Topppackningen på saaben är garanterat sönder, men det är så att kylvattnet har kokat ett par gånger nu. Jag undrar vad som händer när detta sker och hur det påverkar själva motorn?
Det som händer är att blockpackningen (topplockspackningen) går sönder eller att toppen viker sig, vilket gör att du tappar kompressionen då den går antingen ut från toppen eller in i en olje/kylkanal.
får du in vatten i oljan (via förbränningsrummet) så tappar du smörjfunktionen och lager osv tar skada.
Väldigt kort beskrivning av vad som kan hända, det kan ställa till med mycket mer skada än det jag nämner.
Ännu en tråd med på tok för lite info och en dumdristig förare som kör med trasig motor.
det som händer när det kokar är som du säkert sett i en gryta att det blir luftbubblor. När kylvattnet "försvinner" så blir det enormt varmt. Hur skadan blir beror på vilken bil och motor det är.
BMW M20 och M50 motorer har kännsliga toppar som spricker om de går varma. Ford Mondeo 16v 2.0 räcker oftast med att plana av toppen. Såhär går det med S40 turbomotorer om man kör dem för varmt. Det är en 0.6mm bred spalt mellan cylindrarna, i denna kokar vattnet bort och man får en hot spot oc cylindern spricker.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
De där hände mig, E36 323.. Tråkigt som ffan, den hann gå upp EN enda gång i hög temp o då var de kört, 16.300 mil hade den gått, inte alls mkt och ändå kan sånt hända
De där hände mig, E36 323.. Tråkigt som ffan, den hann gå upp EN enda gång i hög temp o då var de kört, 16.300 mil hade den gått, inte alls mkt och ändå kan sånt hända
Du var även med när min s40 kokade om du kommer ihåg sevve ;D
torpis skrev:
Ännu en tråd med på tok för lite info och en dumdristig förare som kör med trasig motor.
det som händer när det kokar är som du säkert sett i en gryta att det blir luftbubblor. När kylvattnet "försvinner" så blir det enormt varmt. Hur skadan blir beror på vilken bil och motor det är.
BMW M20 och M50 motorer har kännsliga toppar som spricker om de går varma. Ford Mondeo 16v 2.0 räcker oftast med att plana av toppen. Såhär går det med S40 turbomotorer om man kör dem för varmt. Det är en 0.6mm bred spalt mellan cylindrarna, i denna kokar vattnet bort och man får en hot spot oc cylindern spricker.