3279
Sök

Vilken kabel (digital bild och ljud) ska jag köpa?

603 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Någon duktig teknik-nisse som kan hjälpa mig välja kabel!?
Det är till ljud och bild mellan datorn och tv:n, DVI-HDMI samt digital koax. (Ca 10m kabel)
Jag ahr kikat på dustinhome där det finns allt från HAMA för 200:- till Belkin för 2500:-
Jag gick in på Mediamarkt i stan idag och kollade vad de hade. Dom hade något som kallades Vivanco (Bra eller dåligt märke?)
Då kostade en DVI-HDMI på 10m ca 900:- och en koax ca 200:-
-Jag reagerade mest för att ljudkabeln (koax) var så billig.
Men han säljaren rekomenderade egentligen istället att köpa en finare HDMI-HDMI kabel för ca 1500:- då den hade någon form av förstärkare på mitten som förstärke signalen. Och sen sätta en DVI-HDMI konverter i datorn.

Alternativet är alltså att köpa det han på Mediamarkt rekomenderade, alternativt gå upp en nivå och handla någon märkeskabel á la Supra eller Profigold eller liknande men då är det ca 800:- dyrare för ljudkabeln men ungefär samma för bildkabeln (Hur kan det komma sig?) Har Mediamarkts Vivanco snålat med ljudkabeln eller är det märkeskablarna som tar hutlöst för mycket betalt?

Sebastian

In hoc signo vinces

13 Inlägg
23 april 2009
Köp saker som är i ungefär samma prisklass som resten du har. Har du ett kasst ljudkort i datorn ger det inte speciellt mycket att köpa dyraste kabeln. Jag har en 10m supra HDMI-HDMI till min projektor och jag har inget att klaga på där.

4 001 Inlägg
23 april 2009
Det är till 99% skitsnack att man behöver en kabel för 1500kr, ska se om jag hittade testet som gjordes av HDMI kablar, alla kablar klarade standarden men några av de billigaste var lite känsligare för yttre påverkan såsom böjningsradie, men det var en av de svindyra kablarna som gick sönder när dom gjorde böjtestet på den.

som med allt annat så är troligtvis det billigaste skit men det dyraste är inte bäst.

Det finns ingen anledning att ha en överkvalificerad kabel, HDMI är en standard och ifall kablen klarar standarden så kvittar det om den gör det eller om den klarar 10ggr mer än standarden, du får ingen nytta av det ändå.

edit: hittade testet http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=134793
Senast redigerat av kolvas (23 april 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

193 Inlägg
23 april 2009
kolvas skrev:
Det är till 99% skitsnack att man behöver en kabel för 1500kr, ska se om jag hittade testet som gjordes av HDMI kablar, alla kablar klarade standarden men några av de billigaste var lite känsligare för yttre påverkan såsom böjningsradie, men det var en av de svindyra kablarna som gick sönder när dom gjorde böjtestet på den.

Håller med kolvas, HDMI är en standard. Det är inte en högtalarkabel...
Dock alltid farligt att diskutera kablar har jag hört smile

Ska man bara ha 1-2m HDMI så är det nog skitsamma, jag kör själv blandat hemma och ser ingen skillnad på dyrare eller billig Biltema. (PS3 / Samsung LCD)

Men ska man ha längre kablar är de dyrare nog bättre.
Senast redigerat av Falcy (23 april 2009)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Sök