2557
Sök

Data Ljud I Bilen

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej nu är det så att jag tänkte sätta in mitt data system i bilen. Baslådan är rätt står och ligger på 230v. Och så är det två mindre högtalare. Kan man koppla in dem till bilen då baslådan behöver en "kontakt" Och ifall om det funkar så.

Kan man koppla till sterion?

Behöver man fler än 1 batteri? Isåfall kan man fixa så att bilen laddar båda under färd eller måste man ta ut den andra och ladda ibland? Hur länge håller det isåfall typ om man spelar högbas rätt ofta?

Är ny här på garaget så ge mig ett bra välkommnande nu smile. /Robert

Random Hero
4 047 Inlägg
7 maj 2009
din baslåda får du ge mer info om, men antar att den går på 12 v o inte 230v

Dog food lid. Backwards

123 Inlägg
7 maj 2009
förstår inte riktigt hur du menar,förklara gärna lite bättre.btw välkommen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Köp riktiga grejer avsedda för bil istället, hemmasaker låter sällan bra i en liten bilcupé. Om du ändå ska använda det så måste du ha en konverterare så att du får ut 230V, alternativt köpa ett bilsteg att driva baslådan med, men då kan du lika gärna köpa en riktig låda också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
tack, Jo jag är inte så bra med det. Men det är logitech http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1468899 ,

Suger på sådant, ska alltså koppla in det till bilen, Och jag undrar ifall om det går? Och isåfall räcker det med huvudbatteriet som sitter vid motorn?

Jag har hört att man behöver nån omkopplare av nått slag. Vad kostar det? Säg gärna priset så att jag vet på att ungifär och vart man kan köpa det.

Sen så sitter det 2 högtalare fram i bilen med men det finns bara 2 uttag för högtalare på baslådan går det att fixa att man kan sätta in alla dem 4 högtalarna utan att förlora styrka?

Hoppas ni förstår bättre nu. /Robert

57 Inlägg
7 maj 2009
Hehe kommer det bli som när Anders och Måns slängde in en elgitarrförstärkare i deras 140-limo? Och snälla stava stereo bättre. Skit också. Jag klarade bara 2 dagar utan att anmärka ord... Jaja.
Senast redigerat av Markus_O (7 maj 2009)

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Kom inte med massa onödiga inlägg tack!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 maj 2009
De där paketet är ju avsett för hemma system, alltså inne i hus osv, inte för bilar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
De där paketet är ju avsett för hemma system, alltså inne i hus osv, inte för bilar..

Jo ursäkta jag vet det. Jag åkte med en som hade sitt data system i bilen och det var väldigt bra ljud men framför allt bas. Han vet inte hur han gjorde då han inte gjorde det själv. Vill bara ha svar på dem frågorna jag ställt.

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Kan man koppla till sterion?

Behöver man fler än 1 batteri? Isåfall kan man fixa så att bilen laddar båda under färd eller måste man ta ut den andra och ladda ibland? Hur länge håller det isåfall typ om man spelar högbas rätt ofta?

Jag har hört att man behöver nån omkopplare av nått slag. Vad kostar det? Säg gärna priset så att jag vet på att ungifär och vart man kan köpa det.

Sen så sitter det 2 högtalare fram i bilen med men det finns bara 2 uttag för högtalare på baslådan går det att fixa att man kan sätta in alla dem 4 högtalarna utan att förlora styrka?

Någon som vill hjälpa mig?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Jag har själv ett sånt system och provade förut att slänga in det i bilen för att se om det fungerade (hade inga planer på att köra så, ville bara testa) och det lät skit. Basen lät inte alls så bra som när den får spela i ett stort rum och det blev bara skit av alltihop, så glöm det. Köp riktiga grejer istället, blir billigare i längden och ger ett klart bättre resultat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag har själv ett sånt system och provade förut att slänga in det i bilen för att se om det fungerade (hade inga planer på att köra så, ville bara testa) och det lät skit. Basen lät inte alls så bra som när den får spela i ett stort rum och det blev bara skit av alltihop, så glöm det. Köp riktiga grejer istället, blir billigare i längden och ger ett klart bättre resultat.

okej men jag har inga pengar att lägga upp nu på ett tag. Så måste ha nått så hur gör man?sad

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 maj 2009
Det kostar kanske 200-500kr att köpa en 300 watts omvandlare till bilen beroende på kvalitet/märke. Sånna kan du hitta på feltema, classe, jula och överallt typ.

att koppla in det ska nog inte bli så svårt utan det värsta är ju att få in satteliterna om du nu ska ha dom också i bilen, många slänger ju bara in basen i bilen och kör resten på originalsystemet.

Jag har ett Logitech Z-680 och det finns hundratals videor där folk har slängt in sina Logitech-basar i bilen, sök bara på logitech car så bör du hitta en hel del.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
7 maj 2009
ja det går att kolla till stereon! men kan lova att det blir enklare för dig att köpa riktiga grejjor med en gång ist! och även mycket bättre!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

4 693 Inlägg
7 maj 2009
RobertFredriksson skrev:
ChriZtoffer skrev:

okej men jag har inga pengar att lägga upp nu på ett tag. Så måste ha nått så hur gör man?sad

Du kan få köpa ett schysst slutsteg och en MDS 10" i låda av mig för 1500 kr.

Booyakasha!

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Det kostar kanske 200-500kr att köpa en 300 watts omvandlare till bilen beroende på kvalitet/märke. Sånna kan du hitta på feltema, classe, jula och överallt typ.

att koppla in det ska nog inte bli så svårt utan det värsta är ju att få in satteliterna om du nu ska ha dom också i bilen, många slänger ju bara in basen i bilen och kör resten på originalsystemet.

Jag har ett Logitech Z-680 och det finns hundratals videor där folk har slängt in sina Logitech-basar i bilen, sök bara på logitech car så bör du hitta en hel del.

tack för ett riktigt svar. Men tror du det kan behövas att ha ett etra batteri? eller räcker det me det som är i? självklart spelar jag bara musik när bilen är igång.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
du behöver inget extra batteri för det, ditt nuvarande räcker till om det är okej. Ett nytt batteri kostar ju också en del så och nyss tyckte jag du skrev att du inte hade nå pengar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

43 Inlägg
7 maj 2009
Du kommer troligtvis inte behöva ett till batteri för att driva den.
En 12V til 220V omvandlare är dock ej så billig. Du behöver nog en omvandlare som klarar 300w. Om man kollar på Clasohlson hamnar du på 700-1000 kr beroende på vilken modell av dem du väljer. Se bifogad länk
http://www.clasohlson.se/Product/Catego … 435;251608

En annan sak att vara medveten om är de flesta av de här omvandlarna inte ger speciellt ren ström ut. växelström hemma är som en sinus våg (halv cirkel formad ovan och under) medans ett sådant agregat ger ut något som mer liknar en fyrkantsvåg. Detta innebär att du lätt kan få störningar med ett sådan ström jämfört med den du får ut ifrån väggutaget hemma. Känslig elektronik kan även skadas av oren ström.

Sedan måste du koppla in ditt logitech system mot stereon. Då krävs det att du har lågnivå utgång från stereon. Då måste du ha en 3.5mm stereopropp till 2 rca kontakter kabel.
Om du inte har lågnivå ut på stereon så kommer du att behöva ha en hög till lågnivå adapter. De brukar ligga runt 200kr i en bilstereo affär.

Angående att koppla in fronthögtalarna på baslådan så kan det vara farligt. Skulle gissa att impedancen på sateliterna till baslådan är 8 eller 16 ohms högtalare och dina frontar är 4 ohm. Om du ska koppla in framhögtalarna också, koppla dem i serie med befintliga satelit högtalare.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen. Men det billigaste allternativet är nog att försöka få tag på äldre bra bilstereo saker. Det går att få tag på väldigt bra och billiga äldre steg för ett par hundringar på tradera och blocket. Det går även att få tag på äldre bas högtalare för ett par hundringar som kostade ett par tusen när de var nya för tio år sedan. 
Lycka till:)

16 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
heddan99 skrev:
Du kommer troligtvis inte behöva ett till batteri för att driva den.
En 12V til 220V omvandlare är dock ej så billig. Du behöver nog en omvandlare som klarar 300w. Om man kollar på Clasohlson hamnar du på 700-1000 kr beroende på vilken modell av dem du väljer. Se bifogad länk
http://www.clasohlson.se/Product/Catego … 435;251608

En annan sak att vara medveten om är de flesta av de här omvandlarna inte ger speciellt ren ström ut. växelström hemma är som en sinus våg (halv cirkel formad ovan och under) medans ett sådant agregat ger ut något som mer liknar en fyrkantsvåg. Detta innebär att du lätt kan få störningar med ett sådan ström jämfört med den du får ut ifrån väggutaget hemma. Känslig elektronik kan även skadas av oren ström.

Sedan måste du koppla in ditt logitech system mot stereon. Då krävs det att du har lågnivå utgång från stereon. Då måste du ha en 3.5mm stereopropp till 2 rca kontakter kabel.
Om du inte har lågnivå ut på stereon så kommer du att behöva ha en hög till lågnivå adapter. De brukar ligga runt 200kr i en bilstereo affär.

Angående att koppla in fronthögtalarna på baslådan så kan det vara farligt. Skulle gissa att impedancen på sateliterna till baslådan är 8 eller 16 ohms högtalare och dina frontar är 4 ohm. Om du ska koppla in framhögtalarna också, koppla dem i serie med befintliga satelit högtalare.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen. Men det billigaste allternativet är nog att försöka få tag på äldre bra bilstereo saker. Det går att få tag på väldigt bra och billiga äldre steg för ett par hundringar på tradera och blocket. Det går även att få tag på äldre bas högtalare för ett par hundringar som kostade ett par tusen när de var nya för tio år sedan. 
Lycka till:)

tack. har hittat en

"Växelriktare PI 75-12
Kompakt växelriktare som omvandlar 12 V likspänning till 230 V/50 Hz växelspänning. Ansluts direkt till cigarettändaruttag. Tack vare det kompakta höljet kan enheten användas överallt och utan att ta upp mycket plats" den kostar bara 180kr. tänkte pröva den. Fastnade för det " 230 V/50" för det är exakt så som det står på min baslåda.

2 914 Inlägg
7 maj 2009
en dum men ärlig fråga.
du har orginalljud i bilen som det är nu (vanliga bilhögtalare)
varför inte köpa en aktiv baslåda t.ex. denna -> http://www.blocket.se/vi/21534440.htm?ca=2&w=3
(slutsteg + bas i ett bara koppla in) MKT bättre än datorns aktiva baslåda kan jag tänka mig.

Sök