3653
Sök

Accepabel lägsta spänningsnivå vid hög volym?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2009
nåväl, de låter ju om basen iaf:) ja det ligger väl därikring, beroende på ström osv. sen ska man inte lita på alla siffror alltid. dock får du ju ut mest av basen om du kör de i 1 ohm. vilket är att föredra enl mig iaf. Bara att spara, tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
Softis skrev:
Men steget stannar, går på soc så jag har inte så fett med pengar plus att det är sprillans nytt. Ska köpa en ny låda där emot... Hoppas det hjälper smile

Sen ligger basen på 1600 watt i 2 ohm och steget på 1600 watt i 2 ohm. Nu driver jag ju basen i 4 ohm, alltså 400 wrms i steget, borde inte effekten vara på 800 watt och 200 wrms i basen då?

Effekttåligheten på basen ändras inte bara för att du kopplas talspolarna annorlunda. Varje spole tål 200Wrms/800Wmx oberoende av om du serie eller paralellkopplar dom. Däremot så lämnar ju som sagt steget mindre med effekt vid seriekoppling än vid paralellkoppling eftersom du då får en högre impedans och därmed lägre belastning på steget.

Om du vill få till det maximalt bra med dom saker du har så ber du Drönirettab räkna ut en låda som du sen får tillkapad hos närmsta bygghandel och sen limmar ihop. smile Då får du rätt volym (på portad låda) och lär dig samtidigt lite om lådbyggnation.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
29 april 2009
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
Men steget stannar, går på soc så jag har inte så fett med pengar plus att det är sprillans nytt. Ska köpa en ny låda där emot... Hoppas det hjälper smile

Sen ligger basen på 1600 watt i 2 ohm och steget på 1600 watt i 2 ohm. Nu driver jag ju basen i 4 ohm, alltså 400 wrms i steget, borde inte effekten vara på 800 watt och 200 wrms i basen då?

Effekttåligheten på basen ändras inte bara för att du kopplas talspolarna annorlunda. Varje spole tål 200Wrms/800Wmx oberoende av om du serie eller paralellkopplar dom. Däremot så lämnar ju som sagt steget mindre med effekt vid seriekoppling än vid paralellkoppling eftersom du då får en högre impedans och därmed lägre belastning på steget.

Om du vill få till det maximalt bra med dom saker du har så ber du Drönirettab räkna ut en låda som du sen får tillkapad hos närmsta bygghandel och sen limmar ihop. smile Då får du rätt volym (på portad låda) och lär dig samtidigt lite om lådbyggnation.

Bara limmar? Jag brukar skruva som fan och limma dom lådorna som jag har byggt. Vi har tydligen ingen såg i närheten som man kan måttbeställa ifrån sad
Lådritning kan jag göra själv. Jag vet hur många liter den ska vara på och det räcker väl? Jag har Google Sketchup som man kan bygga lådor i, har gjort några där smile

Men om jag har basen paralellkopplad, hur stor är risken att steget pajjar då?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
Skruva kan du göra för att hålla ihop bitarna medans limmet torkar, för om du har gjort rätt så ska limfogen bli starkare än materialet du limmar.

Har du ingen såg själv eller någon bekant som kan såga åt dig då? För som du själv sa då så kan du ju få till rätt lådmått själv med Sketchup.

Eftersom steget inte är byggt för att tåla 1Ohms belastning så finns risken helt klart för att det går sönder, men eftersom det har funkat för dig förut så kan du ju prova igen om det inte gör dig så mycket ifall steget går sönder. Håll koll på temperaturen bara så är det ganska lugnt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
29 april 2009
ChriZtoffer skrev:
Skruva kan du göra för att hålla ihop bitarna medans limmet torkar, för om du har gjort rätt så ska limfogen bli starkare än materialet du limmar.

Har du ingen såg själv eller någon bekant som kan såga åt dig då? För som du själv sa då så kan du ju få till rätt lådmått själv med Sketchup.

Eftersom steget inte är byggt för att tåla 1Ohms belastning så finns risken helt klart för att det går sönder, men eftersom det har funkat för dig förut så kan du ju prova igen om det inte gör dig så mycket ifall steget går sönder. Håll koll på temperaturen bara så är det ganska lugnt.

jaha, så det blir alltså överhettat och sen går sönder? Har spelat som fan och det är ju inte ens fisljummet när det var paralellkopplat.

Får man ut på garantin om det går sönder när man har kopplat det så?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
Det kan säkert gå sönder ändå, fast nån skyddskrets borde bryta ut först. Men överhettning är ett klart tecken på att något är fel! Så om ditt nu är ljummet, ja då kan du nog köra på och hoppas att det håller. smile Om det dock går sönder pga att du har kopplat fel (handhavandefel alltså) så får du inte ut på garantin, om inte dom i butiken vill tillämpa good-will.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 april 2009
Håller med ChriZ....

Dock måste jag påpeka att om man lastar hårdare än vad steget eg. är gjort för så ber man om problem OM MAN INTE SÄKERHETSSTÄLLT STRÖMFÖRSÖRJNINGEN! För då blir det ÄNNU känsligare för störningar, ju kraftigare störningar (spänningsdippar) ju större risk atts teget bränner.
Senast redigerat av Lonefox (29 april 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
29 april 2009
Ringde till BRL i Örebro, dom skulle maila över en ritning till mig så jag får ut maximalt ljud. Det blev en portad, bäst enligt dom till den basen. Har inte fått ritningen än, men kan lägga ut den i en bättre lämpad tråd sen.

Får hoppas att jag får bra ljud då även fast jag kör i 4 ohm.

Booyakasha!

Sök