3658
Sök

Varm och kall luft som tar plats (Teori)

457 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena har nu en fråga som jag har tänkt lite på och skulle vilja att ni som kan alt det här svara på.

Tex om du har 1 pant flaska som står i -20 då krymper ju luften i flaskan men om du nu ställer samma flaska i solen där det är +20. Då tar ju luften mer plats och flaskan expanderar.

O då är min fråga om du har 1 turbo som laddar max 1 bar org och sedan sätter i en riktigt stor inter cooler då kyler du ju ner den varma luften mkt mer och i teorin så tar luften mindre plats och du kan ladda mer ?

Så är det som jag nu har tänkt eller tänkte jag helt fel?
Mvh Dempa

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
21 april 2009
#2
Både rätt och fel. Du laddar inte mer (wg reglerar ju alltid mot ett specifikt tryck), men då syrehalten blir högre när temperaturen sjunker så får du högre effekt. Tänk dock på att du inte kan kyla kallare än den omgivande luften wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2009
#3
Det är typ så det är, en kall dag när luften tar "mindre" plats så behöver man inte ladda lika mycket för samma effekt, en varm dag på strippen tex när det är 30grader varmt och man gör DEN burnouten så allt är jättevarmt, då går det saktare fastän att man kranar på mer laddtryck.

Med andra ord en effektiv IC samt hoppa över det öppna luftfiltret(näpp avskärmning gör varken till eller från) om du vill ha en snabb bil på sommarn smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 235 Inlägg
21 april 2009
#4
axelj skrev:
Både rätt och fel. Du laddar inte mer (wg reglerar ju alltid mot ett specifikt tryck), men då syrehalten blir högre när temperaturen sjunker så får du högre effekt. Tänk dock på att du inte kan kyla kallare än den omgivande luften wink

Det kan man:) Om man har en behållare med kolsyra under tryck, då kan man leda bort en slang till ICn.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2009
#5
engolf skrev:
axelj skrev:
Både rätt och fel. Du laddar inte mer (wg reglerar ju alltid mot ett specifikt tryck), men då syrehalten blir högre när temperaturen sjunker så får du högre effekt. Tänk dock på att du inte kan kyla kallare än den omgivande luften wink

Det kan man:) Om man har en behållare med kolsyra under tryck, då kan man leda bort en slang till ICn.

...då är det inte omgivande luft runt IC:n längre

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Civ.Ing.
70 Inlägg
22 april 2009
#6
Du har tänkt rätt, allmänna gaslagen beskriver ditt resonemang och lyder:

p*V=n*R*T

p = tryck
V = volym
n = substansmängd
R = konstanten
T = temperatur i Kelvin.



Sök