4805
Sök

Generatorvin - lösningar?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 maj 2009
#21
mjau skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om du har för klen jordkabel och drar på för mycket eller om den glappar så kan du steka signaljorden, och då får du ett fint vinande ljud.

värt att undersöka, testar imorrn.

-räkMackan- skrev:
Lång kabel = mer motstånd.
Tunn kabel = mer motstånd.
Tjock kabel = mindre motstånd.
Kort kabel = mindre motstånd.

Alltså Tjock och Kort är att föredra.


Gärna låga temperaturer och ledare av rent guld wink

hahaha, vet vet. det är INGET fel på jorden.

ända lösningen ja ser just nu är att lågnivån & strömmingen korsar varandra nånstans. det duger.

Ja, testa att flytta dem så att de går på varsin sida av bilen som det "ska" vara, den lösningen kostar ju inget.

/Markus
Senast redigerat av -Mackan- (7 maj 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#22
nej bara tid. men på riktigt nu. var jag som drog både signalkabeln och strömkabeln. strökabeln går i högra tröskeln. signalkabeln går bredvid/ovanpå kardantunneln. hur långt ska man ha mellan kablarna egentligen??

Stek en stek

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 maj 2009
#23
Brojlern skrev:
nej bara tid. men på riktigt nu. var jag som drog både signalkabeln och strömkabeln. strökabeln går i högra tröskeln. signalkabeln går bredvid/ovanpå kardantunneln. hur långt ska man ha mellan kablarna egentligen??

Vet inte, det blir ju ett magnetfält runt strömkabeln, och är det en billig lågnivåkabel som är dåligt eller inte avskärmad alls, så kan ni räkna ut resten själva.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#24
Swedenrockers skrev:
Vad/vilka högtalare driver ni på steg?

allt går på steg. alltså ett framsystem med diskant+5.25 på varje sida. sen sexnia och diskant bak på varje sida. och 2 basar i skuffen

Stek en stek

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#25
-Mackan- skrev:
Brojlern skrev:
nej bara tid. men på riktigt nu. var jag som drog både signalkabeln och strömkabeln. strökabeln går i högra tröskeln. signalkabeln går bredvid/ovanpå kardantunneln. hur långt ska man ha mellan kablarna egentligen??

Vet inte, det blir ju ett magnetfält runt strömkabeln, och är det en billig lågnivåkabel som är dåligt eller inte avskärmad alls, så kan ni räkna ut resten själva.

jaha du. ska räkna på de där ja

Stek en stek

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#26
Swedenrockers skrev:
Hur gick ni tillväga när ni kopplade in steget?
I vilken ordning anslöt ni kablarna?
Låter det även när ni byter låt på cd:n?

ja du.. var ett tag sen, men ja tror vi drog jord först sen ström sen signal.

vet inte om de låter när vi byter låt

Stek en stek

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#27
Swedenrockers skrev:
Störningarna lär inte uppkomma beroende på detta, i så fall är det andra strömkablar som ligger närmre lågnivån. Eller nån annanstans.
Brojlern skrev:
nej bara tid. men på riktigt nu. var jag som drog både signalkabeln och strömkabeln. strökabeln går i högra tröskeln. signalkabeln går bredvid/ovanpå kardantunneln. hur långt ska man ha mellan kablarna egentligen??


okej.. vi e också inne på de. har för mej att signalkabeln nuddar jordkabeln i alla fall. aja de löser sig. om man har tur

Stek en stek

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
#28
Lågnivån och strömkabeln ska ligga så långt ifrån varandra som möjligt, därför som man brukar lägga dom på varsin sida i bilen. Men jag har läst nånstans att om kablarna korsar varandra så ska dom ger det i 90 graders vinkel, alltså som ett X.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

106 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#29
Swedenrockers skrev:
Hur är jordkabeln fastsatt mot karossen/batteriet och med vad (plåtskruv, metrisk skruv osv)? Renskrapad plåt?

vet icke, men jag kom på en grej. vi har en maffig kabelhärva i hattyllan, ca. 30cm ifrån steget som driver allt ljud i kupén.
voilá:
https://www1.garaget.org/archive/104/103155/119623/large_119623-1352335.jpg

säg inte att där är felet, bara för att det är en lätt avslutning på tråden. men kan de vara felet?


106 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#30
ChriZtoffer skrev:
Lågnivån och strömkabeln ska ligga så långt ifrån varandra som möjligt, därför som man brukar lägga dom på varsin sida i bilen. Men jag har läst nånstans att om kablarna korsar varandra så ska dom ger det i 90 graders vinkel, alltså som ett X.

stämmer bra, magnetfälten påverkar inte varandra då. eller så hittade jag precis på det, vet ej


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 maj 2009
#31
mjau skrev:
Swedenrockers skrev:
Hur är jordkabeln fastsatt mot karossen/batteriet och med vad (plåtskruv, metrisk skruv osv)? Renskrapad plåt?

vet icke, men jag kom på en grej. vi har en maffig kabelhärva i hattyllan, ca. 30cm ifrån steget som driver allt ljud i kupén.
voilá:
http://www1.garaget.org/archive/104/103 … 352335.jpg

säg inte att där är felet, bara för att det är en lätt avslutning på tråden. men kan de vara felet?

Måste vara lite offtopic nu.
Inte smart att ha slutsteget där..krockar du så har du inget huvud längre.


106 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#32
maximus skrev:
Måste vara lite offtopic nu.
Inte smart att ha slutsteget där..krockar du så har du inget huvud längre.

nja, försöker ju fortfarande få reda på vad som orsakar generator-vinet...
och om steget ska kunna lossna från skruvarna, lyckas gå rakt emot förarsätet och mosa nackstödet, då krockar jag nog så allvarligt att ett steg i bakskallen inte gör nån skillnad för min framtid.
smart tanke, dock

Swedenrockers skrev:
Det ser inte nämnvärt konstigt ut på bilden iaf.
Hur ser det ut på undersidan är mer intresssant i nuläget.

hmm. oklart, ska kolla igen byggbilderna lite snabbt. mycket möjligt att ström & lågnivå ligger mycket nära varandra där, om det är det du menar.


edit:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/103155/566104_usqhz6.jpg

voilá. spelade det någon roll om lågnivån ligger längs med jorden?
DOCK så är jag inte säker på att det ser ut såhär nu. har rivigt runt där nere ganska mycket och det kan mycket väl vara annorlunda nu
Senast redigerat av mjau (7 maj 2009)


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
7 maj 2009
#33
jag fick ner generator vinet geom att lindaståltråd  å sen över med folie och sen jorda stål tråden  i båda ändarna  ena i  stereon å andra i steget

106 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#34
Swedenrockers skrev:
Det är samma mängd ström som passerar där som i pluskabeln (exakt samma t.o.m).
Inte helt säkert att felet ligger just där, men jag är helt säker på att det tar max ett par minuter att klippa bort buntbanden och testa.

tänk nu på att vi har 2 jordkablar, det där är bara den ena. så det går nog runt hälften av strömmen i den.
men det är väl värt att testa i alla fall.


Avstängd
512 Inlägg
7 maj 2009
#35
Brukar inte spela nån roll hur kablarna är dragna, troligtvis jorden till lågnivåutgången i stereon som pajjat, testa och jorda lågnivån mot chassit på stereon, allt så "hon delen" på lågnivåkontakten..

106 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#36
är det verkligen så allvarligt, att stereon har pajjat? har hört miljoner personer med samma problem, verkar ruggigt snett om allas stereor är krabbade.


Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 maj 2009
#37
Crozzfire skrev:
Brukar inte spela nån roll hur kablarna är dragna, troligtvis jorden till lågnivåutgången i stereon som pajjat, testa och jorda lågnivån mot chassit på stereon, allt så "hon delen" på lågnivåkontakten..

Det spelar visst roll hur kablarna är dragna, plus för nära RCA kan leda till generator vin och andra störningar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 maj 2009
#38
mjau skrev:
är det verkligen så allvarligt, att stereon har pajjat? har hört miljoner personer med samma problem, verkar ruggigt snett om allas stereor är krabbade.

Om signaljorden bränner så beror det till största delen i handhavandefel.

Många kopplar plus eller signalkabel först...då jorden inte är kopplad så söker steget jord annan väg och det råkar bi via signaljorden som INTE kan hantera dessa strömmar som steget försöker få.

Samma fenomen sker om jordpunkten är dålig så att steget får för lite jord...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Student
62 Inlägg
7 maj 2009
#39
Lonefox skrev:
mjau skrev:
är det verkligen så allvarligt, att stereon har pajjat? har hört miljoner personer med samma problem, verkar ruggigt snett om allas stereor är krabbade.

Om signaljorden bränner så beror det till största delen i handhavandefel.

Många kopplar plus eller signalkabel först...då jorden inte är kopplad så söker steget jord annan väg och det råkar bi via signaljorden som INTE kan hantera dessa strömmar som steget försöker få.

Samma fenomen sker om jordpunkten är dålig så att steget får för lite jord...

Men drar steget verkligen så pass mycket ström i "stand-by"-läget då? för man kopplar ju in remotekabeln sist, eller i alla fall ger man ström på den sist. Och då borde väl inte steget dra nån ström, för reläet kan ju inte slå till.

dessutom kopplades strömmen i sist, i och med att säkringarna var urtagna när alla kablar drogs dit. Det sista vi gjorde var att sätta i säkringarna, och därmed ansluta plusselliplusen.

När det gäller jordpunkterna kör vi med dubbla sådana, där den ena sitter i bältesfästet (jordar hatthyllesteget och ena bassteget), och den andra mot renslipad plåt i reservhjulsbaljan (typ m6-bult eller nåt, jordar andra bassteget och kondensatorn) så vi inbillar oss i alla fall att vi övergarderat oss när det gäller jorden.

P.S Jag vet att jag inte är mjau, men jag var med och gjorde väldigt mycket i projektet wink D.S

Stek en stek

13 Inlägg
8 maj 2009
#40
det enklast du kan göra är ju att testa med en annan stereo om nu har tillgång till det vill säga.. jag lyckades med att paja min förra stereo, den satt dock i en annan bil men ändå.
då hade jag jordat för dåligt så den jordade genom lågnivåkablarna till stereon o så rök säkringen i stereon.. för mig att det var så dte hände iaf. tongue
vilket fall som så testa med en annan stereo. smile


Sök