2865
Sök

Mer effekt i 940.

854 Inlägg
22 april 2009
#41
Packboxarna är lätt bytta. Sen ser du till att kammen hamnar där den satt innan. Du behöver inte justera ventilspelet så länge du bara ska testa kammen. De slits knappt något och det räcker med att du kontrollmäter spelet med ett bladmått. 0,35-0,40 mm är rekomenderat från volvo, Finns de som kör med mer och de som kör med mindre, ända ner till 0,05 vet jag fungerar. Så troligen är det inge problem.

Behövs inte mer än verktyg för att trycka ner ventilerna, shimstång, shims och ett bladmått för att ställa ventiler på dessa motorer.
Senast redigerat av Kmarcus (22 april 2009)


-utan 940
1 728 Inlägg
23 april 2009
#42
Kmarcus skrev:
Han har tydligen gjort det i så fall och kallar det 19t...

Frågan man kan ställa sig är om du fortfarande åker i en 940 då? För du har ju bytt ut stora delar av motorn, får du då kalla din bil 940?

Isåfall är det bedrägeri då riktiga 19T har stora avgashus.
Jag kallar ju redan min 940 för T4. roll

Marlboroman skrev:
Det är kompressorhuset i den serien av turbos som bestämmer namnet, och sitter det en 19T kompressordel så är det ett 19T. Lagerdel är ju samma på alla i den serien, avgashusen skiljer ju lite beroende på fläns och storlek.

Som jag skrev ovan har riktiga 19T-agg större avgashus än 13C, monterar man en kompressordel från ett 19T ihop med avgashuset från ett 13C får man en hybridturbo.

1 062 Inlägg
23 april 2009
#43
Andreas 940 skrev:
Kmarcus skrev:
Han har tydligen gjort det i så fall och kallar det 19t...

Frågan man kan ställa sig är om du fortfarande åker i en 940 då? För du har ju bytt ut stora delar av motorn, får du då kalla din bil 940?

Isåfall är det bedrägeri då riktiga 19T har stora avgashus.
Jag kallar ju redan min 940 för T4. roll

Marlboroman skrev:
Det är kompressorhuset i den serien av turbos som bestämmer namnet, och sitter det en 19T kompressordel så är det ett 19T. Lagerdel är ju samma på alla i den serien, avgashusen skiljer ju lite beroende på fläns och storlek.

Som jag skrev ovan har riktiga 19T-agg större avgashus än 13C, monterar man en kompressordel från ett 19T ihop med avgashuset från ett 13C får man en hybridturbo.

det ENDA som är "större" som du skriver e flänsen mot dp som e 3" annars e det samma avgashus impellrarna e lika stora osv

jag har både ett 19t och ett 13c aggregat så avgashuset är inte större så det bromsar precis lika mkt som ett avgashus från 13c

jag har testat att köra med 940ins avgashus (det raka???) och det vinklade på 19t men det var ingen som helst skillnad vad gäller effekt inte märkbart iaf

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (23 april 2009)

Team Björkeryd

-utan 940
1 728 Inlägg
23 april 2009
#44
wildboy_87_ skrev:
det ENDA som är "större" som du skriver e flänsen mot dp som e 3" annars e det samma avgashus impellrarna e lika stora osv

jag har både ett 19t och ett 13c aggregat så avgashuset är inte större så det bromsar precis lika mkt som ett avgashus från 13c

jag har testat att köra med 940ins avgashus (det raka???) och det vinklade på 19t men det var ingen som helst skillnad vad gäller effekt inte märkbart iaf

mvh

Det är ju en enorm skillnad i värmeutveckling mellan ett 13C-agg och ett med sjuans vinklade avgashus, folk rapporterar ju att deras 13C-agg glöder vid vanlig motorvägskörning i otrimmade LTT.
Inte ens mitt gamla Garrett-agg glödde vid vanlig körning, enda gången det glödde var när jag drog OKQ8:s största flyttsläp lastat med min kompis alla ägodelar.

Det ska till en ganska stor effektökning för att det ska märkas (om man inte är lättpåverkad av placebo-effekten förståss), jag märkte ingen direkt skillnad när jag bytte ut std-turbon+avgassystemet eftersom laddtrycket förblev detsamma. Jag märkte inte heller någon jätteskillnad när jag bytte till 531-topp osv. men många bäckar små...

Jag står fast vid att det är fel att bygga en hybridturbo och kalla den för 19T, men det framgick inte om du håller med på den punkten.

mvh

1 915 Inlägg
23 april 2009
#45
13C har väl 6ans avgashus ? Har för mig jag läst det nånstans, fast om det stämmer vet jag ej.

15G har väl iaf 7ans avgashus med konisk DP anslutning, så är väl sån som turbomeck har till 19T turbon antar jag.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök