4049
Sök

Volvo tic vill inte starta efter renoverring

3 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
har renovetat men nya lager o kolvringar samt alla packningar. provstartat o felsökt men tänder intre alls men har gnista. o bensin får han me. svänghjulet har ja stält på alla skruvhål men ingen reaktion. va kan vara felet?? har gjort slut på allt ja kan tänka mig vara felet. mvh


driftsättare
169 Inlägg
28 april 2009
#2
har du komp då? tänkte om pillat med toppen så kanske någon/några ventiler står lite öppna hände mig men då visste jag ju det eftersom jag satt i ny kam


1 758 Inlägg
29 april 2009
#3
henningx skrev:
tänder intre alls men har gnista.

Tolkar det som att du skruvat ur stiften och kollat att du har gnista, men att den sedan inte verkar tända rätt?
Skruva ur stiften och stoppa ner en skruvmejsel eller liknande i ettans tändstiftshål så du har koll på vart kolven befinner sig. Sen vrider du runt motorn för hand med tändningen på och kollar när gnistan kommer i förhållande till kolvens läge.
Annars är det väl bara att dubbel- och trippelkolla så att allt verkligen står rätt. Kolla på alla skivor/drev så att det verkligen är nollat som det ska, att ettan står i ÖD, kammen står rätt och alla tänddelar (fördelarlock, rotor, tändkablar etc.) sitter som de ska.

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 april 2009
#4
schnauz skrev:
henningx skrev:
tänder intre alls men har gnista.

Kolla på alla skivor/drev så att det verkligen är nollat som det ska, att ettan står i ÖD, kammen står rätt och alla tänddelar (fördelarlock, rotor, tändkablar etc.) sitter som de ska.

hmm minna när jagf hade ett liknande fel på min 240. remmen var lite fel ställt och sen var inte ettan i ÖD. när jag drog på starten ett par gånger så gick mina ventiler åt skogen så de lär han allt hört om de inte ligger rätt till.. låter den som en diesel efteråt big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
henningx skrev:
tänder intre alls men har gnista.

Tolkar det som att du skruvat ur stiften och kollat att du har gnista, men att den sedan inte verkar tända rätt?
Skruva ur stiften och stoppa ner en skruvmejsel eller liknande i ettans tändstiftshål så du har koll på vart kolven befinner sig. Sen vrider du runt motorn för hand med tändningen på och kollar när gnistan kommer i förhållande till kolvens läge.
Annars är det väl bara att dubbel- och trippelkolla så att allt verkligen står rätt. Kolla på alla skivor/drev så att det verkligen är nollat som det ska, att ettan står i ÖD, kammen står rätt och alla tänddelar (fördelarlock, rotor, tändkablar etc.) sitter som de ska.

där sa du något.. ty big_smile



Sök