3577
Sök

Accepabel lägsta spänningsnivå vid hög volym?

205 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#1
Har idag gått igenom mycket av alla kablar osv och batteriet mår hysat. Ligger på runt +12.4V till +12.5V när bilen är helt avstängd. Får dessa siffror både över batteripolerna och polerna på slutsteget..

När jag sedan startar och spelar högt (In Flames) så ligger det på +13.8V och dippar ner till +13.0V vid tyngre basslag. Mätte aldrig på någon låt där det är många å höga basslag på rad. Kan tänka mig att det kan dippa ner till +12.5V vid en serie av stora basslag?

Så jag undrar vad som är acceptabelt för spänningsnivå för slutsteg innan det börjar låta illa eller riskera att nått går sönder?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 april 2009
#2
under 11 är väl rätt osoft..helst ska de inte sjunka nått. har man riktigt bra jord osv, då sjunker de nästan inget:)


4 693 Inlägg
25 april 2009
#3
När jag har bilen igång och basar så går den ner till nästan 10 ibland :S Och när jag kör och vrider upp gainen (remote) så går den ner till typ 11,5-12 och bilen juckar i takt med basen..... Jobbigt

Booyakasha!

21 761 Inlägg
25 april 2009
#4
Ja, när spänningen börjar sjunka ner mot 11 V så ska man passa sig. Det man inte får glömma bort är att en multimeter, som väl oftast används vid spänningsmätning, inte hinner med snabba spänningsvariationer. Då kan alltså spänningen egentligen vara ännu lägre än vad mätaren hinner registrera.

Att spänningen sjunker ner till exempelvis 13 V med motorn påslagen innebär att strömmen överstiger generatorns strömförmåga (under förutsättning att batteriet och laddregulatorn är i bra skick), då får batteriet försöka hålla spänningen stabil istället. Då blir det heller ingen laddström över till batteriet.

Men 13 V är dock ingen "fara" för slutsteget, i så fall skulle man ju aldrig kunna spela med motorn avslagen. Däremot uppstår förstås irriterande blinkningar i bilens lampor. smile

205 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#5
Ja, det blinkar fint i lamporna men inte så mycket att man egentligen stör sig på det. Samt att det inte är alla lampor som blinkar.

Batteriet är hysat bra. Hur vet man om laddregulatorn är i bra skick tro? Det enda testet jag gjort är hur mycket generatorn laddar när så mycket elförbukare är igång.
3st extraljus med xenon, helljus, halvljus, elbakruteuppvärmning och max hastighet på fläkten, stereon på med LÅG volym och då laddade den som sämst +13.8V.

Så ni tycker jag skall nöja mig med att det kanske dippar till ca +12.5V - +13.0V? Eller bör jag felsöka å kontrollera något?
Generatorn är på 100A.
Slutsteget drar som max 90A vid maxbeslastning vid 1ohm. Men jag kör på 750WRMS i 2ohm på steget.
Kan tänka mig att steget drar runt 60A vid min belastning eller nått.
Senast redigerat av timebandit (25 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2009
#6
Är mätningarna gjorda vid tomgång?
För jag tycker att 13.8V låter lite lågt om motorn är över 2-2500RPM....medans det låter mer normalt vid tomgång.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#7
Mätningen är gjord vid tomgång. Kan tillägga att bilen inte laddar mer vid 3000RPM... Bilen laddar +14.05V vid batteriet på tomgång samt vid 3000RPM.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2009
#8
Ah.....det var lite trevligare siffror det. *skrattar*

(Säger han som har 14.4x redan vid tomgång och har det stabilt även vid hög volym såvida han inte spelar gamla klassiska baslåtar big_smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
25 april 2009
#9
Generatorn borde ju ge åtminstone litegrann mer vid 3000 varv än vid tomgång tycker jag, det gör iaf min. smile

205 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#10
+14.4V vore ju en dröm, det lär nog vara omöjligt med våra gamla Volvobilar känns det som? Har hittils inte sett någon som laddar såpass med mina egna ögon. Är det kolen i generatorn som gör att det laddar mindre?

Då generatorn ger samma spänning vid tomgång och 3000RPM, det blir inte annorlunda om bilen är i rullning?
Ett roligt fenomen som jag ser med bilen är att om man varvar upp bilen så ser man att ljusstyrkan i framljuset blir startkare och blir lite svagare när man går ner till tomgång igen, trots att den laddar +14.05V vid tomång och vid 3000RPM.
Senast redigerat av timebandit (25 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Elektriker
139 Inlägg
25 april 2009
#11
pattilatti2 skrev:
under 11 är väl rätt osoft..helst ska de inte sjunka nått. har man riktigt bra jord osv, då sjunker de nästan inget:)

Jasså? Aldrig hört innan.
men jag då, 35mm2 ström kabel, 35mm2 jordkabel fram, 50mm2 jordkabel bak och driver ett fjuttigt steg på 600 fusk watt,
men det blinkar?
skulle jag enligt din mening då gå upp till 95mm2 wink

Na, kör som jag har det. Kanske ska ta o byta till frächare batteri smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2009
#12
timebandit skrev:
+14.4V vore ju en dröm, det lär nog vara omöjligt med våra gamla Volvobilar känns det som? Har hittils inte sett någon som laddar såpass med mina egna ögon. Är det kolen i generatorn som gör att det laddar mindre?

Då generatorn ger samma spänning vid tomgång och 3000RPM, det blir inte annorlunda om bilen är i rullning?
Ett roligt fenomen som jag ser med bilen är att om man varvar upp bilen så ser man att ljusstyrkan i framljuset blir startkare och blir lite svagare när man går ner till tomgång igen, trots att den laddar +14.05V vid tomång och vid 3000RPM.

Du har en äldre V70?
Då har yorex roliga regulatorer. Kör själv med en 960-generator med 14.8V-regulator från yorex på min bil.
O jag har en gammal sleten rostig ful jävla 245:a big_smile

Dock säljer de inte till privatpersoner men det skall gå att beställa genom en bildelsbutik (en biltema men ja du fattar).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
26 april 2009
#13
timebandit skrev:
+14.4V vore ju en dröm, det lär nog vara omöjligt med våra gamla Volvobilar känns det som? Har hittils inte sett någon som laddar såpass med mina egna ögon. Är det kolen i generatorn som gör att det laddar mindre?

Nja, det är mest troligt själva regulatorn som helt enkelt inte ger högre spänning. Det finns dock regulatorer som ger högre spänning, Lonefox har gett exempel på det. smile

timebandit skrev:
Då generatorn ger samma spänning vid tomgång och 3000RPM, det blir inte annorlunda om bilen är i rullning?

Nej, så blir det inte.

timebandit skrev:
Ett roligt fenomen som jag ser med bilen är att om man varvar upp bilen så ser man att ljusstyrkan i framljuset blir startkare och blir lite svagare när man går ner till tomgång igen, trots att den laddar +14.05V vid tomång och vid 3000RPM.

Så kan det inte bli ifall spänningen ligger på samma nivå hela tiden. Det jag kan tänka mig är att varvtalet dippar ner en aning (när motorn går ner till tomgång) och sedan stabiliserar sig, då kan spänningen kanske sjunka precis vid varvtalsdippet.

Orsaken till att dina lampor lyser svagare är att spänningen minskar (förutsatt att inte lamporna håller på att gå sönder eller att det är glapp i kablarna), men om spänningen är konstant så ska lamporna lysa med samma styrka hela tiden. smile

4 693 Inlägg
26 april 2009
#14
Jag har en SAAB 9000 så jag har en laddmätare orginal i bilen, sen hur snabb sen är vet jag inte. Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#15
Softis skrev:
Jag har en SAAB 9000 så jag har en laddmätare orginal i bilen, sen hur snabb sen är vet jag inte. Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Ett annat tips är att söka på forumet då detta har tagits upp om o om igen wink

Men börja med att se över alla anslutningar som har med strömförsöjningen att göra.
Det skall vara rent o fint, inget ärg ngnstans.
Sedan kan du även överväga att byta ladd och jorkablar mellan generator-batteri o battri-chassie till grövre.
Sedan får du givetvis se över hur bra batteriet mår....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#16
Drönirettab skrev:
timebandit skrev:
+14.4V vore ju en dröm, det lär nog vara omöjligt med våra gamla Volvobilar känns det som? Har hittils inte sett någon som laddar såpass med mina egna ögon. Är det kolen i generatorn som gör att det laddar mindre?

Nja, det är mest troligt själva regulatorn som helt enkelt inte ger högre spänning. Det finns dock regulatorer som ger högre spänning, Lonefox har gett exempel på det. smile

Ja men förlåt mig att jag är "kär" i den regulatorn wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#17
Kollat lite på regulatorer nu... Orginal så skall min ladda +14.1V och får faktiskt +14.05V så det är ju bra förutom att jag kanske vill/behöver lite mer?

Ang. regulatorer... Är det "bara" att byta den eller måste man göra annat för att kunna få mer laddspänning?
Senast redigerat av timebandit (26 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

4 693 Inlägg
26 april 2009
#18
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Jag har en SAAB 9000 så jag har en laddmätare orginal i bilen, sen hur snabb sen är vet jag inte. Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Ett annat tips är att söka på forumet då detta har tagits upp om o om igen wink

Men börja med att se över alla anslutningar som har med strömförsöjningen att göra.
Det skall vara rent o fint, inget ärg ngnstans.
Sedan kan du även överväga att byta ladd och jorkablar mellan generator-batteri o battri-chassie till grövre.
Sedan får du givetvis se över hur bra batteriet mår....

Okej, tack det ska jag göra

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#19
Freddah850 skrev:
pattilatti2 skrev:
under 11 är väl rätt osoft..helst ska de inte sjunka nått. har man riktigt bra jord osv, då sjunker de nästan inget:)

Jasså? Aldrig hört innan.
men jag då, 35mm2 ström kabel, 35mm2 jordkabel fram, 50mm2 jordkabel bak och driver ett fjuttigt steg på 600 fusk watt,
men det blinkar?
skulle jag enligt din mening då gå upp till 95mm2 wink

Na, kör som jag har det. Kanske ska ta o byta till frächare batteri smile

Det är mkt du inte hört gosse lilla.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#20
pattilatti2 skrev:
Freddah850 skrev:
pattilatti2 skrev:
under 11 är väl rätt osoft..helst ska de inte sjunka nått. har man riktigt bra jord osv, då sjunker de nästan inget:)

Jasså? Aldrig hört innan.
men jag då, 35mm2 ström kabel, 35mm2 jordkabel fram, 50mm2 jordkabel bak och driver ett fjuttigt steg på 600 fusk watt,
men det blinkar?
skulle jag enligt din mening då gå upp till 95mm2 wink

Na, kör som jag har det. Kanske ska ta o byta till frächare batteri smile

Det är mkt du inte hört gosse lilla.

För det första så ska alla kablar va av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe elr hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.
Senast redigerat av pattilatti2 (26 april 2009)



Sök