4005
Sök

T5 motor i opel manta....

71 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#1
Planerna är att sätta i en t5 motor i en manta,
byta bakaxel till 240ins 1031 & en annan växellåda vet inte vad än...
Vad tror ni om det & kom med lit förslag man ska tänka på..
Den ska u gå på gata så måste byta bromsar fram, tips jag fått är 240ins skivor 6 det, någon annan sm har bättre förslag?


Tack på förhand//John

551 Inlägg
5 maj 2009
#2
du får ha m90 låda från 960 med raka sexan. det är samma motor i princip fast en cylinder mer.

You can't B serious, oh K

71 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#3
marven skrev:
du får ha m90 låda från 960 med raka sexan. det är samma motor i princip fast en cylinder mer.

ja det kommer nog att funka... tack

247 Inlägg
6 maj 2009
#4
wrcjohn skrev:
Planerna är att sätta i en t5 motor i en manta,
byta bakaxel till 240ins 1031 & en annan växellåda vet inte vad än...
Vad tror ni om det & kom med lit förslag man ska tänka på..
Den ska u gå på gata så måste byta bromsar fram, tips jag fått är 240ins skivor 6 det, någon annan sm har bättre förslag?


Tack på förhand//John

Kolla på sfro's hemsida.
Ska du regga bilen kommer du få problem med en så stark motor som T5.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

71 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#5
mickey skrev:
wrcjohn skrev:
Planerna är att sätta i en t5 motor i en manta,
byta bakaxel till 240ins 1031 & en annan växellåda vet inte vad än...
Vad tror ni om det & kom med lit förslag man ska tänka på..
Den ska u gå på gata så måste byta bromsar fram, tips jag fått är 240ins skivor 6 det, någon annan sm har bättre förslag?


Tack på förhand//John

Kolla på sfro's hemsida.
Ska du regga bilen kommer du få problem med en så stark motor som T5.

tror inte det är helt omöjligt

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 maj 2009
#6
wrcjohn skrev:
mickey skrev:
Kolla på sfro's hemsida.
Ska du regga bilen kommer du få problem med en så stark motor som T5.

tror inte det är helt omöjligt

Nej, du kan ju hoppas.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

71 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#7
John87 skrev:
wrcjohn skrev:
mickey skrev:
Kolla på sfro's hemsida.
Ska du regga bilen kommer du få problem med en så stark motor som T5.

tror inte det är helt omöjligt

Nej, du kan ju hoppas.

men vadå tror du det äromöjligt el?

Meister
6 763 Inlägg
8 maj 2009
#8
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile


143 Inlägg
8 maj 2009
#9
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

tycker han gör helt rätt, en volvo 5:a tongue

97 Inlägg
8 maj 2009
#10
Klart det ska va volvo smile

71 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#11
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

820 Inlägg
8 maj 2009
#12
Helt rätt, nu kan jag tyvärr inte besvara några av dina frågor men jag vill bara säga att jag hoppas du genomför detta! Helgrymt projekt! smile

Om man säger

715 Inlägg
8 maj 2009
#13
Panzar_Audi skrev:
Helt rätt, nu kan jag tyvärr inte besvara några av dina frågor men jag vill bara säga att jag hoppas du genomför detta! Helgrymt projekt! smile

använder exakt samma ord, helgrymt

71 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#14
mulleina skrev:
Panzar_Audi skrev:
Helt rätt, nu kan jag tyvärr inte besvara några av dina frågor men jag vill bara säga att jag hoppas du genomför detta! Helgrymt projekt! smile

använder exakt samma ord, helgrymt

Tackar, det ska genomföras... wink

Meister
6 763 Inlägg
10 maj 2009
#15
wrcjohn skrev:
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

Vad jag har läst så håller de motorerna nå grymt bra. Men de kan väll vara som du säger att det inte finns samma kunskap här i sverige. Men som tidigare är sagt så är det m90h-lådan du ska ha. Inte en vanlig m90. Men om du ska trimma så är de förmodligen vettigare att gå på en getrag-låda på en gång.


71 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#16
camaro67 skrev:
wrcjohn skrev:
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

Vad jag har läst så håller de motorerna nå grymt bra. Men de kan väll vara som du säger att det inte finns samma kunskap här i sverige. Men som tidigare är sagt så är det m90h-lådan du ska ha. Inte en vanlig m90. Men om du ska trimma så är de förmodligen vettigare att gå på en getrag-låda på en gång.

Blir nog någon getrag låda..

71 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#17
några andra tips?

1 482 Inlägg
18 maj 2009
#18
Skriv upp antal hästar/vrid som bilen är reggad för, sen skriver du ner vad T5an har.
Sen skriver du upp frågor om vad som krävs för att få igenom bilen m.m och sen åker du till Sfro och har ett kaffemöte och kollar om det är möjligt att få igenom bilen.

Jag fick ju reda på att en E30 med m60 v8 på 4 liter är riktigt krångligt att få igenom. Då är det 286 hästar ist för 170 och en rejäl höjjning i vrid.

För att igenom det bytet behövde jag byta ut hela bärande stommen, upphängning, drivlina, bromsar m.m.

Så det enda jag kunde behålla va bara e30 "skalet". Karossformen alltså.
Men golv och bärande delar behövdes förstärkas och bytas.

BLT Service
Theracords Music Label

Med lem
1 127 Inlägg
18 maj 2009
#19
camaro67 skrev:
Vad jag har läst så håller de motorerna nå grymt bra. Men de kan väll vara som du säger att det inte finns samma kunskap här i sverige. Men som tidigare är sagt så är det m90h-lådan du ska ha. Inte en vanlig m90. Men om du ska trimma så är de förmodligen vettigare att gå på en getrag-låda på en gång.

Nja..

Bokstaven efter lådans beteckning visar vilken utväxling det är på lådan. M90L och M90H passar på vitblocken, men måste givetvis vara lådorna för vitblock. För L och H finns till rödblocken med!

Gear     M90H1     M90H2     M90L1     M90L2
1     3.54:1     3.54:1     3.91:1     3.91:1
2     2.05:1     2.05:1     2.20:1     2.20:1
3     1.38:1     1.38:1     1.38:1     1.38:1
4     1.00:1     1.00:1     1.00:1     1.00:1
5     0.81:1     0.70:1     0.81:1     0.70:1

1 är de gamla lådorna innan -97, 2 de efter -97. De har bl.a lite omgjord synkring på 3an så det ska hålla bättre.

15kw/100kg är det ju som du lär bygga efter, för ombyggt fordon måste du regga som. Så väger bilen 1000kg är det max 204hk som gäller. Bara räkna på..
Senast redigerat av H3dlund (18 maj 2009)


301 Inlägg
18 maj 2009
#20
wrcjohn skrev:
camaro67 skrev:
Mitt förslag är att skippa traktormotorn och åka med calibra trubo istället. Roligare att åka opel rakt igenom plus. Dessutom är det bra och stabila maskiner. big_smile

Jo men inte lika bra att trimma bätter att ha något som håller & att många kan dom..

ett tips är  att du läser på lite mera om C20LET innan du sågar den motorn.
då jag haft både bil med LET och t5 och det är BARA t5an jag lyckats haft sönder så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.
en oöppnad LET motor kan du plocka ur någonstans mellan 350-400 påsar ur. fast vill man det ska hålla ska man nog skruva i ARP bult i botten.
LET har smidda kolvar+stakar från fabrik, och det har inte volvon utan snarare tändstickor till stakar.
sen att det inte finns några som kan opel trim är ju oxå helt fel.. hört talas om opelsportclub? eller  calibrateamsweden? där finns folk som kör med hållbara 5-600 hästars LET och även högre effekter uten några problem.

men vill du köra med t5 så gör du det, upp till dig men du ska inte fara med osanning.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök