3707
Sök

Volvo 850 t5 ryker blåvitt

191 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
hej, min bil började ryka blåvitt och dummpa ur sig olja när man väclade, inte på tomgång eller gaspådrag utan bara när man ladda upp och sen släppte av, då kom det en stort blåvitt moln.

turbo trodde alla andra så jag inhandlade en begagnad "fräsch" turbo men när vi monteraat den så ryker  bilen nå fruktansvärt hela tiden, blå  vit rök som luktar lite fränt. Vi komptestade och fick 12kg på den första och 10 på de andra vylindrarna, vi hällde i olja i den och kom fram till att de inte var kolvring utan kanske en ventil?  vevhusventen är inte igensatt.

Jag tror ddock att jag blev blåst på turbon eftersom det började precis när vi bytt den, alla axlarna kändes fräscha med. vad tror ni det kan vara för fel tro? kan de vara en eventuell avgasventil eller kanske turbo?

Väldigt tacksam för svar
MVH Emil

Man måste våga dö för att kunna leva

8 250 Inlägg
27 april 2009
Ventiltätningarna

191 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
okej, han verkar dra en hel del vatten samt att det ligger lite olja och de ryker mellan avgashuset och turbin huset (vi var tvungna att avgashuset från min till den nya om den inte är helt tät nu) verkar inte dra någon olja riktigt.. okej ventitätningarna är dags att bytas eller vad? mer jobb att göra det än att byta motor?

191 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
nu ryker bilen hela tiden och vid tomgång så bara bolmar det ur den, drar väldigt mycket olja. Funderar på att byta till en ny motor men undrar bara, kan det inte vara turbon? kände på den nu och den är glapp.
vill inte byta hela motor bara för en turbo så borde kanske byta till en jag vet är fräsch och se? för det började ju ryka om den precis efter vi monterat den nya 16t och när den stod på tomgång innan vi ens hunnit testa den...

väldigt tacksam för hjälp

Mvh Emil

424 Inlägg
1 juni 2009
EmilErik skrev:
hej, min bil började ryka blåvitt och dummpa ur sig olja när man väclade, inte på tomgång eller gaspådrag utan bara när man ladda upp och sen släppte av, då kom det en stort blåvitt moln.

turbo trodde alla andra så jag inhandlade en begagnad "fräsch" turbo men när vi monteraat den så ryker  bilen nå fruktansvärt hela tiden, blå  vit rök som luktar lite fränt. Vi komptestade och fick 12kg på den första och 10 på de andra vylindrarna, vi hällde i olja i den och kom fram till att de inte var kolvring utan kanske en ventil?  vevhusventen är inte igensatt.

Jag tror ddock att jag blev blåst på turbon eftersom det började precis när vi bytt den, alla axlarna kändes fräscha med. vad tror ni det kan vara för fel tro? kan de vara en eventuell avgasventil eller kanske turbo?

Väldigt tacksam för svar
MVH Emil

Ska inte kompet på motorn ligga runt 8,5 kilo per cylinder? men ändå rätt stor skillnad på 2 kilo ?!
topp packningen? och ventiltätningarna som gett upp, bilen gått långt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

511 Inlägg
1 juni 2009
har du tokkört den eller den gått varmt?

brukar ju inte bara ske för att man byter turbo, men glappar turbon så är den väll också slut,
men ska ju inte kräma ur sej olja och ha olika komp utan mest bara kast laddtryck och bolmingen

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

191 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
bilen gått 26 men motorn vet jag inte för den är bytt någon gång, täppt vevhusvent? som gör att han inte trycker ut stickan utan ur dumpen? oljereturen från turbo kan de vara nå med den kanske, va nå "snille" som trodde att det kunde vara det big_smile

120 Inlägg
7 juni 2009
garanterat turbon

49 Inlägg
9 juni 2014
Hört att även  om vevhusen inte är tätt ska den bytas det är något som krånglar i dem.. OBS förstod inte när mekaniken förklarade. I ditt fall låter det absolut som turboras.. Kan också vara vevhusen då den är kopplat till en tryckslang så den kan gå igenom olja där och att den skjuter sedan ut och blir vit/blåst moln?

Sök