3495
Sök

Accepabel lägsta spänningsnivå vid hög volym?

205 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Ja, det är nog kanske helt omöjligt.
Kollar man på batteriet så är det ett 55Ah med 520CCA eller dyligt. Är det CCA som är viktigast om man skall gå efter hur snabbt batteriet levererar ström?
Tänkte komma undan med att köpa ett nytt batteri men om det skonar bilen och prylarna så är det en investering.
Kollat runt lite och för MAX 2000:- så funderar jag på Running Bull 70Ah 760A eller ett Tudor High Tech 68Ah 650A.
Har inte kollat hur stort batteri som får plats i hyllan ännu så det får bli standard storlek för bilen.

Några invändningar eller tips? Skall inte spela mycket med bilen avstängd... Händer bara ibland och bara i någon/några minuter.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
26 april 2009
Lonefox skrev:
optima gelbatteri

Ehrm. wink

21 761 Inlägg
26 april 2009
timebandit skrev:
Kollat runt lite och för MAX 2000:- så funderar jag på Running Bull 70Ah 760A eller ett Tudor High Tech 68Ah 650A.
Har inte kollat hur stort batteri som får plats i hyllan ännu så det får bli standard storlek för bilen.

Running Bull är beprövat till bilstereo, kraftigt batteri. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
optima gelbatteri

Ehrm. wink

AGM dådå.... Absorbed Glass Mat.............

(Är fort. kvar i deras marknadsföring från 90-talet vilket du mkt väl vet :S )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
optima gelbatteri

Ehrm. wink

Hehe, misstänkte att det skulle bli något liknande svar men ett sådant batteri får man inte för under 2500:- ? Då sänker jag hellre volymen lite smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
26 april 2009
timebandit skrev:
Hehe, misstänkte att det skulle bli något liknande svar men ett sådant batteri får man inte för under 2500:- ?

Nja, det var inte så jag menade. Jag "påpekade" bara för Lonefox att han hade formulerat sig aningen....orätt. wink

Running Bull är ett bra val, ingen tvekan om saken. smile

7 241 Inlägg
26 april 2009
Drönirettab skrev:
timebandit skrev:
Hehe, misstänkte att det skulle bli något liknande svar men ett sådant batteri får man inte för under 2500:- ?

Nja, det var inte så jag menade. Jag "påpekade" bara för Lonefox att han hade formulerat sig aningen....orätt. wink

Running Bull är ett bra val, ingen tvekan om saken. smile

Som vanligt.... roll Jag MÅSTE uppdatera mig själv *dunkar huvudet i bordet ngr ggr*

Running Bull fungerar ypperligt vilket har bevisats i flertalet ljudbilar.

Själv skall jag skaffa ett 95Ah Running Bull i sommar. Lyckats snacka till mig ett bra pris...

1 534 Inlägg
26 april 2009
timebandit skrev:
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
optima gelbatteri

Ehrm. wink

Hehe, misstänkte att det skulle bli något liknande svar men ett sådant batteri får man inte för under 2500:- ? Då sänker jag hellre volymen lite smile

jag köpte mitt optima för 1995kr nytt på braljudibil wink

4 693 Inlägg
27 april 2009
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Har du kopplat om högtalarkablarna så att steget får 4 Ohms belastning än?

Nu har jag gjort det. Fan va tungdriven den blev sad Men Lysena blinkar inte ett jota längre, får inte ens strömfall vid fullt flås. Fattar inte hur det kan göra någon skillnad. Men tack så fruktansvärt mycket för hjälpen Drönirettab! Det höll på att kosta mig ett nytt batteri och kabeldragning, skönt att slippa det smile Puss på dig

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 april 2009
Softis skrev:
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Men jag kan säga så mycket som att när jag basar på rejält när det är mörkt ute så ser jag sästan ingenting. Typ som ett stroboskop, från att lysa helt till nästan helt svart vid varje "dunk" i basen.

Vad ska man göra för att åtgärda detta? Byta batteri eller?

Nu har jag gjort det. Fan va tungdriven den blev sad Men Lysena blinkar inte ett jota längre, får inte ens strömfall vid fullt flås. Fattar inte hur det kan göra någon skillnad. Men tack så fruktansvärt mycket för hjälpen Drönirettab! Det höll på att kosta mig ett nytt batteri och kabeldragning, skönt att slippa det smile Puss på dig

Skillnaden ligger i att vid högre motstånd (lägre belastning) så kräver steget inte lika mkt ström som vid lägre motstånd (högre belastning).
Nackdelen är iofs att man får mindre effekt, men ofta vinner man istället mer kontroll.

4 693 Inlägg
28 april 2009
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Drönirettab skrev:

Skillnaden ligger i att vid högre motstånd (lägre belastning) så kräver steget inte lika mkt ström som vid lägre motstånd (högre belastning).
Nackdelen är iofs att man får mindre effekt, men ofta vinner man istället mer kontroll.

Mindre effekt märks väldigt väl att jag fick. Har nästan gainen på högsta och innan hade jag på hälften. sad

Men någon skrev att med den kopplingen får jag 4 ohm, men basen ligger på 2x2 ohm. Kan man inte koppla på det blir på 2 ohm istället? Eller 2x2 ohm kanske blir 4 ohm, jag har inte en aning. Jag hade tydligen bara 1 ohm med den förra kopplingen.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
28 april 2009
Enda sättet att få till 2 Ohm med den basen är att bara använda ena talspolen, men då ändras parametrarna en del och dessutom tål inte basen lika mycket effekt. Med andra ord ett dåligt sätt (enligt mig) att utnyttja basen på. smile

Med din bas så kan man bara få till 1 eller 4 Ohm när båda spolarna används. Det var alltså kopplat till 1 Ohms impedans förut, vilket gjorde att steget överbelastades och drog väldigt mycket ström. Nu kan inte steget ge ut lika mycket effekt, men istället drar det inte så ruskigt mycket ström och kan också "hålla ordning" på baskonen så att den spelar kontrollerat. smile

4 693 Inlägg
28 april 2009
Drönirettab skrev:
Enda sättet att få till 2 Ohm med den basen är att bara använda ena talspolen, men då ändras parametrarna en del och dessutom tål inte basen lika mycket effekt. Med andra ord ett dåligt sätt (enligt mig) att utnyttja basen på. smile

Med din bas så kan man bara få till 1 eller 4 Ohm när båda spolarna används. Det var alltså kopplat till 1 Ohms impedans förut, vilket gjorde att steget överbelastades och drog väldigt mycket ström. Nu kan inte steget ge ut lika mycket effekt, men istället drar det inte så ruskigt mycket ström och kan också "hålla ordning" på baskonen så att den spelar kontrollerat. smile

Själva basljudet är helt okej, fint och bra. Problemet är bara att det är alldeles för LÅGT! Jag trodde att den basen kunde punga på utav bara fan. Antingen hade jag fel, eller så behöver jag en bättre låda.

Jag har ju en JBL GTO BR 1204 låda från min gamla bas. Har inte en aning om hur stor den lådan är, men jag skulle kunna tänka mig runt 30-40 liter slotad.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2009
Basen ska kunna spela på bra helt klart! Men för att göra det så krävs en bra låda som är anpassad till din bil samt bra med effekt att driva basen med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
28 april 2009
Ja har ett MDS GP800 monoblock som driver den. Däremot så läcker den runt hela högtalaren, den passar inte så bra. Måste ha en ny låda. sad

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2009
Softis skrev:
Ja har ett MDS GP800 monoblock som driver den. Däremot så läcker den runt hela högtalaren, den passar inte så bra. Måste ha en ny låda. sad

och va ger de för effekt i 4ohm tongue

köp ett ordentligt monosteg, driv de då i 1ohm och en bättre låda.

Kanske måste byta batteri då med.

7 241 Inlägg
28 april 2009
Byta steg och se över strömförsörjningen är bra idéer ja.

Antingen ett monoblock som klarar ett ohm eller ett stereosteg som lämnar lagon effekt i två ohm stereo och köra en spole per kanal.

4 693 Inlägg
28 april 2009
Det ligger på 400wrms@4ohm... samma som basen

Köpte steget för 2 veckor sen :S
Senast redigerat av Softis (28 april 2009)

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 april 2009
Softis skrev:
Det ligger på 400wrms@4ohm... samma som basen

Köpte steget för 2 veckor sen :S

Basen klarar 1600W peak enligt spec.....vilket får mig att tro att den trivs bättre med säg 800W rms wink

4 693 Inlägg
29 april 2009
Men steget stannar, går på soc så jag har inte så fett med pengar plus att det är sprillans nytt. Ska köpa en ny låda där emot... Hoppas det hjälper smile

Sen ligger basen på 1600 watt i 2 ohm och steget på 1600 watt i 2 ohm. Nu driver jag ju basen i 4 ohm, alltså 400 wrms i steget, borde inte effekten vara på 800 watt och 200 wrms i basen då?

Booyakasha!

Sök