3155
Sök

Jetta mk1 -84 varvar mycket på tomgång

13 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#1
För nån dag sen, när jag körde hem och svängde av en större väg, rusade motorn upp i varv när jag tryckte ner kopplingen (ca 2000-3000 varv). Och den är på det, 2k-3k varv, på tomgången nu när jag startar den. I normala fall är den på ca 1000.
     Jag kollade lite med en kompis, i och med att jag själv inget kan, och kollade tomgångsskruven, men verkade okej. Det såg ut som om det hade läckt lite bensin runt förgasaren. Det satt lösa muttrar runt förgasaren och grenröret, dem drog vi åt, men det gjorde ingen skillnad. Min kompis tror det kan vara packningen mellan grenröret och förgasaren som kan vara dåligt.
   Men jag tänkte jag kunde fråga er proffs också wink Har ni någon idé om vad det kan vara och vad man kan göra?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2009
#2
Packningen han pratar om brukar pajja så kolla den, men oftast går bilen oroligt och dåligt av det. Har du lyft på luftfiltret och kollat så inte chokespjället hängt sig? Eller gasreglaget, kolla så gasarmen på förgasaren går ner i botten och inte fastnat på något löst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Packningen han pratar om brukar pajja så kolla den, men oftast går bilen oroligt och dåligt av det. Har du lyft på luftfiltret och kollat så inte chokespjället hängt sig? Eller gasreglaget, kolla så gasarmen på förgasaren går ner i botten och inte fastnat på något löst.

Det verkade vara okej med choken och gasreglaget.
Fick dock fel packning från mekonomen, men ska testa att byta det också..

Men jag hittade ett ställe under huver, ett rör som går till luftfiltret som är fäst mer under motorn, där den var fäst var det helt sönderrostat nästan, så att den satt väldigt löst. Kan det vara så att det kommer in luft den vägen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 maj 2009
#4
Jag antar att du menar vevhusventilationen? Den kommer inte påverka gången speciellt mycket då den mynnar före förgasarhalsen. Har du något läckage eller problem som påverkar tomgången så är det längre ner.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#5
caromania skrev:
Jag antar att du menar vevhusventilationen? Den kommer inte påverka gången speciellt mycket då den mynnar före förgasarhalsen. Har du något läckage eller problem som påverkar tomgången så är det längre ner.

Okej tongue

Jag kollade upp efter en packning till förgasaren, men kostade 660kr och känns lite onödigt att slänga ut om det inte är den. Finns det några andra idéer om vad det kan vara? Ska man testa att plocka ner förgasaren och rengöra och så?

När man startar motorn, så klättrar den långsamt upp i varv till ca 2k. Man får gasa lite bara i början när den är kall.. Sen håller den ganska jämt varvtal hela tiden. Och vad jag förstått, av vad du sa, ska den gå lite oroligt och så om den tjuvläcker in luft..?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 maj 2009
#6
eftersom felet plötsligt kom när du var ute och körde så kommer det med största sannolikhet inte att bero på att förgasaren behöver rengöras. Det är iofs en god idé att se över en förgasare, men jag tror inte du kan göra så mycket nytta på den ärligt talat.

Köp hellre en annan förgasare på skroten och testa med den. Du bör inte behöva betala mer än 2-300 för den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök