3640
Sök

Dra nya jordkablar till extraljusen/positionsljusen i dem. Kommer detta fungera bra?

205 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#1
Jag har ett STORT ormbo av kablar efter jag installerat extraljus och xenon i dessa samt positionsljus i extraljusen.
Imorgon tänkte jag försöka snygga till detta rejält.

Leder aluminium ström bra?

Så jag funderar att dra en kabel från jordpolen på batteriet till extraljushållaren som är av aluminium. Sedan dra jordkablar från varje extraljus (positionsljus) till skruvhålet på extraljushållaren? Då blir jag av med 2 kablar som skall gå in under huven som ligger nertryckt vid batteriet.

Sedan drar jag jordkablar igen från extraljusen till samma punkt som innan för att jorda själva extraljusen.
Då slipper jag 3 kablar till som skall gå in under huven.

På detta sätt sparar jag ju minst 5 kablar som slipper gå in under huven...
Vad tror ni om detta?

Så här är extraljushållaren monterad... Vill jorda i någon av alla 5 bultarna där... Bra eller inte?

http://dzn.mine.nu/~timebandit/volvo/V70/ljus/IMGP2709.JPG
Senast redigerat av timebandit (24 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 april 2009
#2
Så länge som jordkabeln från batteriet sitter i själva hållaren så bör det fungera bra, men frågan är hur det blir med eventuella kemiska reaktioner när en kabelsko sitter fastskruvad på aluminium med tanke på fukt kombinerat med ström. Risken är att aluminiumytan efter ett tag "äts upp" och glappkontakt uppstår. smile

205 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#3
Där sa du något bra ja... Finns det inga bra sätt att skydda en kabelsko som är öppen för vatten å fukt?
Tänkte inte heller på att vanliga metaller inte gillar aluminium, ärjar ju lätt. Se bara på bakvagnsfästet på våra Volvobilar... Alufästen med stålbultar... Skitkul när dem ärjar å rostar fast hmm

Det måste gå att fixa till det på ett bra sätt så att man kan ha en jordpunkt vid extraljusen?

Edit:

Annars får jag väl löda och skarva ihop kablarna på vid extraljusen och isolera skarven och sedan göra en skarv under huven som går att ta loss ifall man vill ta bort extraljusen.
Nackdelen blir ju att det inte går att separera extraljusen från varandra på det sättet...
Senast redigerat av timebandit (24 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2


Sök