tillsammans borde väll kunna få den att gallopera en aning bättre?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#15
Sharky, då antar jag att ni hade kvar orginal 530 topp? vart får man tag i vx3 kam då?smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

10 287 Inlägg
21 april 2009
#16
Orörd motor i övrigt.
VX3/VX eller A kam (alla lirar, lite tycke och smak vilken man gillar bäst) finns på skroten. Volvos orginalkammar har enormt bra kvalitet.

/Göran


0rr3 skrev:
Sharky, då antar jag att ni hade kvar orginal 530 topp? vart får man tag i vx3 kam då?smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#17
Rätta mig om jag har fel nu. Volvos kammar går från A till M. Vx3 kammen är vass men har 3 graders förskjutning vilket ger eftertändning.

Jag har alltid trott att man är ute efter ett högt komp, en aning för-tändning och en kamaxel som både ger lite bottenvrid men som får sin maxeffekt samtidigt som turbon skjuter på ända upp till varvstoppet?

Några säger att A-kammen är bättre, Några talar om vx3 kam med ställbart kamdrev, nån har rekommenderat mig kgtrimnings kam.

Vilken kam lämpar mig bäst efter mitt önskemål att det ska finnas lite bottenvrid, men att den framförallt att motorn skall vara mer varv-villig och fortsätta dra längre upp i varv än orginal T-kam?

skriv vad ni tycker och berätta gärna om någon har lite kammar liggandes smile

ska till gymmet nu och lyfta skrot för att rensa skallen. hörs senare. Tack för all hjälp hitills:)

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

1 675 Inlägg
21 april 2009
#18
Hört att V kam från en B230E ska va bästa. Lite bättre än VX3, rätta mig om jag har fel.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

-utan 940
1 728 Inlägg
21 april 2009
#19
Den allra bästa kammen man kan ha i en orörd topp måste ändå vara den jag satte i min i Fredags; en Enem V16 Turbo-kam. Den börjar dra redan vid 2000rpm och sänkte mina 100-150 tider med 1s mot VX3-kammen. Den kostar också 3000kr men man får vad man betalar för. smile

Se till att lägga pengarna på rätt saker, dvs köp inget grövre avgassystem så länge du har originalturbon eftersom det ändå inte ger någon märkbar effektökning och måste svetsas om för att passa på större turbo när du skaffar det.
Tänk inte ens tanken att skaffa öppen dumpventil.

Jag har gjort allt mitt trim i små steg i följande ordning och kört ett tag innan nästa steg:

Chip+pystrim, 1bar
M90-låda med std-koppling
Sportluftfilter
VX3-kam
Större spridare+ombyggd LMM, ökat laddet till 1,2bar
Större turbo+avgassystem+tändchip
712-tryckplatta
Ännu större spridare
531-topp, behållit VX3-kammen
Enem V16 Turbo-kam

Bortsett från ökningen av laddtrycket från 0,5 till 1bar är bytet från VX3 till Enem-kammen det som enskilt gett mest märkbar effektökning.

80 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#20
HÅLLD JÅR HÅRSES! 1. Jag kommer aldrig åka med öppen dump eftersom det dumpar tillräckligt ur sportfiltret.

Din setup verkar riktigt mysig.. Får jag vara en copycat?
Hört massa snack om att volvos orginalstakar inte pallar med laddtryck över 1 bar...

Förövrigt såg din jävligt fin ut:) Men kan jag åka med enem kam utan att ha övrig setup som du har? Dt vill säga orginalspridare, orginal lmm, orginalturbo, orginaltändchip osv osv.. Hur beter den sig på tomgång?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...


Sök