3656
Sök

Hjälp med projekt arbete, tankar och ideér

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#1
Ja, nu när 2:an snart är slut så ska fordonslinjen passa på att funderar ut deras projekt arbeten. roll
Och sånt är ju svårt, så då vänder man sej till sveriges största bil-community för tips och råd. wink

Jag har som sagt lite problem med att välja vad jag ska göra hmm

Jag vill ju göra någonting praktiskt och kul, men sammtidigt får det varken kosta för mkt eller ta mer tid än 100h att genomföra.

Jag har några ideér, men jag vet inte riktigt om det skulle lämpa sej.

Förslag nr1.
Att köpa en Golf 1:a (eller i nödfall 2:a) och hinka ner en VR6-motor i. Har ju sett vissa fall utav sånna. Och det är så sleeper big_smile  Så det skulle defenetivt vara kul att bygga. Sen så har jag hört att det går att få igenom dom på SBP med rätta bromsar osv. (sant/falskt?)
Dock är detta ganska dyrt, även om man räknar på en RIKTIGT billig bil (ca 2k)
Och sen plockar man motorn ifrån skroten? (ngn som vet ca priser på det?)
Så har du ju fortfarande spenderat typ 5-8000:-
Och det vill jag ju inte lägga ner.

Förslag nr2.
Fyrhjuls-konvertera. (Antingen Audi 80/90/100 eftersom dom redan finns Quattro.)
Och om vi igen räknar på reservdelsbil priser och sen quattro linan ifrån skroten så är det fortfarande ganska mkt pengar.
Samt att jag inte vet hur mkt arbete som krävs för att få linan och passa osv.

Dock så är det ju projektarbeten och dom ska man ju lära sej utav. Det är ju hela poängen antar jag tongue

Vad tror Garaget.org om mina ideér? Går det att genomföra? Tips eller andra förslag?
Kom med vadsomhelst, bara det är
PRAKTISK
BILLIGT (1-3k)
OCH GÅR ATT GENOMFÖRA PÅ 100 TIMMAR

Mvh stressad gymnasie-elev cool
Senast redigerat av LeafBox (21 april 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 april 2009
#2
lättare att leta upp en 16v o stoppa i en golf 1:a... vr6 är en jävla klump att hänga i en golf 1:a... jag tror att du skulle få en roligare bil om du tar och börjar med att skaffa en golf 1:a. Lägg ner ett jävla arbete på att få karossen helt rostfri, sen kan du skaffa ett par billiga coilovers, och en lätt vässad 16v motor, så lovar jag att det är 100% körglädje.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

3 259 Inlägg
21 april 2009
#3
Korta en gammal 240? Fränast vore ju en 245:a lika kort som en golf etc.. alltså man kapar bort karossdelen där bakre dörrarna sitter o sen svetsar fast häcken i bakkant på B-stolpen.. behöver ju inte kosta mer än svetstråd o svordommar!

Bygga en Cab av nån gammal billig bil... kanske är för vanligt?

Är det bara personbilar det måste handla om eller går det med vad som helst med motor?

Flakmoppe med bilmotor(från nåt framhjulsdrivet då)... Extremt liten minimoppe kanske... ja finns mycket skoj att göra för att få tiden att gå!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (21 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#4
JonR skrev:
Är det bara personbilar det måste handla om eller går det med vad som helst med motor?

Det kan vara vadsomhelst som har med motor att göra.
Men roligast är ju defenetivt ifall man kan köra det efteråt big_smile
Annars väldigt bra ideér
Fyll på med mera kul nu tongue
Senast redigerat av LeafBox (21 april 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 april 2009
#5
hur du än vrider och vänder på det.. så är dina planer lite väl vilda.. speciellt den med 4wd.. ta en lite mer blygsam uppgift, kanske göra iordning en golf 2 gti 16v? ellr som jag sa tidigare stoppa i den i en mk1. I vilket fall så är 100 timmar ingenting igentligen.. men att rostlaga och göra iordning en mk1 kaross? så att du senare kan stopp i en fetemotor och vara snabb smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#6
Jo jag vet vad du menar, kanske tar vatten över huvudet med ideérna.
Ska jag göra iordning en bil, så vill jag ju att det är min egen. Och det kommer jag inte hinna skaffa en innan att det ska vara klart hmm
Så det är därför jag vill ha ngt billigt och kul istället.
För om jag hade en egen bil, så skulle ju biffen vara klar redan. jag skulle ju hitta ngt att göra med den.
Och att 100h är ingenting, det är jag medveten om. Tiden flyger ju fram då man har roligt ;D

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 april 2009
#7
men om du köper en billig bil redan nu då? du verkade lite inne på golf och en gammal mk1 får du billigt.. är också billiga att äga om du hittar en som är äldre än 30 år. Golf 2 finns det uppsjö av och du har lätt 100 timmar att göra på en golf smile speciellt med tanke på att så pass modern modell som mk3 är 90% rosthögar.

gamla volvo finns ju en del... men de är så jävla tråkiga när vi snacka under 5k. du får en dålig GL för det typ... de roliga turbo modellerna är mycket dyrare och nästan alla är slutkörda skithögar.

annars får du väl fixa ihop någon gammal cross eller nått.. men du ska väl ändå ha en bil sen så varför inte fixa ihop något riktigt fint... jag lovar att en bil som du fixat alla fel på och som är i toppskick är mycket värt när det väl kommer till kritan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#8
Ah kanske sant.
Men jag tål inte rost. Mekaniska fel kan jag ordna. Men rost är det värsta jag vet. Och ska man fixa det, så är det inte bara tråkigt, utan skiten måste ju lackas sen oxå.
Och en hellack kostar pengar

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 april 2009
#9
men över 90% av bilarna i den prisklassen ser ut som fan.. även om de är rostiga eller inte... rolla den mattsvart eller nått smile det är billigt smile annars vet jag inte... renovera en gammal motorcross kanske?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#10
Låter lite lockande dock med att ta en Golf 1 och sliska ner en golf 2 gti motor i.
Kan ju göra bara det som projekt arbete, sedan fixa den utseende mässigt sedan.
Och mattsvart-rollat är ju inge större problem att ändra i framtiden om man vill det.
Hmm, ska kolla lite extra noga på det där smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#11
Om man nu kör på 16v i MK1

kommer det inte bli strul med drivaxlar/knutar med att vara för långa/korta

Jag vet att dom passar bolt-on imellan, men är det med balken ifrån mk2 kanske? och isåfall, blir inte styrväxeln konstig då oxå,
Senast redigerat av LeafBox (23 april 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 april 2009
#12
Det har jag ingen aning om...  men som jag förstått det hela så tar man bara motorn rätt över.. men det kanske är något för en mer insatt golf-fantast att berätta för dig.

men kom på att du kommer o ha ett jävla jobb med att koppla över elsystemet från mk2 också... men dubbla förgasare är det många rallysnubbar som kör med så det funkar ju?

jag kan ju tipsa om http://www.vwgolf.se/ dem vet garanterat då det finns en held del riktigt sjuka byggen där...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#13
Skulle tydligen vara lättast att ta elen ifrån en scirocco. fan vad jag hatar el, usch, det får ngn annan koppla. tongue
måste även ha an downpipe ifrån sciroccon, då den ifrån golfen inte böjs tillräckligt tvärt, och tar följdaktligen i torpedväggen så som jag förstått

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 682 Inlägg
23 april 2009
#14
tycker du ska ta å bakhjulskonvertera nån liten bil , t.e.x golf , 205 , micra m.m.

24 Inlägg
23 april 2009
#15
Tänk på att inte ta dig vatten överhuvudet, månaderna springer iväg och helt plötsligt står du 4 veckor innan slutdatum och har ett halvfärdigt projekt, men en GTI-motor borde du allt hinna få ner i en mk1;a smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#16
Tänkte begränsa av projektet till just själva motorbytet, sen om tiden hinner, försöka få den igenom SBP cool
Annars kommer jag bygga klart den efteråt ändå roll

Edit:
En bakhjulskonvertering tror jag inte jag hinner på 100h tongue
Det kommer troligtvis bli en massa problem man inte ens anat, och då rinner nog timmarna iväg
Senast redigerat av LeafBox (23 april 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#17
En ny fråga, Är den här "020" v-lådan, ngn speciell låda, eller sitter den orginal på MK2 Gti 16v?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök