4021
Sök

T5 motor i opel manta....

71 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#21
t5-r micke skrev:
wrcjohn skrev:
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

ett tips är  att du läser på lite mera om C20LET innan du sågar den motorn.
då jag haft både bil med LET och t5 och det är BARA t5an jag lyckats haft sönder så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.
en oöppnad LET motor kan du plocka ur någonstans mellan 350-400 påsar ur. fast vill man det ska hålla ska man nog skruva i ARP bult i botten.
LET har smidda kolvar+stakar från fabrik, och det har inte volvon utan snarare tändstickor till stakar.
sen att det inte finns några som kan opel trim är ju oxå helt fel.. hört talas om opelsportclub? eller  calibrateamsweden? där finns folk som kör med hållbara 5-600 hästars LET och även högre effekter uten några problem.

men vill du köra med t5 så gör du det, upp till dig men du ska inte fara med osanning.

ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?

337 Inlägg
19 maj 2009
#22
ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?

det är för att en gjorde de å då ville alla andra göra det, ungefär som med alla småtjejer som skär upp armarna för att de har sett på tv att en massa gör så. du gör som du vill men jag tycker att du ska gå mot strömmen å satsa på en calibra turbo motor ist smile lr en saab T5a, hållbart för 450-500 hk utan att du behöver byta stakar osv, omega b låda ska tydligen passa rakt på smile säger inte åt dig om vad du ska göra men är bara trött på å se alla gamla fina oplar få en volvo motor i sig smile hur du än gör så har du nog en bil som är jävligt rolig smile

3 liters diesel, mumma!

301 Inlägg
19 maj 2009
#23
wrcjohn skrev:
t5-r micke skrev:
wrcjohn skrev:

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

ett tips är  att du läser på lite mera om C20LET innan du sågar den motorn.
då jag haft både bil med LET och t5 och det är BARA t5an jag lyckats haft sönder så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.
en oöppnad LET motor kan du plocka ur någonstans mellan 350-400 påsar ur. fast vill man det ska hålla ska man nog skruva i ARP bult i botten.
LET har smidda kolvar+stakar från fabrik, och det har inte volvon utan snarare tändstickor till stakar.
sen att det inte finns några som kan opel trim är ju oxå helt fel.. hört talas om opelsportclub? eller  calibrateamsweden? där finns folk som kör med hållbara 5-600 hästars LET och även högre effekter uten några problem.

men vill du köra med t5 så gör du det, upp till dig men du ska inte fara med osanning.

ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?

blir inte arg alls bara upplyser.
ser nu att jag kanske uttryckt mig lite klumpigt.
största anledningen till att folk kör med T5 är nog att det finns många fler T5 i sverige än LET.
men då kan man gå en annan väg och montera i en C20XE som är i princip samma motor som LET bara att den inte har smidda kolvar( vissa år hade smidda) och oljeretur från turbon. stakar, vev mm är samma i båda.
man kan göra en snik konvertering på XE med svarvade original XE kolvar från en 80tals kadett då dom är smidda.
då kan man ta ut runt 350hästar där med.

sen en annan sak är nog som Rwd säger att det är lite "ALLA gör ju det så då gör jag oxå det"
lådan från omega B passar på XE/LET och enligt rykten även på SAAB motorn.

sen bakaxeln tycker ja du ska montera i en biffigare opel axel med diffbroms från t ex commodore.
men som sagt ger bara lite tips är ju din bil inte min wink

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

71 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#24
t5-r micke skrev:
wrcjohn skrev:
t5-r micke skrev:

ett tips är  att du läser på lite mera om C20LET innan du sågar den motorn.
då jag haft både bil med LET och t5 och det är BARA t5an jag lyckats haft sönder så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.
en oöppnad LET motor kan du plocka ur någonstans mellan 350-400 påsar ur. fast vill man det ska hålla ska man nog skruva i ARP bult i botten.
LET har smidda kolvar+stakar från fabrik, och det har inte volvon utan snarare tändstickor till stakar.
sen att det inte finns några som kan opel trim är ju oxå helt fel.. hört talas om opelsportclub? eller  calibrateamsweden? där finns folk som kör med hållbara 5-600 hästars LET och även högre effekter uten några problem.

men vill du köra med t5 så gör du det, upp till dig men du ska inte fara med osanning.

ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?

blir inte arg alls bara upplyser.
ser nu att jag kanske uttryckt mig lite klumpigt.
största anledningen till att folk kör med T5 är nog att det finns många fler T5 i sverige än LET.
men då kan man gå en annan väg och montera i en C20XE som är i princip samma motor som LET bara att den inte har smidda kolvar( vissa år hade smidda) och oljeretur från turbon. stakar, vev mm är samma i båda.
man kan göra en snik konvertering på XE med svarvade original XE kolvar från en 80tals kadett då dom är smidda.
då kan man ta ut runt 350hästar där med.

sen en annan sak är nog som Rwd säger att det är lite "ALLA gör ju det så då gör jag oxå det"
lådan från omega B passar på XE/LET och enligt rykten även på SAAB motorn.

sen bakaxeln tycker ja du ska montera i en biffigare opel axel med diffbroms från t ex commodore.
men som sagt ger bara lite tips är ju din bil inte min wink

Håller med dig, vill inte vara som alla andra.
Motor typen i bilen tycker inte jag spelar någon roll & för min del så kommer det bli billigare att trimma upp t5 motorn till 350 hk än opel motorn... Om det blir mer hk än det måste man göra så mycket för att köra den på gatan... Kommer inte bli något snik med det räcker för att köra ifrån det mästa & leka med bilen till mit behov..

301 Inlägg
19 maj 2009
#26
wrcjohn skrev:
t5-r micke skrev:
wrcjohn skrev:
ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?

blir inte arg alls bara upplyser.
ser nu att jag kanske uttryckt mig lite klumpigt.
största anledningen till att folk kör med T5 är nog att det finns många fler T5 i sverige än LET.
men då kan man gå en annan väg och montera i en C20XE som är i princip samma motor som LET bara att den inte har smidda kolvar( vissa år hade smidda) och oljeretur från turbon. stakar, vev mm är samma i båda.
man kan göra en snik konvertering på XE med svarvade original XE kolvar från en 80tals kadett då dom är smidda.
då kan man ta ut runt 350hästar där med.

sen en annan sak är nog som Rwd säger att det är lite "ALLA gör ju det så då gör jag oxå det"
lådan från omega B passar på XE/LET och enligt rykten även på SAAB motorn.

sen bakaxeln tycker ja du ska montera i en biffigare opel axel med diffbroms från t ex commodore.
men som sagt ger bara lite tips är ju din bil inte min wink

Håller med dig, vill inte vara som alla andra.
Motor typen i bilen tycker inte jag spelar någon roll & för min del så kommer det bli billigare att trimma upp t5 motorn till 350 hk än opel motorn... Om det blir mer hk än det måste man göra så mycket för att köra den på gatan... Kommer inte bli något snik med det räcker för att köra ifrån det mästa & leka med bilen till mit behov..

vet inte hur du ska komma undan billigare med volvon än opeln då du bör byta stakar i volvon och opeln behövs bara lite prylar utanpå.
för att få strax över 300 så kika på länken http://www.tigerspeedparts.no/index.php?cmd=produkter
Senast redigerat av t5-r micke (19 maj 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök