3043
Sök

Hålla bilen stilla med dragläget i brant backe?

268 Inlägg
5 maj 2009
#21
Det går alldeles utmärkt att hänga en 9-5a i brant backe. Har tom fickparkerat min 9-5a i kraftigt brant backe! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 maj 2009
#22
Fredrik wilhelmsson skrev:
Hexenhammer skrev:
Fredrik wilhelmsson skrev:
Jag skulle gissa på att volvon inte har någon turbo och det har saaben därför det är lättare att starta i backen med volvon...och därför saaben har starkare motor än volvon, fast volvon får sin kraft på låga varv...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror det är.

Öh? Det låter inte troligt enligt mig. Har haft ett par kärror med turbo i, och jag har aldrig upplevt någon skillnad alls. Vilken bil jag än provat har gått att ställa sig på dragläge med enbart koppling (från färdbroms). Jag tror helt enkelt att det är så att personen i fråga inte är helt van. För självklart kan det skilja mycket hur man ska göra och sådär. Går det inte så har det nog snarare med något fel att göra, t.ex hade jag en bekant vars tomgång var så lustigt inställd så att det ställde till det lite för honom när han skulle stå på dragläge...

jag körde en 1,8f 150hk volvo på trafikskolan, och min 9-5 2,0t 150hk hemma vet ej NM på volvon, och saaben måste man gasa upp till högre varv för att få kraften, och volvon hade sin kraft på låga varv och ingen alls på höga.

Nu är detta OT men jag vill bara ge er lite fakta.

Max vrid i en 9-5:a får man redan vid 1800 varv så att starta i en backe ska inte vara något problem alls, om man inte kan starta i brant backe med en 9-5:a så är det antingen fel på föraren eller på bilen tongue

Och sen så finns det en trimsats från saab som ger dig 185hk istället för 150hk i din 2.0t, hör med närmsta saab-åf för mer info. Fördelen med denna satsen är alltså att det är ett godkännt trim direkt från tillverkaren = inget strul med bes eller försäkring.
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 maj 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

182 Inlägg
5 maj 2009
#23
du kan släppa ganska mycket koppling på en 9-5, näst intill omöjligt att få motorstopp på en saab

1 150 Inlägg
56 Inlägg
5 maj 2009
#25
Dra åt handbromsen, sätt ena handen på handbromsen. Släpp upp kopplingen och stötta lite med gasen, sen när du känner att den drar så släpper du bara ner handbromsen igen. Så fick jag lära mig att man skulle göra...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 maj 2009
#26
jag håller med "Cronholm". Sen är de ju som någon skrev, hur brant backen är, hur slitet saker o ting är, on bilen kanske var tungt lastad, osv osv. sen kan de ju vara mycket väl att du inte är van i en 9-5. Sen är ju dragläget olika beroende på slitaget som sagt! Men du kan ju inte bli kuggad för att använda handbromsen heller? yikes

Mvh Patrik


4 005 Inlägg
5 maj 2009
#27
lelleal skrev:
du har inte lärt dig köra bil än annars hadde du behärskat backen,ta inte illa upp men så är de !

Taskigt, men jag tror på din åsikt mer än fel på bilen.


21 761 Inlägg
5 maj 2009
#28
Jo, visst handlar det om att skaffa sig "rätta" känslan, men det är ändå skillnad mellan bensinmotor och dieselmotor i hur stark den är på tomgång. Sedan skiljer antagligen utväxlingen i lådorna också. smile

19 Inlägg
5 maj 2009
#29
Jag använder inget. Står på bromsen Släpper bromsen, ger gas o matchar med kopplingen. Övning ger färdighet tongue


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 maj 2009
#30
Det är inte alls svårt att stå/starta i ganska branta verken med 9-5 2.0t eller min 9k, ja generellt du behöver väll lite mer gas för att inte döda motorn i en Saab jämfört mot Volvo. Men så j*vla svårt är det inte varken med en Saab eller Volvo.

Stå på hejdaren, hitta samtidigt dragläget, släpp bromsen och gå snabbt över till gasen dutta till och håll ca 1000rpm så skall du klara de flesta backar. Och släpp inte upp kopplingen för tidigt dör då kommer du backa wink Gör dock inte detta till nån vana för verkstäderna kommer älska dig och plånboken kommer bli tom

Rock'n Roll

FreddeK
5 maj 2009
#31
mera gas!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 maj 2009
#32
TBOC_Razor skrev:
Fredrik wilhelmsson skrev:
Hexenhammer skrev:

Öh? Det låter inte troligt enligt mig. Har haft ett par kärror med turbo i, och jag har aldrig upplevt någon skillnad alls. Vilken bil jag än provat har gått att ställa sig på dragläge med enbart koppling (från färdbroms). Jag tror helt enkelt att det är så att personen i fråga inte är helt van. För självklart kan det skilja mycket hur man ska göra och sådär. Går det inte så har det nog snarare med något fel att göra, t.ex hade jag en bekant vars tomgång var så lustigt inställd så att det ställde till det lite för honom när han skulle stå på dragläge...

jag körde en 1,8f 150hk volvo på trafikskolan, och min 9-5 2,0t 150hk hemma vet ej NM på volvon, och saaben måste man gasa upp till högre varv för att få kraften, och volvon hade sin kraft på låga varv och ingen alls på höga.

Nu är detta OT men jag vill bara ge er lite fakta.

Max vrid i en 9-5:a får man redan vid 1800 varv så att starta i en backe ska inte vara något problem alls, om man inte kan starta i brant backe med en 9-5:a så är det antingen fel på föraren eller på bilen tongue

Och sen så finns det en trimsats från saab som ger dig 185hk istället för 150hk i din 2.0t, hör med närmsta saab-åf för mer info. Fördelen med denna satsen är alltså att det är ett godkännt trim direkt från tillverkaren = inget strul med bes eller försäkring.

Beror ju på vilken motor som sitter i den, tvivlar på att allt från 2.0t till 3.0 V6 har max vrid där roll

TS: Kör på handbromsen, lite lättare generellt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
5 maj 2009
#33
När man inte kört så många olika bilar så kan det vara lite jobbigt med dragläge när man kör en bil man aldrig kört innan. Minns själv att jag hade lite problem med körskolans bmw e90 när jag började, medan jag behärskade min farsas mercedes w210 fullt ut. Mitt tips är att använda handbromsen i start i backe, och för att förbereda dig så försök köra många olika bilar. Det lossnar efter ett tag. Se nu till att inte slentriandissa Saab nu bara för det makabra första intrycket wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

249 Inlägg
5 maj 2009
#34
Köra upp med en annan typ av bil än den man övningskört med är väl onödigt, blir ju mycket svårare.. när man övningskörde hade man kanske kört 2 olika bilar så man var ju inte schumacher direkt.

Skulle satsa på att hyra den bilen du lärt dig köra med så slipper du det här.. när man kört ett tag hittar man dragläget direkt på alla bilar men i början tog det ganska lång tid att hitta det om man bytte bil. Även fast det kanske knappt är någon skillnad så är körställningen och allt sånt som strular till det..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 maj 2009
#35
NiV3Rt skrev:
När man inte kört så många olika bilar så kan det vara lite jobbigt med dragläge när man kör en bil man aldrig kört innan. Minns själv att jag hade lite problem med körskolans bmw e90 när jag började, medan jag behärskade min farsas mercedes w210 fullt ut. Mitt tips är att använda handbromsen i start i backe, och för att förbereda dig så försök köra många olika bilar. Det lossnar efter ett tag. Se nu till att inte slentriandissa Saab nu bara för det makabra första intrycket wink

Låna en körskolas bil som du kan köra innan om du känner dig osäker, ett tips är ju att leta upp en s40N med 1.8F eller 2.4 för dom är så slöa och tråkiga att det inte går att kugga tongue

Rock'n Roll

Egenföretagare
999 Inlägg
5 maj 2009
#36
Eftersom antagligen inte har någon större erfarenhet av att köra olika bilar så har du svårt att anpassa dig efter bilen du kör, det kommer när du kört lite mer och provat olika bilar. Just finliret med dragläge kan variera väldigt mellan olika bilar.


Soubee
5 maj 2009
#37
När jag körde upp så hyrde jag bilen av körskolan som jag kört med under tiden jag var inskriven.
Nu vet jag dock inte om du kan låna/hyra bilen av körskolan till uppkörningen där du är....
Men det borde vara den lättaste lösningen imo.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 maj 2009
#38
Rquired skrev:
TBOC_Razor skrev:
Nu är detta OT men jag vill bara ge er lite fakta.

Max vrid i en 9-5:a får man redan vid 1800 varv så att starta i en backe ska inte vara något problem alls, om man inte kan starta i brant backe med en 9-5:a så är det antingen fel på föraren eller på bilen tongue

Och sen så finns det en trimsats från saab som ger dig 185hk istället för 150hk i din 2.0t, hör med närmsta saab-åf för mer info. Fördelen med denna satsen är alltså att det är ett godkännt trim direkt från tillverkaren = inget strul med bes eller försäkring.

Beror ju på vilken motor som sitter i den, tvivlar på att allt från 2.0t till 3.0 V6 har max vrid där roll

Nu är det ju en Saab 9-5 2.0t med rak (bensin)fyra på 150hk som Fredrik wilhelmsson har och det var ju han jag citerade och hans bil jag menade roll     wink

Faktum är att samtliga Saabs bensin-fyror plus diesel-V6:an får max vrid vid 1800rpm. Diesel-fyran på 120hk får max vrid redan vid låga 1500rpm och detta är alltså den enda motorn som inte har max vrid vid 1800rpm.

Var den vanliga V6:an får max vrid har jag inte hittat några siffror på ännu.
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 maj 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

20 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#39
lelleal skrev:
du har inte lärt dig köra bil än annars hadde du behärskat backen,ta inte illa upp men så är de !

Problemet är att trafikskolan lärt mig en teknik som tydligen inte funkar på alla bilar. Med V70:n som jag övningskört med kunde jag stå stilla i motlut med bara kopplingen i dragläget helt utan att ge gas och/eller bromsa. På uppkörningen använde jag förstås den teknik jag nött in på trafikskolan och att det inte gick på Saaben kom som en chock för mig.

85an skrev:
Köra upp med en annan typ av bil än den man övningskört med är väl onödigt, (...)
Skulle satsa på att hyra den bilen du lärt dig köra med så slipper du det här..

Det är svårt att hitta en uppkörningstid när deras bil är ledig + att hyran är väldigt dyr. Dessutom har jag bråttom pga att teoriprovets giltighetstid snart går ut.

Drönirettab skrev:
Jo, visst handlar det om att skaffa sig "rätta" känslan, men det är ändå skillnad mellan bensinmotor och dieselmotor i hur stark den är på tomgång. Sedan skiljer antagligen utväxlingen i lådorna också. smile

V70:n är en diesel. Min trafiklärare påstod att drivmedlet inte ska göra nån skillnad men om det är som du säger kan det ju vara en förklaring till varför V70:n orkar stå stilla med bara kopplingen medan Saaben även kräver att man ger lite gas.

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 maj 2009
#40
En puegeot 605a som jag kör nu, är bensin och där behövs inte heller någon gas för att stå still i backe, men min 900 turbo, den bara hostar och hackar om man inte ger den lite gas! Så det är ju väldigt individuellt för vilken bil det gäller!



Sök