wrcjohn skrev:
t5-r micke skrev:
wrcjohn skrev:
Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..
ett tips är att du läser på lite mera om C20LET innan du sågar den motorn.
då jag haft både bil med LET och t5 och det är BARA t5an jag lyckats haft sönder så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.
en oöppnad LET motor kan du plocka ur någonstans mellan 350-400 påsar ur. fast vill man det ska hålla ska man nog skruva i ARP bult i botten.
LET har smidda kolvar+stakar från fabrik, och det har inte volvon utan snarare tändstickor till stakar.
sen att det inte finns några som kan opel trim är ju oxå helt fel.. hört talas om opelsportclub? eller calibrateamsweden? där finns folk som kör med hållbara 5-600 hästars LET och även högre effekter uten några problem.
men vill du köra med t5 så gör du det, upp till dig men du ska inte fara med osanning.
ojoj du behöver inte bli arg säger inte att du har fel.
Men kolla hur många som sätter i en t5 motor istället för opel motorn, det måste ju betyda något el?
blir inte arg alls bara upplyser.
ser nu att jag kanske uttryckt mig lite klumpigt.
största anledningen till att folk kör med T5 är nog att det finns många fler T5 i sverige än LET.
men då kan man gå en annan väg och montera i en C20XE som är i princip samma motor som LET bara att den inte har smidda kolvar( vissa år hade smidda) och oljeretur från turbon. stakar, vev mm är samma i båda.
man kan göra en snik konvertering på XE med svarvade original XE kolvar från en 80tals kadett då dom är smidda.
då kan man ta ut runt 350hästar där med.
sen en annan sak är nog som Rwd säger att det är lite "ALLA gör ju det så då gör jag oxå det"
lådan från omega B passar på XE/LET och enligt rykten även på SAAB motorn.
sen bakaxeln tycker ja du ska montera i en biffigare opel axel med diffbroms från t ex commodore.
men som sagt ger bara lite tips är ju din bil inte min