3846
Sök

Hjälp med inkoppling!

17 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Jag har en bmw e12 och har nyss börjat bygga ljud i den då original är obefintligt.
Jag satte 6x9or bak och 5,25or fram i dörrarna. Sen har jag två små diskanter med delningsfilter som jag inte har någon aning om hur jag ska koppla, kan någon förklara grundligt? Jag driver allt på stereon (4x45W) då jag inte har köpt steg ännu.

Uppskattar hjälp!

Hewi
571 Inlägg
29 april 2009
Om du kör det på stereon så strunta i extra diskanterna du har , det kommer inte att bli speciellt mkt bättre med dom inkopplade!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

98 Inlägg
29 april 2009
pwilhelm skrev:
Om du kör det på stereon så strunta i extra diskanterna du har , det kommer inte att bli speciellt mkt bättre med dom inkopplade!

Okej? Så att han ska bara lira midbas fram? delningsfiltret har två utgångar, som 5,25" ska kopplas på. står antagligen en Input = kabeln som gick till original högt. Mid = 5,25". Tweeter = DIskant

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
pwilhelm skrev:

Hur menar du nu?? Varför skulle ett par diskanter inte lyfta ljudet bara för att han inte driver det på steg?

Diskanterna kopplar du till delningsfiltret som du sen kopplar parallellt med kablarna till 5,25orna. Alltså + kabeln från filtret till + på dörrhögtalaren och - kabeln från filtret till - på dörrhögtalaren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Ja då är det julas Ultimate skitsystem. Kom som ett paket med 2 st 5,25or och 2st skrikare + delningsfilter skulle det va. Men jag är ganska... eller väldigt amatör på billjud, delningfiltrena, eller det jag antar är dom, ser ut som ett stort motstånd, tejpad svart. två anslutningar. Kan någon försöka göra ett kopplingschema? Ursäkta mig om jag är lite vimsig, har inte sovit på ett bra tag.hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
Delningsfiltret, kan det vara en kondensator? Isåfall så ska den bara kopplas i serie med diskantens pluskabel. Så diskantens - till - på 5,25an, + på diskanten kopplat till "filtrets" ena ände, andra änden koppla till + på 5,25an.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

17 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Var är det lämpligt att ta ut + och - till stereon? på diskanten eller på 5,25an? asså dubbelkabelskor.

Snäll pöjk
703 Inlägg
30 april 2009
Jag skulle också behöva hjälp med inkoppling av bas och slutsteg.. Mutant 12" (har bild på sidan). Det jag undrar är hur jag ska koppla kablarna..? Trodde att jag kunde det men fick inget ljud sad
Kan det vara så att batteriet är för dåligt?

Tacksam för svar! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
30 april 2009
ska man inte koppla remoten till ex antennkabeln? :S Har jag hört i alla fall, kanske inte spelar någon roll?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
Yleisrasva skrev:
Var är det lämpligt att ta ut + och - till stereon? på diskanten eller på 5,25an? asså dubbelkabelskor.

Om det är dom till högtalarna du menar så spelar det ingen roll, resultatet blir samma. Du kan koppla in diskanterna mitt på kabeln om du så vill.

mangedif skrev:
Jag skulle också behöva hjälp med inkoppling av bas och slutsteg.. Mutant 12" (har bild på sidan). Det jag undrar är hur jag ska koppla kablarna..? Trodde att jag kunde det men fick inget ljud sad
Kan det vara så att batteriet är för dåligt?

Tacksam för svar! smile

Hur har du kopplat då? Plus från batteriet, jord från en renslipad bra punkt i chassit, remoten och lågnivå från stereon? Isåfall så ska det gå igång, lyser lampan på steget?

mangedif skrev:
ska man inte koppla remoten till ex antennkabeln? :S Har jag hört i alla fall, kanske inte spelar någon roll?

Antennkabeln ska du INTE koppla den till! Däremot om du har elantenn så kan du koppla till kabeln som aktiverar den.
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

17 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
jag har kopplat in 5,25orna men problemet ligger i att jag inte har någon aning om hur jag kopplar in diskanterna och kondensatorn (delningsfilter) med 5,25orna. Var matar man in plus från stereon in i högtalarna? Matar man in dom i 5,25orna? snälla kan ingen rita upp ett elschema i paint eller nå?

Snäll pöjk
703 Inlägg
30 april 2009
pluskabel till batteriet, jorden under baksätet (fästet) slipat, remoten till antennkabeln (sammankopplade), lågnivå, vet inte till vilken kabel vid sterion?... Lågnivåkabeln = blå, testade mig fram lite men inget hände ändå. Men som jag sa innan, kan det inte vara batteriet som kanske är för svagt?

1 915 Inlägg
30 april 2009
Remote till antennkabeln ?
Isåfall är det inte konstigt att det inte funkar..

Remote ska ha ström när stereon är påslagen.

En antennkabel är det inte ström i.
Däremot om du har en eldriven antenn så kan du koppla in på den, men en del bilar har endast antennen uppe när radion är på, byter man till tex cd åker antennen ner, men det e nog lite olika.

Mät dina kablar och se så du har ström vid slutsteget och bra jord.

Startar bilen ? Isåfall ska det finns ström så steget startar/funkar.
Händer det inget när du vrider på nyckeln ? byt batteri...

mangedif skrev:
pluskabel till batteriet, jorden under baksätet (fästet) slipat, remoten till antennkabeln (sammankopplade), lågnivå, vet inte till vilken kabel vid sterion?... Lågnivåkabeln = blå, testade mig fram lite men inget hände ändå. Men som jag sa innan, kan det inte vara batteriet som kanske är för svagt?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
Yleisrasva skrev:
jag har kopplat in 5,25orna men problemet ligger i att jag inte har någon aning om hur jag kopplar in diskanterna och kondensatorn (delningsfilter) med 5,25orna. Var matar man in plus från stereon in i högtalarna? Matar man in dom i 5,25orna? snälla kan ingen rita upp ett elschema i paint eller nå?

Okej då tar vi det igen då... 5,25orna är redan inkopplade på högtalarkablarna från stereon, right? Då tar du helt enkelt - från diskanterna till - på 5,25orna. Sen så tar du + från diskanterna och kopplar till ena änden av kondensatorn, den andra änden kopplar du till + på 5,25an. Du gör alltså helt enkelt en parallellkoppling.

mangedif skrev:

Nu har du nog snurrat ihop det lite här tror jag... plus och jord är jag med på, det är rätt. Men remoten ska INTE kopplas till antennkabeln, den ska till den blåa kabeln bakom stereon. Lågnivån (helt enkelt signalen till steget) ska kopplas in i lågnivå (RCA) uttaget bak på stereon.

Batteriet är nog inte för svagt, men du kan ju testa att dra igång bilen (när du har kopplat rätt) så märker du snabbt om batteriet är kasst eller ej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 915 Inlägg
30 april 2009
Från dina 5,25" så kopplar du in + & - och drar vidare till diskanten så ska det funka.

Funkar även att dra kablarna först till diskanterna och sedan vidare till 5,25".
Tror inte du behöver något kopplingsschema till det smile
Använd strömtjuv, kabelskor, löda osv, många sätt funkar,  men de är olika bra.

Yleisrasva skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
larsson.m skrev:
Från dina 5,25" så kopplar du in + & - och drar vidare till diskanten så ska det funka.

Funkar även att dra kablarna först till diskanterna och sedan vidare till 5,25".
Tror inte du behöver något kopplingsschema till det smile
Använd strömtjuv, kabelskor, löda osv, många sätt funkar,  men de är olika bra.

Yleisrasva skrev:

Glöm inte kondensatorn! wink Den fungerar som ett slags delningsfilter så utan den förstörs diskanten eftersom den kommer att få spela för låga frekvenser.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

17 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Alright sorry... är lite segt just nu, men då fattar jag. Mitt fel läste fel i tidigare inlägg. Brukar normalt vara ganska haj på el. Har ju dragit om hela elsystemet i min buggy:)

Snäll pöjk
703 Inlägg
30 april 2009
Ofan, det ska funka då med den blåa kabeln bakom sterion? Får testa det imon då, tackar för responsen!
Tänkte bara att steget kan ju säkerligen också vara trasigt, köpte begagnat.. Är det möjligt att bara koppla basen direkt till sterion utan steget, så slipper man kanske köpa nytt batteri om det inte skulle vara det felet.

1 915 Inlägg
30 april 2009
Ja, blå kabel är styrning för elantenn/remote.
Om det inte funkar ändå så kolla så du har ström i kablarna.
Att koppla basen direkt till huvudenheten är ingen bra ide, det kommer inte att funka.

Som jag skrev i ett annat inlägg, funkar bilen att starta osv är det inget fel på batteriet så sluta häng upp dig på batteri.
Börja med att koppla alla kablar på rätt sätt, om det ändå inte funkar, kolla säkringar och mät kablarna så det kommer fram minst 12v.
Om steget funkar (lampa lyser) men det ändå inte spelar nåt så kolla så lågnivåkablar sitter rätt.

mangedif skrev:
Ofan, det ska funka då med den blåa kabeln bakom sterion? Får testa det imon då, tackar för responsen!
Tänkte bara att steget kan ju säkerligen också vara trasigt, köpte begagnat.. Är det möjligt att bara koppla basen direkt till sterion utan steget, så slipper man kanske köpa nytt batteri om det inte skulle vara det felet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
mangedif skrev:

Om du har en Pioneer stereo så kan det går att brygga dom bakre kanalerna till en bas (OBS! Kolla upp detta i instruktionsboken först). Du får inte ut särskilt mycket effekt men det ska fungera iaf. Men som redans sagts, om bilen går igång så är det inte batteriet som det är fel på. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök