2413
Sök

Bränd Signaljord/ Jordförslag i Golf IV

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Tjenare! har läst lite här på forumet om folk som råkat ut för samma fel som mig!. Har lyckats att bränna signaljorden i min stereo med. Den är på lagning och ska komma tillbaka nu i veckan förhoppningsvis smile
Orsaken till felet var att jag kopplade in plus matningen på steget innan jag kopplade in jorden och hade lågnivåkabeln i sad är man lite klantig så är man! sad

MEN det misstaget ska jag inte göra om någon mer gång! Själva problemet är nu att jag är lite osäker på om jag jordat steget ordentligt! så skulle behöva ha lite tips på bra ställen i skuffen att jorda på! Bilen i fråga är en golf IV. Steget har jag byggt ner i reservhjulsbaljan och har en halvmeter jordkabel att tillgå. Som jag gjort nu så har jag jordat i plåtinnerskärmen innanför högerbaklykta.

lite info om grejerna som sitter i

Huvudenhet: KDC-W7141UY
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_281.html

Steg: Magnat RX MONO
http://www.docent-decibel.se/store/bils … od_29.html

Basar: Magnat Ad 250 x2
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_189.html

Wiringkit: Autoleads Powerkit 1200
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_256.html

Tacksam för ALL hjälp jag kan få!!!
mvh/ Wicke

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Bälteshållaren är ett hett tips, alternativt infästningen för baksätet. Huvudsaken är att du jordar i en bult som sitter i en rejäl balk eller liknande. Andra mindre plåtytor kan vara dåligt svetsade och då blir även jorden följdaktligen dålig. Se till så att du slipar helt rent under kabelskon så blir det bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 005 Inlägg
5 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Bälteshållaren är ett hett tips, alternativt infästningen för baksätet. Huvudsaken är att du jordar i en bult som sitter i en rejäl balk eller liknande. Andra mindre plåtytor kan vara dåligt svetsade och då blir även jorden följdaktligen dålig. Se till så att du slipar helt rent under kabelskon så blir det bra. smile

Bälteshållare blir bra det!

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Hmn okej jo naturligtvis så är det bästa möjliga att kunna jorda i en balk lr dyl. frågan är hur pass lätt åtkomligt bälteshållarna sitter på min bil.. ^^ höppas på så lite operation som möjligt och att kunna hålla mig till att använda den kabeln jag har. för är osäker på att den räcker ända fram till bälteshållarna sad
bör kanske nämna att det är en 3 dörrars golf IV om det skulle spela någon större roll... men tackar så mkt för tipsen! smile ska undersöka detta smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Det jobb du lägger på att få till en bra jordpunkt nu tjänar du ju in på att du inte behöver skicka HU och steg på reparation igen. wink Och nya kablar finns ju att få tag på om den nu skulle vara för kort.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Jo självklart är det så! jag tänker mest på smidighetens skull! och gillar inte att dra strömkablar under sätet som det tycks bli om det skulle uppstå en gnista lr vad som så är det ganska kört sad

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Att dra jordkabeln under sätet är ju ingen som helst fara, om nåt där skaver av den så händer det ju inget eftersom den ändå sitter i jord. smile Och om du drar åt den riktigt så ska den inte släppa heller, för så illa till sitter väl ändå inte tanken att den kan påverkas av en gnista där?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
sant! tänker alltid de värsta senarierna man kan tänka sig när det gäller ström! tongue jeg tänkte mest på brandfara i klädseln:P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Aha hehe, njaa nåt sånt behöver du då inte vara rädd för. wink Det är nog mer än ovanligt, och skulle det hända så har du väl brandförsäkring?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
jo sant men orka få bilen uppbrunnen tongue XD

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Som sagt, risken för det är nog väldigt liten. wink Om du sätter fast kabeln riktigt i en bra jordpunkt där den inte rör på sig så är det lugnt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Yes smile tackar så hemskt mkt för tipsen!! ska undersöka detta!! smile om inte annat det finns inget sätt att kunna mäta hur pass stort strömflöde man har på olika punkter och isf kunna reda ut om min jordpunkt som jag har i dagsläget är för dålig? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Att mäta en jordpunkt genom strömmätning är svårt om du inte har rejäla grejer. Det du kan göra isåfall är att sätta på nån låt som du brukar spela, vrid upp volymen och mät spänningen fram vid batteriet, mät sen på stegets kopplingsplint och jämför. Då får du iaf en hint om ifall det är en bra eller dålig punkt du har valt. Men rent spontant så tycker jag det käns som att en punkt i innerskärmen vid bakljusen inte är så dära värst jättebra.
Senast redigerat av ChriZtoffer (5 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

23 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
okej det där med utr för att mäta är inga problem har 2st jag känner som är elektriker o har tillgång till det mesta!!!.. smile okej ja ska undersöka allt detta tackar så hemskt mkt för all hjälp! smile

Sök