3142
Sök

Volvo VADIS / VIDA

SLK
610 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Nån som vet vart man kan ladda ner programmet VADIS eller VIDA?

Möjligt att höja effekten på motorn med hjälp av VIDA eller VADIS?

Tacksam för svar..

1 Inlägg
8 april 2006
effekten ? näe du, vadis är en reparations "handbok" Ingen trim skola... big_smile

SLK
610 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Bugget skrev:
effekten ? näe du, vadis är en reparations "handbok" Ingen trim skola... big_smile

Via vadis så höjer man effekten på 140 hk motorerna till 170 hk wink har gjort det själv.. där kan man ändra allt på bilen.. fast jag tänkte om de går o höja ännu mer på en 170 hk-motor? Nu används ju inte längre vadis på volvo utan bara vida.. nån som kan höja effekten med vida big_smile

15 Inlägg
5 maj 2008
alminjo skrev:
Bugget skrev:

Via vadis så höjer man effekten på 140 hk motorerna till 170 hk wink har gjort det själv.. där kan man ändra allt på bilen.. fast jag tänkte om de går o höja ännu mer på en 170 hk-motor? Nu används ju inte längre vadis på volvo utan bara vida.. nån som kan höja effekten med vida big_smile

Vad är det för kablar som du behöver för det, och hur kopplar du in dem?

OT: Finns det liknande program för andra bil märken också?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 maj 2008
Bobbo skrev:

Vi får väl skylla på att det är tidigt, men hur skulle tex it's fun kunna trimma bilar om liknande program inte fanns att tillgå till alla bilar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 772 Inlägg
6 maj 2008
Skulle säga mer som Bugget, att det är en handbok. Men har inte kollat så noga, du fick iaf ett PM ifrån vart jag hittade programmet.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

15 Inlägg
6 maj 2008
torpis skrev:
Bobbo skrev:

Vi får väl skylla på att det är tidigt, men hur skulle tex it's fun kunna trimma bilar om liknande program inte fanns att tillgå till alla bilar?

Jag tänkte inte så mycket på just trimm delen utan mer att kunna använda den som en handbok och kolla upp sprängskisser osv.
Någon som vet vad liknande program heter till andra bil märken?

40 Inlägg
30 maj 2008
VIDA, efterföljaren till VADIS. Finns i flera olika varianter, bla. en
webbaserad variant med reservdelskatalog,monteringsanvisningar,mekmetoder.

Sen finns VIDA AllinOne som innerhåller reservdelskatalog,monteringsanvisningar,mekmetoder.Reservdelskatalog,monteringsanvisningar, Diagnos och mjukvaruhantering.

Alla kräver en Internet uppkoppling, då man måste logga in
och "synca" sitt konto vad 10:e dag, annars spärras Vida.

VIDA innerhåller inga mjukvaror, precis som Vadis. Alla mjukvaror
ligger på en Server inne på VCC

Hittade denna info på ett annat forum.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 maj 2008
egentligen är det konstigt att inte reservdelskatalogen är offentlig, ungefär som realoem.com till BMW...  det är smidigt som tusan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
124 Inlägg
30 maj 2008
Bobbo skrev:
Vad är det för kablar som du behöver för det, och hur kopplar du in dem?

Antagligen OBD 2.

Nej, Volvo är enda bilen i världen som man kan koppla in en dator till...

Jag är en tramsare.

2 911 Inlägg
30 maj 2008
torpis skrev:
Bobbo skrev:

Itsfun använder inte vadis/vida, utan Dataman och WinOLS och några fler, precis som 90% av alla andra trimmare.

8 156 Inlägg
30 maj 2008
torpis skrev:
egentligen är det konstigt att inte reservdelskatalogen är offentlig, ungefär som realoem.com till BMW...  det är smidigt som tusan.

Man tycker ju att dom borde kunna släppa den helt fritt, för det borde dom ju kunna tjäna pengar på i längden? För vet man vilken del man är ute efter så lär man ju kunna minska ner lite på det administrativa jobbet hos reservdelsleverantörerna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
30 maj 2008
alminjo skrev:
Bugget skrev:

Hur fick du vadis att trimma bilen?!?.

Vadis och efterföljaren vida är som nämnt tidigare ett program som hanterar Volvo reservdelar, rep böcker, diagnos och mjukvaror. Skillnaden mellan vadis och vida är att vida är webbaserat.
Med varken vadis eller vida kan du ändra liknade saker som motor parametrar el dyl som ändrar bilens grundutförande, dock går det ändra olika andra parametrar som komfort indikation och dyl.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 maj 2008
Bobbo skrev:
Någon som vet vad liknande program heter till andra bil märken?

Saab's "interaktiva verkstadshandbok" heter WIS/Workshop Information System och innehåller jäkligt mycket bra info.

Reservdelskatalogen heter EPC/Electronic Parts Catalog och innehåller också lite godsaker men det e ju bara artikelnummer osv man e ute efter där.

Jag har båda tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (30 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

35 Inlägg
21 juli 2008
Går det få tag i VIDA på nåt vis?

VADIS har jag redan, så det vore kul att ha VIDA med.

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01

8 156 Inlägg
21 juli 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

30 Inlägg
13 januari 2010
_TiNcO_ skrev:
alminjo skrev:
Bugget skrev:

Hur fick du vadis att trimma bilen?!?.

Vadis och efterföljaren vida är som nämnt tidigare ett program som hanterar Volvo reservdelar, rep böcker, diagnos och mjukvaror. Skillnaden mellan vadis och vida är att vida är webbaserat.
Med varken vadis eller vida kan du ändra liknade saker som motor parametrar el dyl som ändrar bilens grundutförande, dock går det ändra olika andra parametrar som komfort indikation och dyl.

dom nya 140/170hästars bilarna är samma motorer utöver mjukvaran, så genom att lägga in 170hästars mjukvaran i en 140hästars så går det fint..
har du en s60 t5a från 04 (lite osäker där) med 250hk kan du genom att uppdatera till den nyare mjukvaran( 260hästar) va inte så komplicerat va? men knappast ngt trim program

Muskler mäts i kubiktum..!

123 Inlägg
14 januari 2010
jobbar själv på volvo brandt å jag kan säga, VIDA försök att få tag på ett uppdaterat program lycka till.
med vida så ska du gå genom en server å ha tillstånd till programet vissa lösenord så om du inte har de så kan ni glömma de.
köp en styrbox från en 170hk å sätt i så ä de färdigt.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 januari 2010
Det blir dyrt med en ny styrbox...
Åka till en firma som sysslar med mjukvareuppgraderingar blir nog enklast och billigare.

Autotech

Sök