3680
Sök

Accepabel lägsta spänningsnivå vid hög volym?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#21
timebandit skrev:
Kollat lite på regulatorer nu... Orginal så skall min ladda +14.1V och får faktiskt +14.05V så det är ju bra förutom att jag kanske vill/behöver lite mer?

Ang. regulatorer... Är det "bara" att byta den eller måste man göra annat för att kunna få mer laddspänning?

Japp.....bara att byta den.
Sedan för att maximera strömmen fårn generatorn (framförallt om man byter upp sig i amperestyrka) så får man gå upp i kabeldimension.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 400 Inlägg
26 april 2009
#22
pattilatti2 skrev:
pattilatti2 skrev:
Freddah850 skrev:

Jasså? Aldrig hört innan.
men jag då, 35mm2 ström kabel, 35mm2 jordkabel fram, 50mm2 jordkabel bak och driver ett fjuttigt steg på 600 fusk watt,
men det blinkar?
skulle jag enligt din mening då gå upp till 95mm2 wink

Na, kör som jag har det. Kanske ska ta o byta till fräschare batteri smile

Det är mkt du inte hört gosse lilla.

För det första så ska alla kablar veta av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe eller hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Nu är du lite för kaxig:D. För det första så gör det inget om jordkablarna är grövre än + bara dom inte är mindre. Och angående att lamporna blinkar kan bero på att batteriet inte kan lämna ström snabbt nog.smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#23
pattilatti2 skrev:
pattilatti2 skrev:
Freddah850 skrev:

Jasså? Aldrig hört innan.
men jag då, 35mm2 ström kabel, 35mm2 jordkabel fram, 50mm2 jordkabel bak och driver ett fjuttigt steg på 600 fusk watt,
men det blinkar?
skulle jag enligt din mening då gå upp till 95mm2 wink

Na, kör som jag har det. Kanske ska ta o byta till frächare batteri smile

Det är mkt du inte hört gosse lilla.

För det första så ska alla kablar va av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe elr hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Lycka till med att få 0.0V i spänningsfall PONKEN!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#24
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
pattilatti2 skrev:

Det är mkt du inte hört gosse lilla.

För det första så ska alla kablar veta av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe eller hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Nu är du lite för kaxig:D. För det första så gör det inget om jordkablarna är grövre än + bara dom inte är mindre. Och angående att lamporna blinkar kan bero på att batteriet inte kan lämna ström snabbt nog.smile

Då är ju problemet löst big_smile köp 10 batterier så blinkar de aldrig, kan ju jorda i en klähängare med, sätt fast den me ståltråd, fast i bälteshållaren tongue


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#25
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
pattilatti2 skrev:

Det är mkt du inte hört gosse lilla.

För det första så ska alla kablar va av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe elr hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Lycka till med att få 0.0V i spänningsfall PONKEN!

hihi, kom fast och mät några av mina jordpunkter.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#26
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:

För det första så ska alla kablar veta av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe eller hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Nu är du lite för kaxig:D. För det första så gör det inget om jordkablarna är grövre än + bara dom inte är mindre. Och angående att lamporna blinkar kan bero på att batteriet inte kan lämna ström snabbt nog.smile

Då är ju problemet löst big_smile köp 10 batterier så blinkar de aldrig, kan ju jorda i en klähängare med, sätt fast den me ståltråd, fast i bälteshållaren tongue

Lämna ifrån ström nog snabbt för hans lilla system? då måste batteriet va stendött:P elr så har han nå fel i installationen/ jorningarna.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#27
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

För det första så ska alla kablar va av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe elr hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Lycka till med att få 0.0V i spänningsfall PONKEN!

hihi, kom fast och mät några av mina jordpunkter.

Sätt dig o räkna på kabelresistanserna....för man kan inte komma ifrån att man får ett visst spänningsfall.
Visst..väldigt lite som kanske 0.05-0.1V med riktiga doningar (hell många som bygger extrema db-bilar med X antal 95mm2-kabel eller grövre svär fort. över att de har spänningsfall wink ). Jag är glad över mitt låga på 0.2V totalt spänningsfall uppmätt med multimeter.
Har ej mätt med osciloskop ännumen det kommer. Det kommer att vara högre spänningsfall med den det kan jag garantera dig. Den är en aning mer exakt i avläsningen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
26 april 2009
#28
Sedan får man ju inte glömma bort alla överföringsresistanser som blir vid varje skarv, dvs vid kabelns anslutning i kabelskon och kontaktytorna där kabelskon sitter fastskruvad. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#29
Drönirettab skrev:
Sedan får man ju inte glömma bort alla överföringsresistanser som blir vid varje skarv, dvs vid kabelns anslutning i kabelskon och kontaktytorna där kabelskon sitter fastskruvad. smile

Precis.
Så att få 0.0V i spänningsfall är i slutänden bara att glömma big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#30
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
Lycka till med att få 0.0V i spänningsfall PONKEN!

hihi, kom fast och mät några av mina jordpunkter.

Sätt dig o räkna på kabelresistanserna....för man kan inte komma ifrån att man får ett visst spänningsfall.
Visst..väldigt lite som kanske 0.05-0.1V med riktiga doningar (hell många som bygger extrema db-bilar med X antal 95mm2-kabel eller grövre svär fort. över att de har spänningsfall wink ). Jag är glad över mitt låga på 0.2V totalt spänningsfall uppmätt med multimeter.
Har ej mätt med osciloskop ännumen det kommer. Det kommer att vara högre spänningsfall med den det kan jag garantera dig. Den är en aning mer exakt i avläsningen wink

JAG vet, ja skrev helst 0.0. För att poängtera så tror folk att deras spänningsfall beror på att de har kasst batteri, dålig generator osv, men de kan mkt väl bero på att deras jorningar suger pung, samt att de tror att orginaljordningarna för batteri samt andra "gamla" jorningar duger.

Sen om man nu vill köra på 95mm2 gör sin jord och 35mm2 för ström. ja vsg.

jag har själv spänningsfall på väldigt låga siffror vid mina jordpunkter, jag har en automat så min bil laddar inte 14.4 vid 800v dock laddar den 13.5v kanske:P men när ja gasar lite då ligger laddningen tom på 15.2v jag kan köra fullfläkt, lamporna på xenonkitten på samt stereon på skaplig volym utan att de sjunker nämnvärt. SEN om ja drar på utav helvete, självklart sjunker det, men inte ner till 11v men 13.3v-13.4v möjligen då ja kör. så ja då har ja väl ett spänningsfall på 1.0-1.5v vid "max" volym.
Senast redigerat av pattilatti2 (26 april 2009)


1 400 Inlägg
26 april 2009
#31
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:

För det första så ska alla kablar veta av samma dimension. så ja byt ut dina 35mm2 till 50. se över dina jordpunkter, mät spänningsförlusten i dem. Ska helst va 0,0 !

Det blinkar ju pga av någe eller hur? Ponken. och till 99% pga av dålig jord.

Sen ser man över kablaget mellan generator samt batteri, samt jordpunkterna i motorrummet.

till slut köper man flerbatterier, men det krävs ej för ditt lilla system.

Nu är du lite för kaxig:D. För det första så gör det inget om jordkablarna är grövre än + bara dom inte är mindre. Och angående att lamporna blinkar kan bero på att batteriet inte kan lämna ström snabbt nog.smile

Då är ju problemet löst big_smile köp 10 batterier så blinkar de aldrig, kan ju jorda i en klähängare med, sätt fast den me ståltråd, fast i bälteshållaren tongue

Det beror på hur högt CCA värde batteriet har.
Med ett lågt CCa så brukar lamporna blinka.

Och sen så ska du inte vara så kaxig här på forumet. Man kan tro att du är 13 år.
Jag har iallafall jobbat med detta i 19 år så du behöver inte försöka göra dig duktig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
#32
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:
Nu är du lite för kaxig:D. För det första så gör det inget om jordkablarna är grövre än + bara dom inte är mindre. Och angående att lamporna blinkar kan bero på att batteriet inte kan lämna ström snabbt nog.smile

Då är ju problemet löst big_smile köp 10 batterier så blinkar de aldrig, kan ju jorda i en klähängare med, sätt fast den me ståltråd, fast i bälteshållaren tongue

Det beror på hur högt CCA värde batteriet har.
Med ett lågt CCa så brukar lamporna blinka.

Och sen så ska du inte vara så kaxig här på forumet. Man kan tro att du är 13 år.
Jag har iallafall jobbat med detta i 19 år så du behöver inte försöka göra dig duktig.

vad ? är du dubbelmoralisk nu? ironisk?

LÄS mitt förra inlägg.
Senast redigerat av pattilatti2 (26 april 2009)


21 761 Inlägg
26 april 2009
#33
Softis skrev:
Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Har du kopplat om högtalarkablarna så att steget får 4 Ohms belastning än?

1 534 Inlägg
26 april 2009
#34
Jag ligger på 13,5-13,7volt alltid vid extrema konutslag med det mesta i bilen påslaget
Jag har dragit 50mm2 jord vid monoblocket i bältesfästet bak och 50mm2 jord fram vid batteriet med andra nyslipade jordpunker, de sitter med 10mm skruv och taggbrickor

Sedan har jag dragit 33mm2 kabel från generatorn till batteriet och 50mm2 från batteriet till ett delningsblock bak i bilen där det delar sig till rockford steget som jag har till framsystemet och vidare till monoblocket

Inga lampor blinkar eller någonting blinkar som de gjorde innan jag bytte jordpunkt
ska fixa en annan laddregulator som laddar 14,8volt så får vi se hur de blir wink


205 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#35
Iam2fast4U skrev:
Jag ligger på 13,5-13,7volt alltid vid extrema konutslag med det mesta i bilen påslaget
Jag har dragit 50mm2 jord vid monoblocket i bältesfästet bak och 50mm2 jord fram vid batteriet med andra nyslipade jordpunker, de sitter med 10mm skruv och taggbrickor

Sedan har jag dragit 33mm2 kabel från generatorn till batteriet och 50mm2 från batteriet till ett delningsblock bak i bilen där det delar sig till rockford steget som jag har till framsystemet och vidare till monoblocket

Inga lampor blinkar eller någonting blinkar som de gjorde innan jag bytte jordpunkt
ska fixa en annan laddregulator som laddar 14,8volt så får vi se hur de blir wink

Då har vi nästan likvärdigt i kabelväg då. Fast jag får sämre spänningsvärden då.
Vad har du för stereoprylar?
Jag har ett monosteg DLS CAD11 som "skall" ge 750wrms i 2ohm så som det är kopplat nu.
2st 12" basar på 350wrms 1400watt max var, dvs 700wrms och 2800watt max.
Kanske skulle vara bra med ett nytt batteri eller ett  batteri till eller sänka volymen....
Får samma spänningsmätning vid batteriet som vid slutsteget när inget är på. Så inga uppenbara förluster där.

33-35mm2 kabel från generatorn till startmotorn. 50mm2 kabel från startmotorn till batteriet.
50mm2 och 16mm2 jordkabel från batteriet till chassie/växelåda.
50mm2 från batteriplus till delningblock och sedan maxstorleken (tror det är 25mm2) till slutsteget.
50mm2 jordkabel från slutsteget till chassiet. (lite bortskalade kardaler för att kunna passa in i slutsteget)
Alla jordpunkterna är slipade och verkar således vara i bra skick.

Generatorn laddar alltså max så som det är tänkt att den skall göra, dvs +14.05V (är specad till +14.1V)
Det är väl så att spänningen måste sjunka en hel del där man spelar högt eller skall spänningen alltid ligga stabilt å högt oavsett? Isåfall är det ju något som inte hänger med.
Mina lampor blinkar inte mycket men en del vid hög volym.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

4 693 Inlägg
26 april 2009
#36
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Har du kopplat om högtalarkablarna så att steget får 4 Ohms belastning än?

Nej, det har inte blivit av än. Basen sitter i lådan för andra gången nu och ska jag koppla om den så måste jag ta bort och sätta dit den igen. Vet inte om den kommer att sitta så bra längre då sad

Booyakasha!

1 534 Inlägg
26 april 2009
#37
timebandit skrev:
Iam2fast4U skrev:
Jag ligger på 13,5-13,7volt alltid vid extrema konutslag med det mesta i bilen påslaget
Jag har dragit 50mm2 jord vid monoblocket i bältesfästet bak och 50mm2 jord fram vid batteriet med andra nyslipade jordpunker, de sitter med 10mm skruv och taggbrickor

Sedan har jag dragit 33mm2 kabel från generatorn till batteriet och 50mm2 från batteriet till ett delningsblock bak i bilen där det delar sig till rockford steget som jag har till framsystemet och vidare till monoblocket

Inga lampor blinkar eller någonting blinkar som de gjorde innan jag bytte jordpunkt
ska fixa en annan laddregulator som laddar 14,8volt så får vi se hur de blir wink

Då har vi nästan likvärdigt i kabelväg då. Fast jag får sämre spänningsvärden då.
Vad har du för stereoprylar?
Jag har ett monosteg DLS CAD11 som "skall" ge 750wrms i 2ohm så som det är kopplat nu.
2st 12" basar på 350wrms 1400watt max var, dvs 700wrms och 2800watt max.
Kanske skulle vara bra med ett nytt batteri eller ett  batteri till eller sänka volymen....
Får samma spänningsmätning vid batteriet som vid slutsteget när inget är på. Så inga uppenbara förluster där.

33-35mm2 kabel från generatorn till startmotorn. 50mm2 kabel från startmotorn till batteriet.
50mm2 och 16mm2 jordkabel från batteriet till chassie/växelåda.
50mm2 från batteriplus till delningblock och sedan maxstorleken (tror det är 25mm2) till slutsteget.
50mm2 jordkabel från slutsteget till chassiet. (lite bortskalade kardaler för att kunna passa in i slutsteget)
Alla jordpunkterna är slipade och verkar således vara i bra skick.

Generatorn laddar alltså max så som det är tänkt att den skall göra, dvs +14.05V (är specad till +14.1V)
Det är väl så att spänningen måste sjunka en hel del där man spelar högt eller skall spänningen alltid ligga stabilt å högt oavsett? Isåfall är det ju något som inte hänger med.
Mina lampor blinkar inte mycket men en del vid hög volym.

Desto jämnare och högre spänning desto bättre
+ skalar du bort trådar på kabeln så blir ju kabeln "mindre"

jag har bara två st rockford t115d2 med ett kicker zx.1000.1 som ger 1000rms @ 2ohm
sedan ett rockford 240 4kanalssteg som ger ut 150rms x 2 till mina rainbow 6,5"
sedan en rutten pioneer stereo som ska ut snarast
blinkade förr, efter att ha fixar kablarna och bättre jordpunkter så blinkar de inte ens på högvolym


205 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#38
Ja, den blir ju mindre men det blir ju ingen förlust värd att nämna ens om man skalar ner 15mm på änden på kabeln så det har ju 0 betydelse smile

Men vad har du för batteri och generator i din bil? Mitt är ett äldre Volvobatteri som fortfarande håller bra för bilen men kanske inte för bilstereoprylarna.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

1 534 Inlägg
26 april 2009
#39
timebandit skrev:
Ja, den blir ju mindre men det blir ju ingen förlust värd att nämna ens om man skalar ner 15mm på änden på kabeln så det har ju 0 betydelse smile

Men vad har du för batteri och generator i din bil? Mitt är ett äldre Volvobatteri som fortfarande håller bra för bilen men kanske inte för bilstereoprylarna.

jag har bmws 80amp generator och ett optima yellowtop batteri


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
#40
Original syrabbateri.......optima gelbatteri....en viss skillnad där ja smile
Högre inre resistans.......lägre inre resistans.....

timebandit> Jag skulle tro att ditt batteri är en stor bov i ditt problem med blinkande ljus.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök