3144
Sök

Kan polisen bötfälla genom polishelikopter?

1 268 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
kan polisen bötfälla och skicka hem en bot för fortkörning med hjälp av endast klockning från luften eller hur funkar det?

1 587 Inlägg
29 april 2009
Haha bra fråga smile de undrar jag med ! Men ja tror de e rätt dyrt o hänga uppe i luften med en helikopter för att ta folk som kör fort tongue

★★★★★
455 Inlägg
29 april 2009
måste dom inte kalibrera laser? rätt svårt från ett flygande föremål

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 april 2009
www.polisen.se maila och få ett korrekt svar

260 Inlägg
29 april 2009
I praktiken borde det vara möjligt men tvivlar starkt på att dom kommer göra det.

4 005 Inlägg
29 april 2009
Jag har fått lära mig att lasermätning måste ske från fast punkt, alltså stillastående.

Dels så kan de välja två platser och ta tid hur lång tid det tar för dig att färdas mellan de punkterna.
Dels kan du de böta dig för vårdslös körning om du kör avsevärt för fort och riskerar ditt eget och andras liv.

502 Inlägg
29 april 2009
Mammas man blev tagen av polishelikoptern när han körde för fort en natt för 10 årsedan.
så visst går det, men skulle tro det är rätt ovanligt.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

109 Inlägg
29 april 2009
visst kan dom det.

på motorvägen så e det utmarkerat ett avstånd, dom avstånden tar dom tiden mellan.

alltså hur lång tid tar det för bilen att färdas från det ena markeringen till andra.

då räknar dom ut hastigheten och meddelar folket nere i bilarna.

213 Inlägg
29 april 2009
Jodå , visst fan kan dem de.. Har själv blivit det för ett bra tag sen.. men vad jag har hört så slutade dem med helikopter det blev tydligen för dyrt.

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

553 Inlägg
29 april 2009
Vad jag har hört (Observera Hört) så får polisen inte använda helikoptern längre sen ett antal år tillbaka då det är för dyrt...

80 Inlägg
29 april 2009
Inte det lättaste att ta regnummer från helikoptern.

399 Inlägg
29 april 2009
Om du blir stannad så  begär ett papper på att du körde förfort av Helikoptern. Då måste dom landa och det kostar Pengar, Har du tur släpper dom dig.

VOLVO for life

Supraman
2 300 Inlägg
29 april 2009
Jo dom använder sig av klockningsmetoden.

Lite ot men ett dumt slöseri på resurser som kunde läggas på att jaga riktiga bovar

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

denkz
323 Inlägg
29 april 2009
Chrill27 skrev:
Vad jag har hört (Observera Hört) så får polisen inte använda helikoptern längre sen ett antal år tillbaka då det är för dyrt...

Såg en polishelikopter senast idag. Men tror inte dem har många. För nått år sen var det snack om att dem skulle ha en i göteborg som skulle flyga hit till sthlm vid behov. Men tror att det finns en här ändå

2 911 Inlägg
29 april 2009
Ja du kan bli bötfälld från helikopter
och nej, mätpunkten behöver inte vara fast.

Finns flertalet fall där bl.a. polis-mc har klockat MÖTANDE trafik t.o.m.

2 911 Inlägg
29 april 2009
Stefan Varberg skrev:
Jo dom använder sig av klockningsmetoden.

Lite ot men ett dumt slöseri på resurser som kunde läggas på att jaga riktiga bovar

Polisen har en budget för helikoptrarna, i denna budget planeras bevakning etc. in under en kommande tid och under denna tid sker då trafikbevakning o.s.v.

Budgeten gäller däremot inte i akuta fall vid fara för person eller egendom om helikoptern kan utföra något som markpersonal inte kan, t.ex. snabbare till platsen eller värmekamera.

Driver
2 111 Inlägg
29 april 2009
Decibel skrev:
Ja du kan bli bötfälld från helikopter
och nej, mätpunkten behöver inte vara fast.

Finns flertalet fall där bl.a. polis-mc har klockat MÖTANDE trafik t.o.m.

Dum fråga kanske. Men hur går det till när de klockar mötande?. Visst, se att man kör för fort är möjligt. Men klocka "exakt" hastighet, hur går det till?...

Iomed att även hojjen är i rörelse och att se några fasta punker som man kan mäta mellan känns orealistiskt. Iallafall oerhört svårt, speciellt att bevisa.

Nyfiken.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

2 911 Inlägg
30 april 2009
Avstånd kombinerat med tid.
Samt (ibland) kontrollmätning på sträcka.

1 268 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Avstånd kombinerat med tid.
Samt (ibland) kontrollmätning på sträcka.

men då är frågan hur får dom regnummer från luften då?

vad jag hört så måste dom stå still i luften tongue

845 Inlägg
30 april 2009
det finns väl mest 1 helikopter i varje "storstad" eller vad man ska säga här uppe i östersund har vi 1 polishelikopter som är ute och flyger ganska mycket. men att dom bötfäller bilar från luften var nog längesen. och östersund i sig är väl inte så stort men.
finns nog ganska många polis helikoptrar.

Sök