3511
Sök

Montering av extrabatteri i Volvo V70?

205 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Är i tankarna att sätta in ett extra batteri i bagagen då det tydligen behövs.
Då jag har hund i bagagen rätt ofta så behöver jag en bra, stabil och säker montering av batteriet. Jag har inte direkt många ideér om hur detta skall gå till så jag vänder mig till er.

Hur viktigt är det med ventilering, kylning av batterier?

Så här ser det ut där bak just nu. Batteriet kan nog få en bra plats på vänster sida där "täcket" ligger.
http://dzn.mine.nu/~timebandit/baslada/baslador.jpg

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
5 maj 2009
Kylning av batteriet ska inte behövas när det sitter i skuffen, ventilering bör det iaf vara om det är ett "öppet" batteri (dvs med vanliga skruvkorkar). Många av dagens batterier är ju "underhållsfria" och avger normalt sett inte en massa gas, vilket är ett krav ifall de ska monteras tex under baksätet.

Exakt hur biltillverkarna har gjort med eventuell ventilation när batteriet sitter under baksätet vet jag inte, men det är väl bara att kika i en sån bil eller att någon ger råd. smile

205 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Under baksätet hade vart trevligt å få ett batteri men det är nog svårt på en gammal V70 tror jag. Det är väl igensvetsat på alla möjliga sätt å vis där.
Om man har ett Gel/AGM batteri så kan man i princip bygga in den i en trälåda utan att vara orolig för ventilation/värme osv?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
5 maj 2009
Det borde vara så iaf, såna batterier är helt slutna och släpper normalt sett endast ut gas när de blir misshandlade (överladdade, kortslutna). Annars ska de inte släppa ut någon gas alls. smile

Sök