2527
Sök

"Peak"? Och "hjärtslag" från basen?!

28 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
Hej!

Det är så att jag nyligen fått problem med min Bilstereo/Slutsteg/Bas. Vet inte vad som är fel, men efter att jag tog hem stereon igår och fixade lite med den och sedan kopplade in den igen så började basen låta *dunk, dunk* som hjärtslag.
Så jag minskade volymen på slutsteget helt, och då började det komma ljud normalt, och så höjde jag effekten sakta, så kom "dunkandet" igen.
Ju lägre effekt desto snabbare dunkar det, och så blinkar två "Peak"-lampor (en för Goch en för L) på steget i takt. Vad är "Peak" förnågot?

Någon som vet varför det är så, och vad jag kan göra?

MVH!

Behöver mental hjälp och stöd! =(

Colaberoende
1 219 Inlägg
5 april 2006
Låter som steget toppar sig... Du har nog en bränd krets i steget eller så har du en lödning som e kass (det hade jag på mitt). Spela lågt så du hör att steget fungerar.. Knacka på steget.. Slår det ifrån så kan det vara en lödning.. Då fixar du det nästan gratis.

Har en krets gått så får du nog lämna in det.

Mvh. Ena

28 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
Ena skrev:
Låter som steget toppar sig... Du har nog en bränd krets i steget eller så har du en lödning som e kass (det hade jag på mitt). Spela lågt så du hör att steget fungerar.. Knacka på steget.. Slår det ifrån så kan det vara en lödning.. Då fixar du det nästan gratis.

Har en krets gått så får du nog lämna in det.

Mvh. Ena

Nej, det kan väl inte vara så?
Jag har ett annat PRECIS likadant steg (Audison VR203 om någon vill veta) och testade med det också, samma sak händer med det =/

10 287 Inlägg
5 april 2006
Låter som bränd signaljord i lågnivåutgången i din stereo. Prova med att ansluta en MP3 eller motsvarande och spela.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Låter som bränd signaljord i lågnivåutgången i din stereo. Prova med att ansluta en MP3 eller motsvarande och spela.

/Göran

Hur skall jag göra det? Har ingen AUX eller line-in på den (funktionen finns, men man måste köpa en speciell sladd med tillhörande kontakt av Blaupunkt för att kunna koppa in något (Stereon heter "Blaupunkt Alicante CD30")) Något annat sätt?
OM det är så att signaljorden är bränd, kan man fixa det på något sätt?

10 287 Inlägg
5 april 2006
Alltså....stoppa in en MP3 mha en kabelövergång från 1/8" stereojack till RCA in i din aktiva baslåda och prova. Inte in i stereon.

/Göran

(Groucho Marx).

157 Inlägg
5 april 2006
4m4s0 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Hur skall jag göra det? Har ingen AUX eller line-in på den (funktionen finns, men man måste köpa en speciell sladd med tillhörande kontakt av Blaupunkt för att kunna koppa in något (Stereon heter "Blaupunkt Alicante CD30")) Något annat sätt?
OM det är så att signaljorden är bränd, kan man fixa det på något sätt?

genom att dra RCA från någon mp3-/bärbarcd-spelare direkt till slutsteget

oops, såg först efter att sharky redan svarat på det
Senast redigerat av D_Xarz (5 april 2006)

28 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Alltså....stoppa in en MP3 mha en kabelövergång från 1/8" stereojack till RCA in i din aktiva baslåda och prova. Inte in i stereon.

/Göran

D_XarZ skrev:
genom att dra RCA från någon mp3-/bärbarcd-spelare direkt till slutsteget

oops, såg först efter att sharky redan svarat på det

Jasså, ni menar att jag ska koppla in en mp3 i slutsteget och testa?
Gör det snart, skriver när jag testat wink

28 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Så, testade att koppla in mp3n, och nu fungerade det utmärkt smile
Vad kan det vara? Och vad kan jag göra för att fixa det? Någon som vet? =/

10 287 Inlägg
7 april 2006
Alltså. Du har bränd signaljord i din stereo.

1: Kolla jordanslutningen till ditt slutsteg NOGA. Den får absolut inte glappa för då knäcker man sin stereo på en hundradels sekund. Har du inte kompetensen/utrustningen för att göra en bra jordkabel , låt ett proffs göra det.

2: Kolla med en bilstereofirma om din stereo har någon slags säkring eller motsvarande som går enkelt att byta eller laga.

/Göran

(Groucho Marx).

Hewi
571 Inlägg
7 april 2006
4m4s0 skrev:
Hej!

Det är så att jag nyligen fått problem med min Bilstereo/Slutsteg/Bas. Vet inte vad som är fel, men efter att jag tog hem stereon igår och fixade lite med den

Vad gjorde du exakt när du "Fixade" med stereon?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

28 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
pwilhelm skrev:
4m4s0 skrev:
Hej!

Det är så att jag nyligen fått problem med min Bilstereo/Slutsteg/Bas. Vet inte vad som är fel, men efter att jag tog hem stereon igår och fixade lite med den

Jag lödde fast kontakter för ljudutgången till slutsteget

Ölbryggare
339 Inlägg
9 april 2006
4m4s0 skrev:
pwilhelm skrev:
4m4s0 skrev:
Hej!

För att dom lossnat, eller vad??

28 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Pepe skrev:
4m4s0 skrev:
pwilhelm skrev:

För att dom lossnat, eller vad??

Nej, för det fanns inte. Som du ser på sidan 7 här: http://fe0wap79.bosch.de/intershoproot/ … _EA_DE.pdf
så måste man köpa en speciell kontakt till deras stereo för att kunna koppla "line-in" och förstärkare... Så jag lödde dit egna kontakter o kopplade en stereo-kontakt och förstärkaren dit. wink

Sök